Gå till innehåll

Maltemus Elos 120 med LED


maltemus

Rekommenderade inlägg

Bakgrund: Innan sommaren bestämde jag mig för att ge bort mitt sötvattensakvarium till en släkting och starta ett nano salt. Saltet blev på ca 35L och har rullat på fantastiskt fint. Jag har tidigare lovat mig själv att inte köpa något större kar igen, men nu är jag här. Jag kan fortfarande inte speciellt mkt om salt, men försöker läsa de flesta inläggen här.

Min fru tyckte att hallaren där nanokaret står är en bra plats, jag fick därför begränsa mig till den ytan. Elos 120 är i dagsläge 120*57*50, vilket hade blivit för djupt. Jag hade lite tur och Elos hade 1 kar med tidigare standard stående 120*50*50 = 300L. Karet har den nya utrustning som är i 120*57*50 karet med större skummare / sump med mera.

Karet kommer förhoppningsvis tidigt nästa vecka.

Då jag alltid gillat teknik har jag valt att satsa på en LED lampa från Eco-lamps. KR92. Egentligen vet jag inte speciellt mycket om den, förutom att KR91 fått bra betyg i tester och att KR92 tydligen ska piska den rejält på fingrarna. Jag valde att köra en KR92-48S som även den är 120cm och ska täcka hela karet, om det går ska jag montera den direkt på karet och inte använda några linor (Båda medföljde). Igår fick jag hem en KR92:a på posten, den skickades från Hong Kong den 18:e, så det gick ruskigt snabbt. Bra packat och allt. Manual på engelska medföljde.

KR92:an har till skillnad från KR91 dubbla powersupplys. KR91 är tydligen tillverkad av en mängd 1W LEDS och KR92:an av 3W.

Eftersom jag själv inte startat upp lampan ännu så snor jag bilder hej vilt från nätet:

92%20(21).JPG

Underifrån

92%20(22).JPG

Här har man av någon anledning monterat med vijer och har fortfarande kvar sidorna för montering direkt på karmen. Själva fästningen går att flytta i sidledd och man fäster med alu "fejkskruvar" i plast. I övrigt är lampan helt i aluminium.

Manual:

http://i676.photobucket.com/albums/vv121/my1930/USERGUIDE__1.jpg

http://i676.photobucket.com/albums/vv121/my1930/USERGUIDE__2.jpg

Som ni ser i manualen går det att simulera morgon, dag, kväll, natt. Något jag tycker ska bli riktigt spännande. Det ska tydligen finnas förinställda modes och det ska tydligen gå att göra egna.

Fick tag på 2st Vortech MP40W gen 2 pumpar på ebay som var helt nya till en ganska billig peng. Dessa har också kommit.

Ett Gortech ballingssystem är beställt. Jag kan inget om det, men det får väl bli att plugga.

Sten/Koraller samt en hel del vatten kommer hämtas av Mr Cheezy. Hans 4000 liters kar står i samma stad som jag bor i. Så jag kommer bli tvungen att panikstarta karet (Då Cheezy ska stänga ner sitt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Den är smalare än vad bilderna visar faktiskt ca 20cm. Jag hoppas jag kan få ett bra ljus i akvariumet så det inte blir mörka zooner, isåfallat får jag höja upp den lite.

Är väl 120 graders spridning på dioderna så du får nog ljus på de flesta ställena :) Blir spännande att få se den över karet sen och hoppas på en fim på youtube också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog låter datorfläktarna en del i enheten. Drog igång den igår och tyckte väl inte direkt att den var tyst, samtidigt så har jag inget att jämföra med. Frågade Eco-lamps (hade en annan fråga) och killen där menar att de inte kommer höras när akvariumet är igång. Den som lever får se, Elos karet skickas från italien idag (!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du Elos-karet direkt från Elos i Italien eller via någon svensk återförsäljare? Jag funderar nämligen själv på ett Elos och undrar lite vad som blir billigast. Just nu är väl USA ett hett tips med tanke på den svaga dollarn men där tillkommer ju en vansinnig fraktkostnad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

USA lär inte bli billigt om du tänker på vad frakten kostar. Då ska karet från Elos i italien, till US till dig..

Köpte direkt av Elos ja, men det var som sagt inte ett standardkar. Är det ett standard tror jag de hänvisar dig direkt till svensk återförsäljare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinningen satt tyvärr på fel sida, men jag hade inget att välja på då detta var sista karet med gamla storleken, skulle självklart varit vänster. Men men, ingen fara på taket.

Nu till stora frågan. Jag köpte 2st Vortech mp40W i paket på ebay. Om jag sätter en på varje sida skämmer den på högersidan ganska rejält då det blir en ful kabel/pump när man kommer in i rummet. Antar att två på samma sida är meningslöst?

Har även max 2-3cm från vägg med vortech pumpen på vänstersidan...tror manualen säger 5-6, någon fara på taket tror ni?

Alternativt är att bara använda 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...