Gå till innehåll

Är musslor ovanliga i handeln?


milk

Rekommenderade inlägg

Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.

Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.

är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.

Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.

är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?

Vet inte om det är så bra med en fjäril ihop med musslor! En tryckare är kanske inte det bästa hellre. Rätta mig om jag har fel.:smiley22:

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till.

Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla.

är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?

passar inte med igelkottfisk heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock är frågan intressant.. när jag hade mitt fösta kar för 10 år sedan var det hyfsat lätt att få tag på musslor även om dom då, iaf här uppe i norr gick på ca 1500 kr..

Sist jag körde mitt kar för 3 år sedan, så fanns det iaf aldrig några musslor här uppe, i butik iaf...

Jag är väldigt sugen på att äga en mussla eller två när jag kommer igång.. så jag har samma fundering.. är det svårt att få tag på Tridacna Maxima, eller brukar det som mest finnas att få tag på? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade dock inte tänkt ha den i samma akvarium som de båda fiskarna. även om igelkotten är väldigt snäll av sig, bryr sig inte alls om de två musslorna som följde med några korallstenar jag köpte. tillåter t.o.m. eldräkan att sitta på honom.

men åter till ämnet. visst är de musslorna jag sett inte större än 6-7 cm men har inte sett några i handeln på säkert 3 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är inte så stor åtgång under sommarmånaderna i salthandeln;)

Själv skulle jag helst köpa musslor runt 10cm om man kunde få tag på såna, dom kring 5cm har lite sämre chans att klara sig.

6-7cm låter lite optimistiskt för dom jag sett under dom senaste 2 åren i sthlms regionen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bromma zoo har ingen koll alls på koraller, verkar som om de stoppar ner de mer färggranna i 595;- karet och de mindre i 395;-. var inne för någon månad sen och frågade och då hade de en liten sten med oranget på, jag frågade vad den kostade och då sa han "ja, 595;-" och så frågade jag var det var men det kunde han inte svara på. musslorna därifrån ligger säkert som sagt också på det priset men tycker inte man kan få en uppfattning om vad de brukar ligga på, i och med att det är bromma zoo vi pratar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det var ett utmärkt sätt att bränna 600:- och nästa gång spenderar jag nog pengarna på en god middag eller något.

Var väl en 4-5cm och överlevde ~3 veckor i mitt gamla RSM...

Garanterat mitt fel men butiken bör inte säga att den är "lätt" heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som är svårt med dom? vad bör man tänka på?

Jag hade en i mitt första kar.. hade den i ca ett halvår.. sen crachade min burk, och den var nästan det ända som överlevde.. så ur min erfararenhet så var den väldigt tålig. men jag kan ju ha haft tur? vill iaf ha en eller ett par i mitt kommande kar också om man kan få tag på här uppe i norr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man bara det till musslan, bör båda de sätten fungera. Musslor är dock luriga. Föda som den inte gillar förpackas och skickas ut, och ser ut som om den blivit "up äten" medans den egentligen inte gjort ett skit för musslan. Och det kan vara en sådan skitsak som storleken på planktonen som avgör om de accepteras som käk, eller inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tridacna Maxima sen 5 månader tillbaka.

Jag har aldrig matat den med ngt utan dem filtrerar vattnet, och får en massa mat på det sättet.

Vad jag har förstått....

Sen så tycker jag att musslorna är vackra och det känns som att det är värt att betala 800:- för en sån men samtidigt nu känner jag efter en tid att det inte är det man kollar på först när man ser akvariet, inte ens ngt man tänker på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tridacna Maxima sen 5 månader tillbaka.

Jag har aldrig matat den med ngt utan dem filtrerar vattnet, och får en massa mat på det sättet.

Ja, hoppas går ju. Vilken storlek, om man får fråga? Det är nämligen det här som är problemet. De flesta som köper en mussla tycker att den är jättefin, och det är den förståss. Den ser ut att må jätte bra, och det ser ut som om den har ätit, och sparkat ut restprodukterna. Allt är frid och fröjd. Månader senare, inte helt sällan 6-8 månader senare är märkligt nog borstmaskarna där och städar ur musslans skal. Elaka attans borstmaskar, de har dödat min fina mussla!

Nä. Sanningen är att musslan svalt ihjäl, och att borstmaskarna käkade upp resterna efter den.

Små musslor måste äta, stora musslor klarar sig på sin fotosyntes. De som behöver äta, behöver samma typ av levnadsbetingelser som icke fotosyntiserande gorgonier, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...