Gå till innehåll

Vilken kamera fotar ni med?


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

vad har ni för kamera för att få fina fisk och korallbilder i akvariet

har ni blixt? (eller photoshop)

blixten lös /typ ovanpå akvariet

snabb slutartid för att fiskarna inte ska simma iväg

är det någon som brukar ta "fina" bilder till guiden och olika trådar om akvarier som kan ge tips,

behöver jag en liten systemkamera eller kör ni med en pocket utan blixt

funderar på en kompaktare modell systemkamera

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har ni för kamera för att få fina fisk och korallbilder i akvariet

-En Canon 40D

har ni blixt? (eller photoshop)

-Ja, blixt

blixten lös /typ ovanpå akvariet

-Ja fotograferar man med blixten framifrån så blir färgerna ofta dassiga.

snabb slutartid för att fiskarna inte ska simma iväg

-Ja, självklart.

funderar på en kompaktare modell systemkamera

-Största fördelen med en systemkamera vid akvariefotografering är att man kan ha en lös blixt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på en nikon D5000 med 18-55 objektiv, det finns förstås andra objektiv och andra "kit" att köpa. Är det någon som testat denna kamera eller nikons 18-55 objektiv på fiskar/koraller?

Jag vet egentligen inget om vare sig kameran eller objektivet, men jag är rätt säker på att kameran kommer fungera ypperligt men du kommer tröttna på linsen. Inget fel på linsen i sig, men du vill nog ha en makrolins och jag gissar att paketlinsen inte är det.

Nu pratar jag enbar om fotografering i karet. För vanlig fotografering blir du säkert nöjd.

Om målet med kameran är att fota fisk/koraller, så välj en annan lins. Om du skall ha en kamera för allt möjligt och även fota i karet, så kompletera med en lins till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en gammal Canon EOS 400D och primärt ett Canon 100mm f2.8 USM makro objektiv. Ingen blixt överhuvudtaget använder bara ljuset i karet.

Om man fotograferar som amatör så tycker jag det viktigaste faktiskt är objektivet, de flesta kamerorna är riktigt bra idag. Men objektiven skiljer det mycket på, om jag skulle köpa nytt nu så skulle jag skippa att köpa ett kit utan bara köpt ett kamerahus, och sen ett vettigt objektiv till det. De flesta som inte fotograferar professionellt behöver knappast mycket mer än 10megapixlar, och hur bra kamera man än har så blir bilderna oskarpa med ett dåligt objektiv. Förstår faktiskt inte varför dom säljer dessa kitt med dåliga objektiv, jag valde modellen med det bättre objektivet (som ändå kostar över 5000kr i sig själv) och jag använder i princip aldrig det objektivet då det blir oskarpt m.m... När det gäller objektiv, så ska du fotografera rörliga objekt som fiskar med mera så ska du ha objektiv med så lågt f-tal som möjligt för att få "snabba" linser, så att du kan köra med kortare slutartider för att få den där perfekta skärpan. För stillastående objekt så spelar det ingen större roll då jag oftast i de fallen kör med ett högre f-tal på runt 14...

Som sagt, jag tycker att du ska lägga krutet på objektivet, gör störst skillnad tycker jag, och jag får helt okej bilder med mitt 10Mpix kamera (och Bengan tar ju underbara bilder med samma kameramodell).. Och jämför man byggkvalitén mellan en EOS 400D och en 450D (nyare modell) så känns 400:an mer gedigen..

Tror att vilket modell av Nikon eller Canon du kör med så kommer du inte bli missnöjd med kameran, men däremot kan du bli det på objektivet (tjatig jag vet ;) )

Ändrat av Benighted
Sär skrivning fixades till
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Jani skriver är det objektivet som är viktigt här. Ett Canon 100mm F2.8 USM macro är ett av de bästa m-objektiven som finns idag. Men det kostar med. Så satsa på objektiv då du handlar. Canon eller nikon spelar nada roll, de är underbara kameror båda två!

vad har ni för kamera för att få fina fisk och korallbilder i akvariet

-En Canon 20D

har ni blixt? (eller photoshop)

-Ja, blixt ibland, ibland photoshop men där får man oftast mycket brus fast det beror på vilken ISO (ljuskänslighet) man använder. Finns tredjeparts program som tar bort brus bra, om inte kamerans RAW program är bra nog.

blixten lös /typ ovanpå akvariet

-Ja fotograferar man med blixten framifrån så blir färgerna ofta dassiga, sidoblixt är att föredraga men det e svårt. Öva öva... men då ska du köpa lös blixt, min 580 kostade nära fem tusen kronor och en kabel emellan kamera o blixt minst 300, så det plockar på.

snabb slutartid för att fiskarna inte ska simma iväg

-Ja helst, om man har för stor bländare som ex 2,8 så är det ett VÄLDIGT litet område som blir skarpt så vill man ha en hel fisk skarp som har huvudet mot dig så måste man blända ner (större tal på bländare såsom 7.1, 8, 9, 11 etc) Men det medför också att kameran måste ha en långsammare slutartid för att få in det ljus som behövs. Förslagsvis använd spot-mätning av ljuset (om du skaffar en systemkamera) och mät ljuset mot fisken, då blir den fint upplyst (annars strävar kameran efter att få ett fint jämt ljus över hela bilden, om du har mörka stenar bakom så behövs inte det exempelvis). Sen stäng av pumpar etc så det itne blir så mycket partiklar i vattnet o fiskarna inte flyttas av strömmen.

funderar på en kompaktare modell systemkamera

-köp då en dyrare som du kan koppla en extern blixt till, finns flera mkt fina kameror idag. Men då kostar de ju lite : )

Jag skulle satsa på en systemkamera, den kommer du ha oerhörd nytta av, speciellt då du upptäcker detta med slutare o bländare och hur man kan göra olika kombinationer för olika effekter. Du kommer nog ev ångra dig om du köper en compakt!

Lycka till!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ni blixt? Nej

snabb slutartid för att fiskarna inte ska simma iväg?

Kort slutartid och ljusstarkt objektiv är bra vid "fiskjakt", samt att ta massor av bilder. Bra tålamod m.a.o. Däremot vid korallfoto är det bättre att köra med pumparna avstängda och höga f-värden. Jag gillar inte när halva korallen är suddig.

behöver jag en liten systemkamera eller kör ni med en pocket utan blixt

funderar på en kompaktare modell systemkamera

Man måste intressera sig rätt så mycket för att ta bättre bilder med en systemkamera än med en compact. Är man bara lite fotointresserad så är antagligen ex en Panasonic LX3 bättre. Den är ljusstark och dom verkar ha inriktat sig på att göra en bra kamera istället för en bra spec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Guest Spencers

canon here. i bealive it's the most professional high tech ever, that i use. i know that are other on the market more pro. but i am happy about the quality and results.

Moderator's upplysning:
mod.gif Ingen reklam i inläggen tack
Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Canon 5D Mark II med lite olika originalobjektiv.

Fördelen med denna är bl a att man kan skruva upp ISO-talet ordentligt utan brus, och på detta vis ofta slippa blixten..

(nackdelen är ju att den är lite dyr..)

Har innan den nuvarande kameran haft både Canon 30D och 40D, vilka också var utmärkta kameror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...