Gå till innehåll

Tips på fotografering - långzoomkamera


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja... jag köpte tidigare i somras en lite dyrare långzoomkamera: en Olympus sp-570uz...

Min ambition var att jag skulle lära mig fotorafera och ta riktigt bra bilder, men jag har än inte tagit mig för att lära mig kameran och hur man tar bra bilder än. men jag tänkte höra med er kunniga här om ni kan ge tips på hur man tar bra bilder på karet och sina invånare... alla tips motages tacksamt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så bra koll men eftersom tjejen fotar ett par hundra bilder om dagen och skall på kurs i umeå kanske hon kan hjälpa oss ;P för jag är inte den bästa på att fote heller.

Hehe ja vi får sätta våran tilltro till henne då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom blixten på din typ av kamera ofta sitter nära objektivet så kan det vara trixigt att fotografera med den utan att det blir reflexer i rutan. Färgerna kan också bli väldigt bleka om man fotograferar med blixt rakt på.

Om du fotograferar koraller så prova att stänga av blixten. Sätt kameran på ett stativ och använd självutlösaren så att du inte behöver hålla i kameran när den tar bilden. På så sätt minskar du risken för skakoskärpa. Använd låg ISO ej auto-läget. Kanske har din kamera bildstabilisering och då kan den också hjälpa till, men stativ är fortfarande måste.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom blixten på din typ av kamera ofta sitter nära objektivet så kan det vara trixigt att fotografera med den utan att det blir reflexer i rutan. Färgerna kan också bli väldigt bleka om man fotograferar med blixt rakt på.

Om du fotograferar koraller så prova att stänga av blixten. Sätt kameran på ett stativ och använd självutlösaren så att du inte behöver hålla i kameran när den tar bilden. På så sätt minskar du risken för rörelseoskärpa. Använd låg ISO ej auto-läget. Kanske har din kamera bildstabilisering och då kan den också hjälpa till, men stativ är fortfarande måste.

Aha tack för det tipset =) vad innebär låg iso? ska jag sätta den på absolut lägsta läget eller finns det nått bra iso-tal som fungerar bäst? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ISO är en bedämning på gammal hederlig filmrulle där man anger ljuskänslighet. Högre ISO = längre slutartid. Ett måste om det är svagt ljus. Med längre slutartid innebär det att om objektet inte står stilla, eller du har ostadig hand, så blir det suddigt.

Ett tips när du ska fotografera koraller - stäng av pumparna under stunden du fotograferar, så håller sig polyperna stilla.

Själv fotar jag med Canon EOS450D med det medföljande 18-55mm objektivet. Det är ett bra allround-objektiv som fungerar till det mesta. Har ett 50-200mm (eller var det 60-200?) objektiv som i princip bara duger i dagsjus utan stativ med en alldeles ohyggligt stor förstoring. Bra på extrema avstånd, men rätt så begränsat i övrigt.

Vad som är fräsigast att hålla på med är macro-objektiv som gör att man kan ta riktigt riktigt närgångna bilder på koraller eller småliv. Själv ser jag fram emot ett sånt, men dom brukar kosta en bra slant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten korrektion bara Björn, Högre ISO = kortare slutartid. ;) antar att det bara var en felskrivning men bäst att säga det så det inte blir nåt missförstånd :).

När det gillar vad som är bra så, för koraller med avstängda pumpar kör jag ISO 100 oftast för att minimera brus, sen ju rörligare motiv/sämre ljus så går man ju upp i ISO.. jag gillar inte att gå över 400 egentligen men händer ju titt som tätt när man knäpper firrar att man får gå upp lite till. Men bruset blir tydligare. Rörliga objekt som fiskar brukar jag sikta på en slutartid på under 1/100sek för att slippa rörelseoskärpa, men det kan ibland vara svårt om ljuset inte räcker till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...