Gå till innehåll

Våga börja med Zeovit metoden?


Marcus S

Rekommenderade inlägg

Hej!

En del av er kanske sett mitt kar under > 721. Har ett akvarium som fungerar bra med hyfsad tillväxt och ganska bra färger på SPS:erna. Har titta en del på bilder från otroligt vackra Zeovit system och man är ju lite sugen på att öka upp färgintensiten från "fina färger" till "brillianta färger" på korallerna.

Har i daxläget inte problem med näringsnivåerna, snarar att de kanske redan nu är på gränsen till för låga och funderar i bland på att tillsätta kaliumnitrat.

NO3 mellan 0,1 - 0,2ppm. PO4 knappt mätbart med Deltecs test kit.

KH ~ 8,3, Ca. 430, Mg 1200, Kalium 330, Ph 8, salt 1,026 allt vid 25 grader celcius.

Vad skulle hända om jag kör i gång Zeovit.....finns inte risken att NO3 och PO4 dyker till 0 och systemet kraschar???

Ur utfordings synvinkel skulle det ju vara trevligt att få korallmat från Zeovmediet tillsammans med vad systemet kan ge, men är orolig för näringsnivåerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid såpas låga nivåer skulle jag inte våga köra igång zeoviten. Men det är ju jag det.

Det ska fungera bra trots att man har låga nivåer, men jag ser ingen anledning till det, skulle väl vara för bakteriernas skull då som mat till koraller.

Däremot så kan du med fördel dosera lite K-balance, B-balance.

Kanske lite korallmat som tex, coralsnow, spongepower eller liknande.

Lite aminosyror som Pohl's Xtra gör nog gott med.

Har du mycket styloporor, poccilloporor och liknande så är tydligen stylo pocci glow bra.

Kanske lite ZeoSpur2, den minskar zooxen i korallerna så färgerna framträder mer, men var försiktig med den.

Jod kan ju vara något att prova med, det gav lite mer färg och bättre tillväxt i mitt kar.

Börjar du med någon av dessa (eller alla) så kör med en dagsdos en gång i veckan till att börja med för att vänja in det i systemet långsamt. Sen kan man öka på lite försiktigt om ett par månader och se hur karet reagerar.

Korallerna gillar inte om man kör på hårt från början, jag gjorde det misstaget. Det var inte poppis kan jag säga.

Bla. så gjorde överdosering av K-balance så i stort sett alla SPS blev grönaktiga, tom dom blå. Det tar en bra stund innan man hittat en bra balans med preparaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noteras bör oxå att B-balance, Stylo pocci glow och zeospur 2 har liknande effekt. De bleker alla ner korallerna. Höll på å strssa ihjäl flera av mina koraller när jag körde BB och SPG samtidigt (enligt föreskrifterna dock!)

Nu har jag slutat använda både BB och SPG och testar istället med Zeospur2. Klart märkbar effekt trots att jag kör mindre än rekommenderad dos.

Personligen skulle jag oxå skippa K-balance och köra PIF (KaliumIodidFlourid) istället. För egen del har det tagit fram de blå färgerna betydligt bättre än K-balance. Nu tillför säkerligen K-balance något som inte ingår i PIF, men mitt kalium är ändå bra och det känns onödigt å lägga massor med pengar på saker som gör samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...