Gå till innehåll

KH och Ca


elNico

Rekommenderade inlägg

Okej nu vill jag ha hjälp med mina vattenvärden!

Jag vet att KH och Ca frågorna har duggat tätt förut på forumet, jag har sökt, läst och grubblat men inte riktigt fattat.....smiley9.gif

Kalciumhydroxid (kalkvatten) låter som det enklaste men samtidigt läste

jag att det kan fällas ut fosfater?! Betyder det mer alger? Jag trodde

att högre KH gav mindre alger! För kalkvattnet ger väl både högre KH

och Ca?

Jag har ganska mycket kalkalger i akvariet och den sprider sej till den "döda" LS:en oxo......(hrmm blir den levande då?!)

Idag är värdena föjande:

KH=6,0

Ca=350

Ph=8,1

Nitrit, nitrat och fosfat = 0

Det känns som värdena borde upp lite eller vad tycker ni? Ska kanske

tillägga att jag har inga stenkoraller, men misstänker att mina

kalkalger tar för sej av calsiumet.

Ska väl oxo tillägga att mitt Ca stiger sakta för varje vattenbyte men KH :t sjunker....Så vad göra?

Var köper man kalciumhydroxid o hur blandar man?

Mycke nu.... men alltid lika tacksam för svar!smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalcium hydroxid finns i akvariebutikerna och det vanligaste fabrikatet är "Rowakalk" Kalcium hydroxiden höjer PH o Ca framför allt. KH kan du höja med en kalkreakor eller t.ex. med Trippelbuffer i pulverform från t.ex. Tropicmarin m.fl. För att få kalkalgerna att växa till sig så bör du höja KH till ca: 12, CA kan du ha runt 400.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Niklas.

Jag använder Saliferts KH buffer i pulver form för att höja KH. För att höja Ca så använder jag Saliferts Calcium supplement. Liknande det som du hade i en annan fråga. Har du svårt att höja Ca och KH så mät Magnesium nivån eftersom det är magnesiumen som hindrar Ca från att lösas ut från vattnet och bilder kalk. Men vi vill ju att djuren och algerna skall själva bilda kalk från calciumet. Använder du kalciumhydroxid så måste du droppa i det i akvariet för att inte chocka pH nivån för det mår ingen bra av.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid finns i en mängd olika fabrikat och renhet. GroTech, RowaKalk, Two little fishies och Salifert är några.

Apotekets har jag för mig var antingen väldigt dyrt eller inte särskilt rent, men jag kan ha fel.

Kalciumhydroxid tillhör de sällsynta grejerna inom vår hobby som faktiskt är rätt så billigt. 500gram räcker läääänge och kostar bara någon hundring.

Kalciumhydroxid används för att tillverka kalkvatten (kalkwasser). Man blandar sötvatten, helst osmosvatten, med 1-2 teskedar kalciumhydroxid och rör runt ordentligt. Vattnet kommer då bli mjölkaktigt till en början. Man låter den sen stå någon timme och då kommer fällningen att sjunka till botten. I fällningen finns då fosfater och tungmetaller. Fällningen ska man alltså INTE hälla i sitt akvarium! Men det klara vattnet är mättat med kalcium och används för att ersätta avdunstat vatten ifrån ditt akvarium.

Kalciumhydroxid är ett så kallat balanserat tillskott. Det höjer både KH och Ca. Beroende på akvarium så förbrukas dock de här olika snabbt. Ibland räcker kalciumhydroxid hela vägen, men för det mesta så kan man behöva antingen buffer eller kalciumklorid för att balansera värderna.

Med dina vattenvärden kan du lugnt använda kalkvatten för att få upp värdena till en början. Märker du sedan att Ca eller Kh inte riktigt "hinner med" så får du komplettera med buffer eller kalciumklorid. Buffer och klorid är dock mycket mycket dyrare att använda och kan skapa vissa obalanser vid långvarigt bruk.

Vill du ha upp värderna snabbt så använder du dig också av buffer och/eller klorid.... och sen kalkvatten för att hålla värderna stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apotekets har jag för mig var antingen väldigt dyrt eller inte särskilt rent, men jag kan ha fel.

okey ja jag har aldrig köpt på apoteket men en gammal "salträv" tipsade mig om det,tydligen 99.8 % rent heller nåt men som du sägerganska dyrt

själv har jag hållt mig till rowakalk + AC tripplebuffer har funkat bra för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla!

1-2 teskedar med osmosvatten låter ju bra men till hur mycket vatten?

En hink eller en tunna?smiley2.gif.

En fråga till: om det nu höjer Ph oxo, hur mycke, 0,1 eller 1,0?! Gör man nåt åt det?

Det kanske inte höjer så mycket men jag hade tänkt att ha det till

påfyllningsvattnet som avdunstar. Jag antar att man får anpassa mängden

efter hand men kan jag börja med 2 teskedar till 10 liter osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1-2 teskedar Kalciumhydroxid till cirka 10-15 liter osmosvatten. smiley1.gif

Svårt att säga hur mkt det höjer PH, men det är bäst att inte slänga i 10 liter på en gång utan att dosera in det långsammare... gärna med automatisk vattenpåfyllning.

Annars är det att föredra att hälla i kalkvattnet på morgonen, då PH är som lägst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ok <span class="bold">erniebernie,</span> men räcker 25 Kg då? Hrmm en tesked.....

Hur många teskedar går det på 25 kilo? smiley17.gif

Har du använt det länge?

Funderar iofs om inte nån akvarie-sort e det bästa, känns

bättre när det står vad som e i påsen. (25Kg vit pulver, puh!)

Nej, men det brukar vara bättre storlekar på dom, har bara 90 liter vatten, blir lagom med nått halvkilo el dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kalciumklorid, Magensiumsulfat och Natriumkarbonat för att hålla mina värden toppade och det fungerar än så länge,

Tycker att det underlättar då varje kemiskt ämne sköter sin del samt att jag har behov av att tillsätta kraftigt med Calcium och Karbonater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns lite lättare att bara

behöva använda ETT preparat, jag har ju egentligen bara mina kalk-alger

att tänka på. Fast sticker nått värde iväg kanske din metod med "flera"

funkar bättre!

Har beställt en nivåvakt med pump, så det blir kalkvatten, åtminstone nu i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kemikalier späs 1 kilo till 5 liter vatten och är så kraftigt att det i mitt akvarie räcker med 2 dl i veckan.

Det är 50 dl/2 = 25 Veckor.

Inte så farligt då jag har ungefär 25 kilo av varje och kalciumkloriden som är enligt beräkningarna ovan är det som går åt mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 2 veckor senare...
1-2 teskedar Kalciumhydroxid till cirka 10-15 liter osmosvatten. smiley1.gif

Svårt att säga hur mkt det höjer PH, men det är bäst att inte slänga i 10 liter på en gång utan att dosera in det långsammare... gärna med automatisk vattenpåfyllning.

Annars är det att föredra att hälla i kalkvattnet på morgonen, då PH är som lägst.

vad händer egentligen om man häller i 3 matskedar Kalciumhydroxid, blir det då för mycket av det goda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...