Gå till innehåll

Yodelkings Percula 120.


Yodelking

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OK, här kommer lite nya bilder:

post-4653-14468918115225_thumb.jpg

Så här ser det ut just nu...

post-4653-14468918113488_thumb.jpg

post-4653-14468918114072_thumb.jpg

post-4653-14468918114397_thumb.jpg

post-4653-14468918114669_thumb.jpg

Kiselalger på intågande...

post-4653-14468918114941_thumb.jpg

Närbild på kiselalger.

post-4653-14468918115801_thumb.jpg

Lite knappar

post-4653-14468918115403_thumb.jpg

Någonting stack ut och viftade runt... längst ute var den spetsigare. Antingen alger, eller något annat otrevligt. Den såg svart ut. Vet inte om den viftade frivilligt eller av rörelser i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det är 6 veckor sedan stenen kom i så där simmar faktiskt lite fiskar redan... :)

Hinner jag så kommer det bilder ikväll, annars får det bli till helgen.

Tänkte skriva lite om deras beteende när bilderna kommer, de uppför sig så olika och är rätt roliga att studera.

Läser mycket om vilka fiskar som inte är bråkiga, och vilka som inte äter koraller, och vilka som äter inte räkor, och vilka som inte äter tube-worms, osv...

Det blir inte mycket kvar att välja på sen... ;)

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, här kommer lite nya bilder...

Så här ser akvariumet ut idag:

post-4653-1446891838903_thumb.jpg

Min Euphyllia Ancora eller Euphyllia Parancora, vet ej vilket... Någon som vet? Så ser den ut när den ibland drar ihop sig en lite stund...

post-4653-14468918389209_thumb.jpg

För att sedan blomma ut igen.

post-4653-14468918389431_thumb.jpg

Longnose Hawkfish (Oxycirrhites typus). Döpt till "Hacke" och sover ibland på Magfloaten på natten. :)

post-4653-14468918389644_thumb.jpg

Yellow sailfin tang (Zebrasoma flavescens), döpt till Ragnar (av min fru, för det är hennes fisk). Blir putsad av en Skunk cleaner shrimp (Lysmata amboinensis) och en Fire Cleaner shrimp (Lysmata debelius) (jag har två av varje). Räkorna startade en putsarstation i vänsta hörnet av karet, i några dagar, sedan spred de ut sig i karet.

post-4653-14468918389876_thumb.jpg

Bild på Ragnar.

post-4653-14468918390078_thumb.jpg

Bilder på mina clowner som antingen är Common clownfish (Amphiprion ocellaris) eller Percula clownfish (Amphiprion). Någon som vet? Döpta efter en känd film till Coral, Marlin och Nemo...

post-4653-14468918390331_thumb.jpg

post-4653-14468918390536_thumb.jpg

Min Pajama wrasse (Pseudocheilinus hexataenia). Även kallad Six line wrasse. Ännu inte döpt, har inte kommit på ett tillräckligt bra namn... Min fru föreslog "Jean-Pierre" men jag tyckte inte att det var så fruktansvärt bra... Detta är nog den roligaste fisken, simmar som en kamikazepilot och dyker ner i stenar och simmar in och ut överallt.

Förslag på namn mottages gärna. :)

post-4653-14468918390702_thumb.jpg

Royal gramma (Gramma loreto). Även den odöpt. Förslag på namn mottages gärna.

post-4653-14468918390962_thumb.jpg

Half-blue Damselfish (Chrysiptera hemicyanea). Även kallad Azure Damsel.

Har 2 st, och de är döpta till Gösta och Hjördis.

post-4653-14468918391191_thumb.jpg

Black brittle starfish (Ophiomastrix spp.) döpt till Torsten (Yep, frugan döpte den stackaren...)

post-4653-14468918391321_thumb.jpg

Och lite andra saker som jag inte orkar slå upp ikväll...

post-4653-14468918391432_thumb.jpg

post-4653-14468918391663_thumb.jpg

post-4653-14468918391926_thumb.jpg

post-4653-14468918392107_thumb.jpg

post-4653-14468918392359_thumb.jpg

post-4653-14468918392645_thumb.jpg

post-4653-14468918392918_thumb.jpg

Förutom detta jag jag två turbosniglar, "Bill och Bull". Namnen kom jag på när jag såg hur de åker runt som bulldozers i karet, och viker inte för något. Har fått plocka upp fraggstenar ett antal gånger som de vält ner i sin framfart.

Har även 4 eremiter (1 rödbent och 3 blåbenta).

Är ganska nöjd i fiskväg just nu, det är hur roligt som helst att titta hur de olika fiskarna beter sig. Den lilla clownen spenderar mycket tid uppe vid ytavrinningen, där har den haft sällskap nattetid av de andra clownerna. Men den ena clownen flyttade ner till Euphyllian och sov där några nätter, sen flyttade den andra stora ner...

Någon gång i framtiden är planerna att skaffa:

1st Coral beauty (Centropyge bispinosa)

1st Flame dwarf angelfish (centropyge loricula)

2 st Psychedelic mandarin dragonet (Synchiropus splendidus) (en hane och en hona).

1 st sandvändare, som jag inte bestämt vilken ännu.

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så... vad har hänt sedan sist... Min gula kirurg blev dålig, och dog. Jag upptäckte att ytvattnet stod nästan stilla. Hade helt missat att där satt filter i pumparna. :( Rengjorde alla filterna, och då blev det bra fart i karet igen. Royal Gramman såg hängig ut och satt stilla i ett hörn en hel kväll. På morgonen simmade han fram och lade sig lite i sanden... Sen fram emot eftermiddagen piggnade han till igen. Kanske även han var på väg att dö pga att pumparna var igensatta.

Har doserat upp magnesium, och sedan kalcium. Håller nu på med KH.

Skaffade en Valenciennea puellaris (Maiden Goby) som bygger i sanden. Han bosatte sig under en sten som stod i sanden, och har grävt ett hål, och gjort en vall runt stenen. Den är riktigt rolig att titta på.

Har även skaffat en Coral Beauty.

Royal Gramman och clownerna har haft lite prickar från och till och Royal gramman kliar sig mot stenarna. Har dragit igång ett 30w UV häromdagen för att se om jag kan bli av med det, i kombination med vitlöksmarinerad mat.

Installerade en extra cirkulationspump, som går på timer lite då och då.

Det har bildats mycket nya alger, och befarar att de röd-bruna algerna är dinoflagelater. Ska se om höjningen av KH får bukt på det problemet.

Fiskarna har simmat vackert idag, och sett ut att må allmänt bra, tills jag såg att min Sixliner wrasse hade "gömt" sig i magnetfästet till cirkulationspumpen, och andades häftigt... jag blev rätt orolig och undrar varför den gömde sig där. Min fru sa att den kanske är instängd, så jag tog bort magneten, och lyfte bort pumpen så att den simmade iväg och gömde sig. En liten stund senare simmade den omkring som vanligt igen. Pheuw! Tur att min fru kom på det, för det såg verkligen ut som om den bara gömde sig.

Har bytt salt till Red Sea Coral Pro, så förhoppningsvis sjunker inte MG och Kalcium så mycket längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem idag så hade min hökfisk tagit självmord genom att hoppa över kanten och ner på golvet. Blev nedstämd hela kvällen. Jag vet ju att hökfisken är känd för att hoppa, men det är ändå jobbigt när det händer.

Så fort jag ska göra något i akvariet, så kommer putsarräkorna och ska putsa på mina händer... Min ena Half-blue damselfish försöker att skrämma mig genom att göra sim-attacker mot min hand.

Får se om jag vågar mig på nån hökfisk i framtiden igen, vill inte att de ska dö för att jag inte har täckglas. Men höken var verkligen en rolig fisk att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

OK, uppdateringsdags... vet inte riktigt var jag ska börja... har hänt en del sedan sist.

För 3 veckor sedan var min fru och jag var i en butik och kollade på fiskar, och min fru pekade på en Naso Literatus som hon tyckte var fin, och jag tyckte en Naso Elegans i karet brevid var finare. Säljaren föreslog att vi skulle köpa båda, och berättade att de blir ju större, men ofta så blir de inte så stora i akvarium. Han sa också att de var väldigt fredliga, och inte så aggresiva som många andra kirurger.

Jag sa till min fru att jag ville hem och läsa på innan jag köper fisk, medan min fru var orolig att de skulle bli sålda.

Tyvärr gav jag med mig till slut, fastän det inte kändes bra.

Stoppade ner påsarna i vattnet, och tog upp min fiskbok och läste: "Vill ha 600-800 liter om man har en, och om man ska ha två ska man ha jäääättestort akvarium". HJÄÄLP! Tänkte jag. För att dämpa ångesten tänkte jag att jag kollar Reeflex för att förhoppningsvis läsa något "bättre" (Läs: mindre katastrofalt). Där stod det "Vill ha 2000 liter" HJÄÄÄÄÄLP! tänkte jag...

Min fru spekulerade på om det går att lämna tillbaka fisk om man känner sig "lurad" av en säljare, men då butiken hade stängt för dagen och fisken inte vill bo i påsen över natten, så var det ju bara att koppa in dem.

Jag släppte ner dem och de simmade som i en attack rakt emot varandra vek av, så att de hamnade brevid varandra... sen simmade de brevid varandra som världens kärlekspar... Pheuw.. då sjönk pulsen en aning...

Vi bestämde då att vi säljer dem när de blir för stora för karet, eller får vi köpa ett större akvarium!

Jag tänkte låta bli att berätta mitt köp på SVG för att slippa höra om att det var korkat... det vet jag ju redan... :)

Men tänkte ändå att om jag skriver det här, så kanske det kan få någon annan att inte göra samma misstag...

Nåja eländet slutade tyvärr inte där... Min Naso Elegans ville inte äta någonting, förutom lite alger på bakstycket. (Naso Literatusen åt ALLT som serverades).

Jag köpte olika saker i omgångar för att prova under hela första veckan, ingenting funkade!

(Testade: Artemia, Mysis, Krill, Sallad, Forumla 1&2 pellets, Reef Flakes, olika sjögräs osv...)

När jag var på träff hos 5000liters-Patrick fick jag en bit Macroalg av Manne som jag provade när jag kom hem, tänkte att om han betar lite på den, så får han någonting i sig i alla fall.

Min Naso åt upp hela algen på under 24 timmar! Det fanns inte ett spår av den kvar. (TACK, Manne!!!)

Jag satte en bit sallad på samma ställe som algen var, och då åt den det också!

Numera äter den även från en foderklämma Nori och Purple seaweed.

Fick lite fraggar med mig hem från Patrik som jag stoppade i, och min totalt revsäkra sixliner fick frispel när där kom en lila hysterix... Den började smaska på friskt på den, sedan fick den smak för det och simmade bort och testade nån annan korall, men den var tydligen inte så god. Nu ser hysterixen lite ledsen ut, så vi får se om den överlever.

Min lilla clownfisk sover och spenderar mycket av sin tid uppe vid ytavrinningen, medan de andra bor i min Eupyllia. Tills igår, då flyttade den lilla clownen ner, och sen stötte mellan-clownen bort den stora clownen. Så vet inte om det är partnerbyte på gång.

Den stora clownen har blivit av med en liten bit av sidofenan, samt att han har ett litet sår. Vet inte om det är från strid eller sjukdom.

Alla mina 3 clowner håller ibland på att vara stilla på stället och rycka som om de får ström i sig eller de har ett epilepsi-anfall.

Mina bruna alger som troligtvis är cyano, eller slemalger, eller dinoflagelater eller nåt annat... tycker jag har minskat en del sedan jag höjde upp KH, så det är bara att hoppas att det försvinner helt inom några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Oj vad tiden flyger... snart 3 månader sedan jag uppdaterade... :)

Mina bruna alger har försvunnit, mina cyano håller på att minska, så sanden är åter vit! :)

Min stora Euphyllia har dött, medan allt annat ser ut att trivas. Alla fiskar och räkor lever...

Har skaffat en elddvärgkejsare och två mandariner.

Ikväll har den gula kirurgen varit helt galen, så fort jag sätter mig framför akvariet, så simmar den mitt framför ögonen på mig och fjantar runt som en tok. :)

Det börjar väl bli dags att ta lite bilder och skicka upp... var ju ett tag sedan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...