Gå till innehåll

Var kommer skummaren in i kvävecykeln?


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag tror att jag förstår kvävecykeln men jag förstår inte var skummaren kommer in. Som kvävecykeln är uppbyggd så tar bakterierna hand om de olika stegen. Typ avfall från fiskar. Men skummaren tar ju hand om avföringen från fiskarna. När detta sker så borde bakteriflloran minska. Kan någon förklara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första steget är att skummaren vädrar ut ammoniak så att vi får mindre kväve att bearbeta.

Andra steget är att den skummar ut bland annat äggviteämnen ur vattnet.

Tredje steget: Den skummar ut små partiklar från fiskmaten och skiten.

Fjärde steget : Den skummar ut bakterier ur vattnet.

Andra, tredje och fjärde stegen går ihop så det är svårt att ge en bestämd turordning där.

Den har även fler nyttiga funktioner som gasutbyte med luften t.ex men det är ju ett annat tema.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi vill ha bakterier i vattnet för att få ned nitrat och fosfat för att färgerna på korallerna skall komma fram och sedan skummar vi bort dom + att vi köper ampuller med bakterier för att öka antalet i akvariet. Hur går detta ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi vill ha bakterier i vattnet för att få ned nitrat och fosfat för att färgerna på korallerna skall komma fram och sedan skummar vi bort dom + att vi köper ampuller med bakterier för att öka antalet i akvariet. Hur går detta ihop?
Lite av att ta det onda med det goda. Det är effektivare att skumma bort avfall som annars blir näringsämnen som måste konsumeras innan de kan exporteras från systemet. Bakterierna sitter främst på olika substrat, och tillväxten är så pass hög, att det vi skummar bort inte är en så stor del. Sen bör man kanske komma ihåg att bara för att en bakteria käkat upp en restprodukt är det inte detsamma som att den är ute ur systemet. Bakterien måste tas ur systemet, eller permanent uptas i en annan biomassa för att näringsnivån ska sjunka. Skummas bort, eller käkas upp av en korall, tex.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi vill ha bakterier i vattnet för att få ned nitrat och fosfat för att färgerna på korallerna skall komma fram och sedan skummar vi bort dom + att vi köper ampuller med bakterier för att öka antalet i akvariet. Hur går detta ihop?

Som regel är det ju så att man vill ha bakterier inte för att man gillar bakterier i sig utan för att bakterierna skall böra nåt nyttigt. Omvandla mer eller mindre skadligt ammoniak och nitrit till nitrat till exempel och gärna också fortsätta till kvävgas som försvinner ur karet.

Om man nu tar bort ammoniak och proteiner direkt så behöver man ju inte bakterierna för att köra alla steg sen, de är bortrationaliserade. Fast riktigt så blir det ju inte, det kommer att finnas mängder av bakterier ändå med viktiga uppgifter men somligt av det de kunde gjort har man fört bort utan att bakterierna behöver engageras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrics påpekande är inte helt fel eftersom det flera system för hållning av stenkoraller bygger på bakterier mer eller mindre fria i vattnet - mulmet så att säga. Vill man mata sina koraller (de med fångstpolyper) med bakterier så är skummare kontraproduktivt.

Vidare så är min åsikt att skummarens främsta förtjänst är att lufta ur kvavet i form av ammoniak och på det sättet se till att man inte får några ammoniaktoppar.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara förtydliga lite här, när man tillsätter bakterier så ska man ha skummaren avslagen så de kan sprida sig och sätta sig på substratet utan att bli utskummade. ´

Sen kan man ha skummaren igång som vanligt och skumma ur överskottet som finns i vattenkolumnen, men först efter att korallerna har haft chansen och fånga dem, så skummaren ska stå sist i ledet om man t.ex. har en reaktor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde man kunna göra med en enklare anordning än en skummare...
De gamla klassiska skummarna, eller droppfilter. Det borde rent av gå att göra med motsvarigheten till en så kallad "bong" (lowtech kylaralternativ för vattenkylning av dator) men inget torde vara kapabelt till att vädra igenom så mycket vatten, så effektivt, som de skummarna vi har i dag.

Själv är jag kluven när det kommer till behovet av skumning. Tittar man bara på den grundläggande teorin bakom hur, och varför så är det en ganska simpel frågeställning. Vill man ta bort vissa restprodukter innan de görs tillgänliga för invånarna i karet, och i stället tillsätta produkter som annars helt, eller delvis hade gått att få från de restprodukter man tar bort.

Det är lite som att köra estimative index metoden som växtakvarist i sötvatten. Det är enklare att göra ett 50%'igt vattenbyte, och sedan tillsätta näringsämnen för hela akvarievolymen, än att ta reda på den faktiska förbrukningen, och tillsätta bara det, för att nå samma resultat. Man är helt enkelt lite lat, och väljer en enkel, fungerande lösning. Eftersom jag är den första att säga att jag är lat, så ligger det nära till hands för mig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu testar jag en helt revolutionerande metod (om jag får säga det själv:)). Till mitt Percula 120 följde det med en AM skummare med nålhjul. Inte klokt vad luft den ger men då karet är nystartat så går det inte att köra luften på fullt för då fylls skummarkoppen på noll-tid. Så vad gjorde herr Forsberg då - jo tog bort koppen och brassa på med luft. Skummaren sitter i första facket i den inbyggda sumpen. Ja - det blir lite skumm högst upp i facket men om det blir för mycket så rinner det ner i facket bredvid som är mitt biofilter. Från Biofiltret rinner det ner i returfacket. Där har jag satt en pump till som är styrbar och kan ge ca 4 kubik i timmen som mest.(förutom returpumpen som ger 2 kubik) Den pumpen går tillbaks till biofiltret så jag får en kraftig recirkulation över det. När jag kör för fullt så får jag en downstream effekt men jag skiljer inte bort skummet - det får gå på retur ut i karet med alla aminosyror och annat (dvs de som inte bakterierna i biofiltret konsumerat). Nu kommer jag också hela tiden mata med foder som är berikat med vitlök och cycloez. Till en början blir detta kar ett mjukkorallkar och sedan får vi se. Att köra skummaren som en luftare kommer jag att göra just nu under introduktionen - sedan när systemen satt sig ordentligt så kommer jag koppla skummaren (luftaren) till min pH mätare och bara köra den när pH droppar under ca 8,2 (dvs nattetid och för att driva ut koldioxid) Under dagen med full produktion och därmed förhoppningsvis ett pH på över 8,2 kommer jag troligtvis inte köra "luftaren". Vill inte driva in koldioxid i det läget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...