Gå till innehåll

ska "doda sten" och koralskelett mogna?


Daniel

Rekommenderade inlägg

hej igen..

om man vill komplettera inredningen med en "död" korallsten eller en korallskelett.. vilken procedur skall man följa?

ska man koka dem först och sedan köra de i saltvatten (utanför akvariet) i några veckor så att dem inte ändrar vattenvärderna när de väl kommer in i akvariet eller kan man bara slänga in dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

Dom gamla vita korallskeletten bör man inte ha i ett fungerande saltvattens akvarium. </BLOCKQUOTE>

varför inte det?

jag frågar för zoogiganten i lomma har ett parti gamla döda korallsten (vita) på "rea" (79 kr/kg) och jag tänkte variera inredningen med lite sånt och någrakorallskelett som tillägg till LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står uttryckligen i The Modern Coral Reef Aquarium del 2 att den typen av korallskelett inte hör hemma i ett mordent fungerande kar. Jag kommer inte ihåg den exakta anledningen. Men jag kan återkomma när jag kan citera boken. Jag tror att dom där korallskeletten är tängt att man ska ha i ett sötvattens kar. Den döda korallstenen kan du med fördel använda som dekoration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja zoogianten är inte speciellt billig..

men åter till den ursprungliga frågan.. oavsett om man har nu korallsten, faxe eller någon annan död sten, måste den "mogna" i t.ex. en hink med saltvatten och en syresten så att vattenvärderna inte påverkas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja zoogianten är inte speciellt billig..

men åter till den ursprungliga frågan.. oavsett om man har nu korallsten, faxe eller någon annan död sten, måste den "mogna" i t.ex. en hink med saltvatten och en syresten så att vattenvärderna inte påverkas?

vem är billigsmiley22.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hur är det med det här igentligen funkar det bra ? va hemma hos en kompis han har stoppat i 200kg sån här död LS & 50kg ny fräsh LS .måste säga att jag blev imponerad av stenarna han hade fått en del va nästan 1m höga "träd" med döda musslor och annat skoj delvis inkapslat i stenen såg mycket bra ut .men tror ni att den "döda" kommer bli befolkad igen ?

EDIT*

skall väl tilläga att man börjar ju onekligen fundera var dom tar dom här stora stenarna från & vilket rev som kanske blir skövlat isof smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte samma sak som tufa stenen som såldes för något år sedan,den var ju tagen från urgamla torrlagda rev,denna luktar ju fortfarande salt och man kan hitta lite torkade alger osv på den. Är lite skeptiskt till varifrån den kommer även jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...