Gå till innehåll

Lim för att limma koraller


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har läst en gammal tråd som handlar om olika sorters lim för att limma koraller. En del använde Biltemas och några förkastade det och en del använde Deltec och tyckte att det var kass. Och till sist någon som använde superlim i gel-form. Jag köpte igår ett plastic-padding epoxilim. Det luktad illa och var svårt att få att fästa på ställen där det inte var hål i stenen.

Vad används nu för att fästa korallerna på levande sten i akvariet?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

finns många akvarie 2 komponent lim , dock med min egen erfarenhet så underlättar det om det finns en liten håla att montera ner korallen i när det gäller dessa lim.

denna typen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=217

sen finns det många märken , men dock ungefär samma teknik.

får riktigt små fraggar så tar jag upp om möjligt stenen och använder vanligt super attack lim , den lilla med typ 5g i tuben. gäller bara att det är hyfast torrt där du ska limma.

sen finns ju gel varianten typ denna http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1066

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att se upp med super-attacken (cyanoakrylat egentligen) är värmen som blir när den härdar. En del har upplevt att koraller kan ha tagit skada av detta vid limningen.

Plastic-padding epoxylim? Låter otroligt giftigt och bör läggas i samma garage där Biltemas giftiga epoxylim förlagts. Köp ett vettigt 2-komponent lim avsett för att limma koraller från närmaste akvariebutik.

Oavsett vad tidigare haft för olika erfarenheter av exempelvis Deltec och andra, så vågar jag påvisa att det finns måndagsexemplar likväl exemplar som legat för länge på hyllan och "torkat" (som en förpackning AquaMedic jag en gång köpte) och således bara att kasta bort.

Åsikter åsido, men vad gäller dom allra flesta 2-komponent "degarna" till korallim som finns på marknaden så är dom i stort sett identiska, sånär som färgpigment i degen. Hittills är det väl Fauna Marin som sticker ut i mängden med sin svarta snabbtorkande (5 min!) deg, men i övrigt vågar jag nästan gissa mig till att det är samma tillverkare.

Andra alternativ är ju som sagt dom våta limmen och sedan finns det lite mer cement-liknande saker som Korallen-Zucht Speed Glue.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...