Gå till innehåll

Vilken undervattenskamera är bäst?


boounce

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vilken kamera som är bäst för undervattensfoto. Jag har funderat mellan canon powershot D10 eller Olympus mju tough-8000.

Alla tester skriver de olika så jag undrar om någon har erfarenhet/använt en av ovanstående. Ska använda den främst till udnervattensfoto i saltvatten.

/Tess

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket djup pratar vi om? Du kan inte dyka med en kamera utan undervattenshus i regel...

Är det bara för att stoppa ner den i akvariumet så funkar nog vilken "waterproof" kamera som helst. De problem man har med ljuskänslighet och vitbalans på 30m uppstår sällan på 30cm djup :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera fototidningar som finns ute just nu testar de vattentäta kamerorna.

Det som förvånade mig lite var att de inte började läcka när de passerade maxdjupet utan bara slutade fungera för stunden.

De slutade fungera vid runt 30 (!!) meter och hoppade sedan igång igen när de kom upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj, så är man riktigt tuff kan man alltså dra ner den till 18meter och den borde funka? dock så vill man kanske helst inte prova detta då man säkerligen lär få problem med garantin på en sån kamera. Pratade med en kille på expert om det kommer komma en kamera som grejar 30meter utan hus och han sa att det troligen inte kommer göra det då det krävs så väldigt kraftigt "hus" vid det trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en kemikamera som fixade det. Nikonos. Jag är rätt övertygad om att förr eller senare kommer det en digitalkamera. Kanske med trådlös laddning och bluetooth överföring av bilderna. Så skulle i alla fall jag utrusta den. Inga kontakter som det kan komma salt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...