Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

hippo

rena med aktivt kål?

10 inlägg i detta ämne

hur gör man nr man kör med aktivt kål hur många dygn och vad använder man för prylar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför ska du använda kol?har du fått problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kol kan man köra endå om man vill ha lite renare vatten jag brukar bara lägga det i en strumpbyxa å lägga det i sumpen eller ytavriningen.

Se till att skölja kolet ordentligt bara så det inte blir svart i karet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men tar inte kolet upp bra ämnen oxå?alltså jag menar om allt är ok,är det inte dumt att kola då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men tar inte kolet upp bra ämnen oxå?alltså jag menar om allt är ok,är det inte dumt att kola då?

någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man kör med extremt mycket kol under långa perioder utan att bytavatten så kan det eventuellt uppstå vissa brister. Risken är dock mycket liten.

Kolets främsta fördelar är att det tar upp ämnen som färgar vattnet gult och en del gifter som koraller (mjukkoraller och skivanemoner) släpper ut. För att uppnå det så behöver man inte mycket kol.

Du behöver alltså inte vara rädd för att filtrera med aktivt kol. Fördelarna uppväger lätt nackdelarna. Men det är heller inte nödvändigt att filtrera med aktivt kol hela tiden... vattnet blir kanske lite gulare men det kan man kanske leva med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok då är jag med,jag kör med rowaphos nu,detta bör väl ta upp korall-gifter med,hoppas jagsmiley1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan grej med aktivt kol är att det efter tillverkning rengörs med

tvätt medel som inneåller fosfat, så allt aktivt kol är inte att

föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rowaphos tar inte upp korallgifter! Det tar upp fosfat och i viss mån silikat.

Man bör endast använda aktivt kol som är avsett för saltvattensakvarium. Det håller en helt annan renhet... det finns en anledning till att det är dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man bör endast använda aktivt kol som är avsett för saltvattensakvarium. Det håller en helt annan renhet... det finns en anledning till att det är dyrare."

smiley5.gif.Tack föratt du nämnde det Dykaren, tänkte använda aktivt kol som blivit över från mitt sötvattenskar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu