Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

2009-10-10

Varit på Korallrevet i Södertälje, trevlig återkomst, handlade mycket där i början av 90-talet, Lasse kände tom igen mig :-)

- 7 städpatrullssnäckor (4 olika arter)

- en liten mini räka, vet aj namn, men den är väldigt lila

- en pom-pom krabba

- en SEIO 1000L/H magnet pump med brett flöde, perfekt

- en Rio Nano skummare, inte packat upp än men det kan nog vara bra att ändå tänkte jag, kostar ju nästan inget, bra o ha som man kan ha kol/fosfat-remover i osv också

- strumpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

2009-10-10

Varit på Korallrevet i Södertälje, trevlig återkomst, handlade mycket där i början av 90-talet, Lasse kände tom igen mig :-)

- 7 städpatrullssnäckor (4 olika arter)

- en liten mini räka, vet aj namn, men den är väldigt lila

- en pom-pom krabba

- en SEIO 1000L/H magnet pump med brett flöde, perfekt

- en Rio Nano skummare, inte packat upp än men det kan nog vara bra att ändå tänkte jag, kostar ju nästan inget, bra o ha som man kan ha kol/fosfat-remover i osv också

- strumpa

Intressant inköps lista..

Vet du om dom brukar ha pom pom krabbor inne ofta ?

Vad gick rio skummaren på ? :smiley9:

Släng gärna upp någon bild på krabban :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur ofta de har pompom men de hade flera inne nu. Lustiga med en anemon i varje klo.

Skummaren kostade 220 kr, just kört igång den, har inte börjat skumma än dock.

SEIO pumpen kostade 200 kr, prisvärt tycker jag, smidigt magnetfäste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du inte fått igång den ordentligt. Jag har kört en ett tag och den bullrade inte nämnvärt. Men någon gång kan pumpen stå och hacka när man startar den. Den skall lämna flera hundra liter i timmen tillbaka i karet. Gör din det ?

Suger den luft? Om inte kan insugsröret för luften vara felmonerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du inte fått igång den ordentligt. Jag har kört en ett tag och den bullrade inte nämnvärt. Men någon gång kan pumpen stå och hacka när man startar den. Den skall lämna flera hundra liter i timmen tillbaka i karet. Gör din det ?

Suger den luft? Om inte kan insugsröret för luften vara felmonerat.

Mja jag har provat allt, luftröret (venturi) dragit upp o ner, ändrat inflödet, ändrat baffle (utflåset) i olika varianter, tagit bort gummidutten på insugningsröret alldeles nere vid pumpen..... det blir skum, men det blir för lite skum så det orkar inte ens upp till stigröret....

Det mesta av ljudet kommer från den stor platskåpan överst som har en resonans som låter rejält men man borde kunna dämpa med lite gaffa och vadd här och var

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-10-13

Nitrit 0

Nitrat 5

Fosfat (i det närmaste) 0

Matar sparsamt.

Undrar hur länge det kan hålla sig så här stabilt... har ju ingen teknik alls, inte gjort vattenbyte än sen start 17 aug...

Ett aning trådiga grönalger (cirka 1-2 cm) kan skönjas, men inte mycket. Kanske är dom som sugit upp fosfatet? Fosfatet har försvunnit efter det att jag slutade med fosfatremovern...märkligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jag fotar en del i övrigt. har dock svårt att få till bra bilder på karet med min systemkamera, (sigma 105mm 2,8macro med stativ på en 1000d)

Så jag änvänder min gamla Sony cybershot istället till karet.

Ska dock pyssla lite med de riktiga grejjerna och se vad jag kan ådstakomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade lite med blixten också, blev inte heller så bra, men lite mer detaljer ändå tycker jag.

Kör med kitlinsen 18-55 och med en Nissin blixt som sitter ovanpå som man kan vrida och snurra, prisvärd sak 1300 kr har jag för mig, full e-ttl.

Nån som vet vad det ljusgröna plupparna är på ena bilden?

Och vad det är för trådalger därunder plupparna, vanliga gröna trådalger eller?

post-2914-14468918291625_thumb.jpg

post-2914-14468918291884_thumb.jpg

post-2914-14468918292094_thumb.jpg

post-2914-14468918292332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

2009-11-07

Lite inköp på korallrevet

Pump SEIO 320, så nu har jag 2st såna

firrar:

AMBLYGOBIUS RAINFORDI

AMBLYELEOTRIS RANDALLI ma545

stenkoraller, små odlade

MONTIPORA DIGITATA “Kirch”

ACROPORA SP.lila

lägre:

LYSMATA AMBOINENSIS putsarräka

LIMARIA ORIENTALIS kammussla

även inhandlat lite Saliferttester, calcium och magnesium, så snart ska det mätas

också hängt på mitt gamla aquatic nature hang-on filter 60 l/h för att köra lite mekanisk filtering och lite ultra-phos remover

stenkorallerna är ett litet experiment, kan gå kanske med lite tur, satt dom ganska högt upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-11-07

på kvällen mättes

nitrit 0.05

Calcium 370

PH 8.3

Mg 1050

Nitrat 5

Fosfat 0.1

Ca på 370 och Mg på 1050 jag vet inte vad de siffrorna säger angående hur mina nya små stenkoraller kommer trivas, men kom gärna med synpunkter den som har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man hålla SPS så ska man ligga så nära naturen som möjligt.

Ca 400

Mg 1300

Kh 7

Eftersom ditt kar är så litet så funkar regelbundet vattenbyte på 10% i veckan, då med ett salt som är anpassat för koraller, tex Tropic Marine PRO reef.

Det finns fler märken som är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja några fraggar (de minsta) har försvunnit eller placerat sig så jag inte ser dom, men den som ser ut som en Xenia växer o frodas, o den som var lite större som ser ut som en kaktus (sinularia?) har också tagit sig, den har även vuxit fast fint.

Har du startat upp Rion än då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-11-08

skaffat lite gröna stjärnpolyper (pachyclavularia violacea) som ska få bre ut sig lite

Mina värden

mg 1050

Ca 370

kan ju bero på att jag kört Instant Ocean salt hittills, som inte verkar ha så mycket Cal o sånt i sig, köpte idag nåt som heter Red Sea Coral Pro (eller nåt i den stilen), har satt en ny dunk på saltning nu så det stundar vattenbyte imorrn.

Köpte oxå KH test (Salifert) o mätte nu

dKH 16.0

är inte det lite högt?

jag mätte 2 ggr för att vara på säkra sidan, men samma resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-11-08

skaffat lite gröna stjärnpolyper (pachyclavularia violacea) som ska få bre ut sig lite

Placera dom högt upp om du har möjligthet, efter att jag gjorde om i min burk.

Så har mina bruna börjat växa ännu bättre nu då jag placera dom högt upp.

Har du startat upp Rion än då?

Har hafft den igång den fungerar perfekt :)

Kan försöka att riva loss en större bit av bruna sjärnpolyer, då dom är lättare komma åt nu, om du skulle va intresserad.

Tror jag har en liten fraggsten med blåa kvar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...