Gå till innehåll

Vad har ni för temp i vattnet?


vahagn

Rekommenderade inlägg

Då jag körde med saltvattens då hadde jag en konstant temp på 24 grader. Fick ner detta till 24 då jag körde en kylvattenslinga från kallvattnet från badrummet.

Kunde väll diffa på 0,3grader då tempraturstyrningen satte på magnetventilen då börvärdet överskrev 0,3grader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt mig utav Syrafast rotfritt rör 8mm. Har inte haft några problem att den rostat eller släppt ifrån sig någon skit alls. Har haft denna igång i 4år utan några negativa konsekvenser för djuren i karet.

Testade först med tryckluftslang men var lite svårt att få den att vara smidig i sumpen så jag testade med RF.

Slangen är ju gjord i plast å isolerar lite men det är säkert så lite att det ej märks. Vattnet är ju ca 4grader ifrån kallvattnet.

1:a gången jag testade så skönt tempen i karet från 28 till 20 på bara 1 timme smiley37.gif

En himmla slöseri med vatten men ja jag betalar ej för vattnet.smiley2.gif.

Nu senast så var själva kylslingan på kanske 3-4ggr/dygn ca 5minuter per gång men det sköttes ju utav temperatur regulatorn så det kanske var mer eller mindre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan ju andvända PE -slang finns olika dimentioner & är billig

men förklara för en mindre vetande nu metal "rf=metal"+ saltvatten blir det inte en kemisk reaktion på nått sätt "jag har alltid blivit varnad för att inga metallföremål i karet/vattnet "

har man blivit lurad nu igen ? smiley2.gif.

någon som förklara det på ett enkelt sätt ,så blir iaf jag tacksam

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt och om jag har förstått rätt så ska temperaturen vara runt 24-25 grader OM man har koraller. De flesta koraller tål inte temperaturer över ~26grader (smärtgränsen går vid cirka 26 fick jag veta...) medan om man bara har fiskar så är det OK med högre temp.

Har jag förstått det rätt eller finns det nån som har 28grader i vattnet och karet full med välmående koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under sommarperioden hade jag en temperatur på ca 28-29 grader och mina stenkoraller lever och frodas fortfarande, just nu har jag en temperatur på 26-27 grader. Men visst, det optimala ligger nog på run 25 grader. Boven till den höga temperaturen är mina MH lampor samt min returpump som snart ska bytas ut mot en energisnålare och tystare pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte in en kamin i samma rum som akvariet,,,,,Nu e det ganska "varmt o gott" i det rummet. När frugan eldar har jag 28 grader i karet, annars 26.

Och hon e duktig på att elda!

det är är lugnt,har oxå kamin i samma rum,så slipper ju doppvärmaren

gå hela tidensmiley4.gif,snart kan man väl kapa ved på elmätaren,tycker bara

det blir mer o mer elprylar till karetsmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett stort bryderi ang. detta med tempen.

jag har helt oplanerat införskaffat 2x400w MH och det avger ju en hel del värme som sagt.

Dom kommer att sitta en bit över burken och det blir öppet utan täckglas men dock, det kommer bli varmt!

vad är era erfarenheter av detta?blir det för varmt?

Jag tänkte först ha en kåpa över burken för att dölja belysningen men jag tror nog inte det går.

burken är på 575 l. och ytarean är 130x70 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nito:

Störs du ej av att ha en öppen låda upp mot taket så blir det bra cirkulation men ha en fläkt som blåser mot ytan.

Blir mycket ljus över karet ditt kan tänka mig synen då karet ditt är samma som jag har ;)

Har ju som alla!? vet laggt ner saltvattnet för stunden på ovis framtid och ställde frågan på ett sötvattensforum om 7x54watt T5 var för mycket över karet. Då var det en som skrev .

Sååååååå mycket skall du belysa hela kvarteret?

Så nu vet vi att lyser det från norr och strömmen svajar så är det Nito som satt på sina MH smiley36.gif

Så ang tempen så får man testa vad som händer..

bara lite annat tjöt så här på morgon kvisten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...