Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Efter 1 dag ingen som helst nitrit.

Om man lägger i en relativt stor mängd ls, när kan man anta att, om den alls kommer, nitriten dyker upp, inom 24h, 48h, en vecka?

Om inget hänt efter ...säg 4 dagar, kan man anta att läget är stabilt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det här är det problematiska med att starta ett kar med vänta och mätmetoden. Med mycket stor sannolikhet har du inte fått igång nitrifikationen än - inte ens första steget som det ser ut. För att överhuvud taget få igång processen så behövs ammonium. Det kan du få på olika sätt. Ett är att använda en startfisk,ett annat är att tillsätta ammoniak och det tredje är att vänta och vänta på att nedbrytningscykeln av organiskt material skall börja och att heterotrofa bakterier skall lämna ammonium som en slutprodukt. Den första metoden är den jag alltid använder, den andra metoden brukar benämnas "fishless cycling" och den tredje metoden är den som idag behärskar saltvattensvärlden. Orsaken till att jag använder den första metoden är att den är helt kontrollbar. ammoniumproduktionen i karet är helt beroende på vad fisken äter och det är en så gott som omedelbar produktion av ammonium så fort fisken börjar äta (eg smälta maten men det sker oss de allra flesta fiskar direkt) så alstras ammonium proppertionellt till matningen. Det går alltså att styra produktionen (och detgår i stort sett endast att göra de första 3 - 4 veckorna - sedan är den bakteriella ammoniumproduktionen igång och den har en laggtid på ca 3-4 veckor) av ammonium med matningen.Görs ett misstag så är det bara att stoppa matningen. I ett saltkar är dessutom nitriten inget större problem för fisken - däremot är ammonium/ammoniak ett problem så en försiktig matning är a och o av den anledningen. Varför tar det så lång tid att starta med vänta metoden? Den bakteriella produktionen av ammonium brukar vara igång efter ca 2 veckor (då krävs dött organiskt material och det fås från den LS som stoppas i) men de allra flesta kör också med skummare. Skumningen innebär numera också en ordentlig luftning och därför luftas en del ammonium ut som ammoniak och starten förskjuts därför mer. Missförstå mig rätt nu - om man skall köra med skummare så är det min mening att den gör bäst rätt för sig i en uppstart innan biologin är i igång. Detta just beroende på dess egenskaper att lufta ut ammonium som ammoniak och ammoniak är boven i de flesta uppstartskrascher.

Min uppfattning är att man kan kontrollera uppstarten mer med "fisk" metoden men den kräver också en del andra saker i uppstarten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte jag, men nu har det gått 4 veckor (-1 dag) och inte en tillstymmelse till nitrit.

Vad har man för alternativ?

Fortsätta vänta 1-2 veckor till, eller skaffa en fisk (som jag sen behåller förstås)?

Eller, är ls så bra att den redan har nedbrytningsbakterier igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte jag, men nu har det gått 4 veckor (-1 dag) och inte en tillstymmelse till nitrit.

Vad har man för alternativ?

Fortsätta vänta 1-2 veckor till, eller skaffa en fisk (som jag sen behåller förstås)?

Eller, är ls så bra att den redan har nedbrytningsbakterier igång?

vänta några veckor till, då du har dubblat din LS och riskerar en "omstart".... (har jag hört att man får om man ökar sin LS med en hög %)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan man inte lita på nitrattester, speciellt inte i det låga området som 0,5 ppm. Men å andra sidan skulle jag nog inte lita på att det skett någon cykling i karet även om din nitrattest visar fel. Visar den rätt så är det definitivt ingen nitrifikation igång. Det finns inget som tyder på att karet är cyklat och det innebär att du får vänta tills du dödat tillräckligt med LS så bakterierna kan producera ammonium och sedan starta nitrifikationsprocessen. Se mitt inlägg ovan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan man inte lita på nitrattester, speciellt inte i det låga området som 0,5 ppm. Men å andra sidan skulle jag nog inte lita på att det skett någon cykling i karet även om din nitrattest visar fel. Visar den rätt så är det definitivt ingen nitrifikation igång. Det finns inget som tyder på att karet är cyklat och det innebär att du får vänta tills du dödat tillräckligt med LS så bakterierna kan producera ammonium och sedan starta nitrifikationsprocessen. Se mitt inlägg ovan.

MVH Lasse

Jo jag har läst och funderat över dina teorier, som jag dessutom håller med om i det mesta (av vad jag förstår :-) ), men frågan är vad jag kan göra rent konkret i nuläget?

Eller, kan det kanske vara mitt nitrittest som inte funkar (macherey-nagel)?

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara svara hur jag brukar göra. Nu använder jag alltid "aktiva" biofilter å sötvattenstyp - oftast en filtreringssvamp - det måste man ha i minnet. Jag börjar alltid med en tålig fisk som är framme mycket och inte är skygg. Köper jag i affär så brukar jag ta någon som gått ett tag i affären, alltså inte är helt nyinkommen. Första veckan matar jag ca var tredje dag och bara med 4-6 vuxna, frysta artemia. Jag tillsätter bakteriekultur varje dag - jag brukar använda seras nitrivec - inte för den är bäst men den fungerar. Nu har Sera kommit med en "förbättrad" upplaga den använde jag i sista uppstarten och den verkade funka också. Vecka 2 brukar jag öka frekvensen till varannan dag, fortfarande samma mängd, vecka tre får fiskstackaren mat varje dag, samma mängd. Vecka fyra börjar jag ofta öka mängden mat också. För nervernas skull brukar jag strunta i mätningarna - jag tycker det ligger alltför stora mätosäkerheter i de flesta mätsystem för hobbyister. Som jag sagt tidigare så är inte nitriten det jag är mest rädd för vad gäller saltvattensfisk utan ammoniaken. Genom en ordentlig genomströmning med bra rörelse på ytan samt om man kör skummare, bra fart på den så får man ut eventuell bildad ammoniak via gastransport upp i luften.

Den här metoden är inte rocket science utan numera faktiskt en ganska beprövad metod för att starta åtminstone små saltvattenskar som mest är avsedda för mjukkoraller. Räkor (förutom pistolräkor) skulle jag dock vänta en liten tid med, till efter en månad ungefär.

Det är olika metoder, olika filosofier. Jag kan inte ge några erfarenheter av vänta och mät metoden eftersom jag aldrig har startat något kar på det sättet. Däremot har jag startat otaliga akvarier (både sött och salt) med ovanstående metod och det har fungerat klockrent för mig. Metoden i sin helhet finns beskriven i artikeln som följde på månadens akvarium - december 2008. Jag vägrar också att tro att denna metod är endemisk (i lyckad version) i min lägenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, ja ok jag skulle kunna skaffa en liten fisk som jag matade lite.. min vision är att jag tänkt hålla väldigt få fiskar i denna lilla burk, kanske 1 gul gobi och nån mer (ocellaris / gulfen damsel / kardinal), pepparmintsräka, nån eremit, nån mjukkorall om jag får i mer ljus, sen är det bra så.

Vilken fisk vore passande att stoppa i i nuläget tro.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kardinaler är käsliga för ammoniak -ammonium så de är inte lämpliga som startfisk.

Frökenfiskar brukar vara tåligare.

ocellarisar får det bli, men bara 1 antar jag så det inte belastar så hårt

Men kanske bör tänka på också att jag inte har tänkt köra någon skummare, kommer endast ha cirk pumpar samt så hade jag tänkt skaffa ett sånt otyg som ytterfilter, för att kunna köra lite nedbrytning och att ha nåt att lägga fosfatremover i osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-09-24

Nitrit 0

Nitrat 1,0

PH 8.3 (typ)

Macherey Nagel PH mätare är inte lättavläst, skala från 5-9, finns det nåt bättre test med bättre upplösning kanske?

MN kör med halva steg 8, 8.5, 9.0 osv omöjligt att läsa av en korrekt siffra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-10-02

Nitrit 0

Nitrat 5

Sedan 1 vecka simmar 2 små ocellaris i karet, äter o mår fint :-)

Matar inte alla dagar i veckan, kanske 4, med fryst artemia. Vore bra med tips på nåt komplementkäk typ pellets som flyter ett bra tag eller om det finns nåt clowner gillar mycket?

Inga alger vare sig på rutor eller sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara dela med mig hur jag gjorde (är själv nystartad saltis).

Levande sten och sand och vatten, därefter i med en liten städpatrull efter 3 dagar, därefter i med två percula efter 1 vecka samt en sarcopython och en putsarräka. Därefter väntade jag ytterligare en vecka och stoppade i ytterligare ett par mjukisar och ännu en putsarräka. Ammoniak och nitrit kom igång nästan direkt men höll sig på låga värden hela tiden, nitraten kom upp rejält vid vecka två men har gått ner lika mycket nu. Fortsatte fylla på med lite olika saker med en veckas mellanrum och byter ca 20% av vattnet varje vecka.

I dagsläget innehåller karet 2 percula, 2 firefish, 2 putsarräkor, 3 turbo, 4 eremiter, 6 mjukisar, 2 sandvändade sjöstjärnor plus 1 krabba, 4-6 stromatellor och en blandning av ormsjöstjärnor och rörmaskar som hängde med LSen. Även fast jag proppar i massor med saker väldigt snabbt (enligt många här på forumet) så har värdena stabiliserats alltefter som tiden gått och inget mår dåligt eller dör. Jag körde starten lite som Lasse beskriver, med vissa modifikationer, men en massa bakterier har fått gått ner i karet relativt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, vore kul o veta storlek och teknik för att kunna förstå lite bättre.

Idag har jag shoppat lite på Triton, en pepparmintsräka och en liten sarcophyton :-)

kom på när jag kommit hem att skulle även inhandlat städpatrull...gah

Ang föda så blev det även en fryst mysis

Jag har ingen teknik alls, en t8 15w med reflektor och en 400L/h maxi jet bara :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM. Är ju biofilter och kolfilter samt skummare och två 55l pumpar som orginal prylar. Två T5 lysrör och moonlight LED.

En skummare är ju helt klart värt att ha med tanke på vilken nytta den ger.

Hade dom nå kul grejer på Triton? Förutom en gigantisk mantis :) Senast jag var där var det lite tunt på fiskfronten men en massa koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt uppläg av stenen!

Nästa gång du besöker supan och leasing köp med dig en burk Spectrum Marine Formula (1mm sinking pellets) alla min fiskar plus räkor käkar det glatt =)

Finns säkert att köpa någon stans också.

Kanske va dig man såg då som stog och kika vid mjukkoralls karet på triton.

Det tråkiga med pepperräkan är att den gärna håller sig gömde dag tid (iaf min gör det.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack, ska förrsöka bygga en pelare till vänster oxå, ska en till pump där tänkte jag så det blir lite snurr, mni sarcophyton svajar alldeles för lite :-)

Ok, ja Triton hade nå pellets för 180 kr men jag var för snål just då... kör med mysis / artemia så länge

Jo jag var där med min lilla dotter, kan ha varit jag :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...