Gå till innehåll

Hjälp med att starta saltvattenskar!


Guest FIBSTER

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp!

Hade tänkt att kasta ut mina Tanganyikaciklidet till förmån för saltvatten,men är total novis på detta område så jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för utrustning till mitt kar (540L).Har varit och hört på diverse akvarieaffärer men det känns som om dom bara vill blåsa en på pengar,fått priser på allt mellan 20 000-37 000.Vore tacksam för hjälp med detaljer som jag behöver till mitt kar för att det ska funka.Vill även ha hjälp med lämpliga "nybörjarfiskar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju inte ensam i Hörby, det finns 3 andra medlemmar där. Ta kontakt med nån och gör ett besök. Man lär sig väldigt mycket genom att snacka med andra som har lite mer erfarenhet än en själv.

Sen så tycker jag du kan hålla lite koll här på forumet när folk säljer av utrustning. Du kan få tag på det du behöver kompletteramycket billigare än 20-37k. Levande sten, skummare, belysning? och kanske nån mer pump beroende på vad du redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver hjälp!

Hade tänkt att kasta ut mina Tanganyikaciklidet till förmån för saltvatten,men är total novis på detta område så jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för utrustning till mitt kar (540L).Har varit och hört på diverse akvarieaffärer men det känns som om dom bara vill blåsa en på pengar,fått priser på allt mellan 20 000-37 000.Vore tacksam för hjälp med detaljer som jag behöver till mitt kar för att det ska funka.Vill även ha hjälp med lämpliga "nybörjarfiskar".

Vad för typ av skummare rekomenderas(pris).Pumpar som jag har till mina ciklider är en eheim filter pump som pumpar 1200 l/h och två pumphuvud (eheim) som pumpar 1000l/h st.Är dessa tillräckligt för cirkulation för saltvatten?Belysningen är bara en standardramp.Kan jag använda denna till saltvatten och vad ska jag isåfall ha för lysrör?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare finns det en uppsjö av, några allmännt kända är Aqua Medic multi 1000 som brukar kosta beg. 1000-1500, Deltec MC 500, mfl. mfl.

cirkulationen är för låg, du behöver generellt minst 5400 l/h

rampen gåra bra om du inte har några krävande invånare utan bara fisk.

Rörförslag powerglo, marine glo mfl.

det kommer säkert fler förslag här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar räkna storlek på karet (antal liter) * 10.

alltså 540 L * 10 =5400 liters skall pumpen/arna klara ...

bästa är väl ifall du köper 2 pumpar som pumpar i varsen del av karet så att allt täcks upp

kanske 2 st 3000 liters pumpar. finns säkert fler sätt =)

Ha det bra o lycka till ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du verkar räkna med att spendera en del pengar på karet så skulle jag rekommendera att kolla in Tunzes sortiment av cirkulationspumpar,främst Streamer systemet. Sen så har de ju även en rolig vågskapare som verkar väldigt intressant men vet inte om den är ute ännu. Men då är du ju begränsad till att köpa nytt,annars kan du ju köpa vanliga pumpar begagnat för en billigare summa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...