Gå till innehåll

skummare?


Rekommenderade inlägg

hej alla!

nu är det så att vi är helt nybörjare...

vi har ett clownhotell dvs inbyggd och original skummare. än så länge ha vi inget skum som kommer upp och lägger sig i koppen. detta beroende på at vi inte har några fiskar förmodar jag =)

MEN vi har ju eremiter, räkor och sniglar de måste väl ändå också urinera

för det är väl eg det som "skummar över", enda gången vi får det att skumma är när vi tar upp slangen som suger upp vattnet från utavrinningen då böjar det bubbla och ha sig.

gör vi ngt fel?

vi har även gjort så nu i gårkväll att på den här "slangen" (typiskt att man inte vet vad sakerna heter) :smiley9: (slangen som pumpar vattnet vidare i översta filtret) tog vi bort locket helt. Innan hade vi den bara lite bortskruvad. Är vi helt ute och cyklar, bör denna sitta på?

hoppas ngn förstår oss! :?:

tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj så fel det kan gå när man inte vet =)

tur att du sa det... nu känner man sig inte alls dum :smiley9:

ännu en fråga då är det bara då pumpen som "drar" vattnet mellan filtrerna? vad hände med en beskrivning av karet när man köpte det... hmm :arg:

ngn som har tid och förklara hur vi gör med skummaren? hur ofta man behöver tömma koppen. läste om att skummet inte ska vara för blött?!?!?

antingen kommer det skum som blir vatten när det "skummar" över eller så ligger det och bubblar i "röret" och inte skummar över alls...

hjälp! nu känne jag mig helt lost!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska typ bubbla i röret så går bara smutsskummet över sen när det börjar bli det. men som det sagts innan så lär det ta ett tag innan det börjar skumma riktigt eftersom det är nystartat. har för mig att original skummaren är lite pulig att ställa in i början med.

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej jag öppnade nippeln som sitter i uvt lite med ett borr och det fick min skummare att funka. nippeln är för trång nu får jag in mer luft som jag kan komprimera via ställskruven skummar riktigt bra!! (alltså original skummaren i nano hotellet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gjorde precis som hazz. Borrade även upp två hål till brevid hålet som redan fanns i uvt och i med två slangar till. Hackade även bort kanten som håller skummarkoppen uppe så att jag kan sänka koppen då min vatten nivå är ca 2 cm lägre i det facket än i akvariet.. Då funkar skummaren toppen! Testade med en wg-310 ett tag men orginal är i mitt tycke mycket bättre! Avråder andra som funderar på att köpa wg-310 starkt.

Men för tillfället kör jag helt utan skummare, det verkar som att karet mår bättre av det. Någon annan har erfarenhet av det. Känns som att skummaren tar bort lite för mycket "smuts". Räcker kanske bara med vattenbyten i ett så pass litet kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla Clownhotell (se månadens akvarium för några år sedan) står fortfarande hos min svärson och mår utmärkt. Den enda skötseln som görs där (förutom matning) är regelbundna vattenbyten på mellan 10 till 20 liter en gång i veckan (tja ibland varannan) och det har sedan 2 års tid körts helt utan skummare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Tjena,

Jag blir inte klok på min lilla Nanoskummare till mitt Proreef 64L, jag har denna:

http://www.swallowaquatics.co.uk/414/products/Reef_Octopus_NS_80_NANO_Hang_OnSkimmer.aspx

Vet inte riktigt hur jag ska ställa in den korrekt som den jobbar nu så blir koppen full varje dag och det borde inte vara så skitigt med tanke på att jag bara har några turbos och eremiter.

Finns det några bra metoder att felsöka?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...