Gå till innehåll

Första saltvattens karet


maresboy

Rekommenderade inlägg

Hej..

Jag har funderat länge nu på att starta upp ett saltvattens akvarie. Hade tänkt ha ett 112L med pumpar som jag har ligger tot 1900L/min sen en 150W MH och sen antagligen en skummare Aqua Medic Miniflotor eller Aqua Medic Turboflotor 1000 SL vilket är en bättre , men är den bättre till detta lilla akvarie? Hade tänkt typ 15kg levande sten (från Planteinporten Danmark Någon som vet hur kvaliten är??)

Vad tror ni om detta??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där för en vecka sedan stenen är ganska färsk men ligger i ett kar som är anslutet till hela systemet. Ingen syrebrist alltså. Med stenen får du ganska säkert Aiptasia. Butiken har det i praktiskt taget alla akvarier så det går antagligen runt i systemet på något sätt.

Kolla akvarieudstyr också. Samma pris på stenen men där såg jag inga glasrosor i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

joo det är nytt..

men jag har tagit vatten som är inkört och stenen från samma ställe så jag fick med mig ganska mkt bakteriekultur..

men visst kanske lite väl mkt i så fort.. men vi får se..

ska göra 2 vatten byten i veckan förata 2-3 månaderna sen trappa ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. lite uppdatering..

Allt går utmärkt med karet förutom att min kopparband inte vill äta, har provat det mesta men den vill intesmiley19.gif.

Värdena på vattnet är fortfarand bra Nitratet är på väg ner igen, så det verka fungera.

Jag gör ett vattenbyte i veckan på 10L, fyller endast med osmos + kalkoch har även i spårelement och jod i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har ju karet varit igång ett tag.. Jag har bytt ut lite fiskar och köpt lite nya.. Nu mera har jag 4 clowner och en P. Hepatus och enZebrasoma flavescens en anemon och en putsräka..

Utrustningen jag har är: 2st 1000L/h pumpar, AMturbo flotor 1000 SL skummare, 250W MH, 1 blått lysrör, 25wLG UVC som drivs av ett ytterfilter medkrossad LS i och sist ett nitrat filter.

Allt har fungerar bra förutom att min pincett inte ville äta så den dog tyvärr..smiley19.gif, men alla andra fiskar mår bra och alla vatten värden är ok.

Gör ett vatten byte i vecka nu på 15L.

Den 28 dec ska jag starta upp mitt möbel kar som saltvatten också.. Kommer mer info och bilder på det snart..

Vill önska alla God jul och gott nytt år!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabbi: Ja en del fiskar ska in i det stora tänkte ha kvar clownerna och anemonen i det lilla..

Jag har en fisk tillgodo på zo***ganten är de gav mig fel fisk.. jag bad om en som åt atemia och pekade ut en men sedan så fick jag en annan betydlit mindre och som inte ville äta atemia..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...