Gå till innehåll

Montering av uv-c påverkar effekten?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har monterat upp mitt uv-c eftersom jag tycker att kirurgerna kliar sig en aning mot stenarna.

Det jag undrar över är om man kan tappa effekt av att montera uv-c liggandes istället för ståendes?

Jag vet om att utloppet skall vara en liten bit högre än inlopp för att man inte skall binda luft inne i uv-c. Men det jag lurar på är om flödet genom uv-c är så pass lågt att vattnet inte täcker över hela lampan.

Lägre flöde = bättre effekt eftersom belysningstiden blir längre.

Men om flödet är för långsamt när man har monterat uv-c liggandes så lär ju vattennivån inte överstiga in och utlopp inuti uv-c:et och då är väl heller inte hela lampan täckt med vatten?

Någon som vet?

Vad tror ni förresten om möjligheterna att ha för lågt flöde genom uv-c:et? Är det en möjlighet?

Rekommenderad genomströmning på mitt deltec 10 watt är 500 liter. Jag hade ingen 500 liters pump så jag har strypt min 1000 liters med en ventil och är inte säker på flödet så jag ströp lite mer för att vara på säkra sidan.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag kan inte lägga ner det så långt ner.

Jag har ingen plats till det egentligen så det är fäst i väggen vågrätt. :D

Vad tror du om effekten av att köra det med så låg genomströmning som jag gör nu. Kan det tänkas ta bort mycket av effekten eller har det inget att säga?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan hända om man trycker in vatten med för lite flöde i uv-c:et??

Om flödet är för lågt täcks ju inte hela lampan av vatten. Finns det då någon uppenbar risk? Skulle lampan kunna bli överhettad och gå sönder? Eller det är inte värre än att man bränner lite i onödan eftersom man inte får ut hela effekten på samma tid som man skulle fått när man täcker hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andre - jag förstår inte riktigt vad du menar med att ett för litet flöde inte täcker hela lampan. Är det det UV:et jag tänker på så är ju inlopp och utlopp på samma sida vilket gör att det bildas en korresponderande kärl om du vänder anslutningarna uppåt uppåt. Skicka en bild på UV:et och hur det är monterat. För dålig cirkulation kyler inte tillräckligt men då får cirk. vara väldig låg. Ställ ditt flöde och klocka flödet med hjälp av ett litermått och ett stoppur.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Hade redan tagit upp denna frågan ser jag.. kan man slå ihop denna tråden med den nya jag startade?

Lasse: om man monterar uv-c liggandes eller ståendes spelar det egentligen någon roll? Om man lägger det ner med inlopp och utlopp uppåt så måste ju hela röret fyllas med vatten innan det kan ta sig ut. Eller?

Tänkte bara få klarhet i det för när jag ser på uv-c batterier med flera rör så är de alltid monterade liggandes vid sidan av varandra men när jag läser i instruktionsmanualerna för mina enskilda singelrör så skall de monteras stående. Kan inte se varför det skulle vara skillnad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse ok.. men kan man lägga dem ner med en del under vatten?

Jag har t.ex. ont om plats på höjden och tänker att jag kan lägga ner halva filtret i vattnet och bara se till att den övre halvan med elektroniken är säkert förankrad ovanför vattnet. Är det möjligt och ok eller bara en otroligt dum tanke?  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...