Gå till innehåll

Zeobak och dess effekt


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel?

//Henric

Bakterierna behöver lite organiskt kol(energi) också t. ex. ZEOstart2, Vodka, m.m. för att det ska fungera.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kanske jag får tillföra en kolkälla. Man kan köpa bakterier i ampull-format också. Måste dessa också ha en kolkälla?

Om nu korallerna äter upp bakterierna så är ju det en energikälla till korallerna. Är det denna matning som gör att färgerna ökar eller är det att vattnet minskar på fosfat och nitrat eller är det svamparna (zoant.) på korallerna som minskar?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kanske jag får tillföra en kolkälla. Man kan köpa bakterier i ampull-format också. Måste dessa också ha en kolkälla?

Om nu korallerna äter upp bakterierna så är ju det en energikälla till korallerna. Är det denna matning som gör att färgerna ökar eller är det att vattnet minskar på fosfat och nitrat eller är det svamparna (zoant.) på korallerna som minskar?

//Henric

Ja denitrifierare är samlingsnamnet på dem och de behöver organiskt kol.

Det är en kombination av att näringsämnena ombildas till bakterier som ej påverkar färgen, men som korallen kan fånga med polyperna och då tillgodose sig näringen ändå.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...