Gå till innehåll

2 Tunze - Nanostream 6055 eller 1st Vortech MP40?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Beställde ett kar idag på 120*50*50 samt en Giesemann amatur. Inte så mkt pengar kvar på akvariumkontot direkt...

Fortfarande nybörjare då jag idag har ett litet Nano kar. Läst lite om pumpar och de flesta verkar ha 2st tunze 6055 i liknande kar och en del har Vortech.

Vortech är så sabla dyr att 2 bara är att glömma.

Vad bör jag satsa på? 2st 6055 kostar samma som 1 Vortech.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Jag har precis fått min Vortech men inte kört igång den ännu. Men "Kendra" här på guiden kör den i ett Elos-kar med ungefär samma mått som du och kör endast med en Vortech.

Hon verkar supernöjd. Dessutom kan du ju i framtiden när du kanske vill ha en extra vortech utöka när kassan tillåter. :)

Plus att med en Vortech får du ju med en grym vågmaskin och drar endast 20W vid maxfart.

Så jag säger nog VORTECH!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger Tunze 6105. Bra flås 3-13000 l/h och ställbar i alla riktningar. För samma pengar som Vortechen får du också en styrning för flera pumpar så kan du senare komplettera med ytterligare en eller en mindre, kanske 6055 och få alternerande riktning på vattnet.

Jag kör idag en 6105, en 6055 och en 6100 i mitt 580 liters. Det snurrar på bra.:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågfunktion i all ära men vatten som pumpas från flera håll är överlägset bäst enligt mitt sätt att se på saken.Jag själv har 3 st tunze pumpar som tillsammans flyttar 36000 liter i mitt 750 liters kar och som e kopplade till en styrning.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger Tunze 6105. Bra flås 3-13000 l/h och ställbar i alla riktningar. För samma pengar som Vortechen får du också en styrning för flera pumpar så kan du senare komplettera med ytterligare en eller en mindre, kanske 6055 och få alternerande riktning på vattnet.

Jag kör idag en 6105, en 6055 och en 6100 i mitt 580 liters. Det snurrar på bra.:snurrig:

Ingen styrning behöver köpas extra, den ingår i Vortechpumparna. Jag tror det stod i instruktionsboken att upp till 6 pumpar kan kopplas ihop, om man nu skulle vilja surfa i burken... Förutom vanligt konstant flås, night mode, feed mode och 2 olika våglängder kan man även välja reef crest eller lagoon mode, dvs en simulering av strömmen på olika delar av revet. Har ingen aning om Tunze har motsvarande?

Det sägs att det låter som fan om Vortechpumparna? Jag har ingen erfarenhet av dem alls men nån annan som vet kanske kan bekräfta dementera?

Jag kan dementera :ler:. Min pump låter visserligen något mer när den går på högsta varv, men definitivt inte som fan. Akvariet står i vardagsrummet som är öppet mot köket och resten av huset och vi upplever inte ljudet som störande. Då är vår värmepump inne i tvättstugan mycket värre...

Det som avgjorde mitt val var att motorn i Vortechpumpen sitter på utsidan av akvariet, dvs pumpen värmer inte vattnet i samma grad som andra pumpar gör.

Länk till mer läsning:

http://ecotechmarine.com/products/vortech-mp40w/

Dessutom stämmer allt vad Håkan/Scubahawk skrivit :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte fascinerad av Vortech pumpen om man skulle ha akvariet i ett vardagsrum. De jag sett och hört väsnas för mycket så bättre att ha streampumpar tycker jag.

Fördelen med en streampump är att man kan sjustera/gömma den lätt vilken vinkel flödet skall vara en vortech blir ju bara flödet rätt fram där den sitter.

Kör på Stream pumparna.

Funkar det att styra vortechen med en GHL dator om man i framtiden skaffar en sådan?

Ja enligt GHL så kommer detta funka, de skall bara göra klart den nya GHL datorn version 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte dem på ebay, fick ett schyst paketpris på två nämligen.

Jag kommer ha ruskigt tajt med plats bakom karet, så bäst är väl att sätta 1 på vänstersidan och den andra på höger helt enkelt?

Det var där jag köpte min Vortech. Grymt bra priser!

Hur stort kar skulle du ha? Själv kommer jag snart dra igång mitt 430 liters som är 140 långt. Jag tror att det kommer räcka med en mp40w. Kanske att jag sätter in en liten hydor-koralia 1:a någonstans i nåt gömsle senare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...