Gå till innehåll

hjälp Euphyllia mjuk korall


henke_f

Rekommenderade inlägg

Euphyllia är en stenkorall, och det som har hänt är en "Polyp bailout".

Den släpper från sin stenbas och flyter iväg i ett försök att fly dåliga omständigheter.

Jag har alldrig upplevt det själv men tydligen så kan man få polypen att fästa på sten om den får ligga på ett relativt lugnt ställe.

Lista upp parametrar, eller ännu bättre använd problemlösningmallen jag skrivit på korallsidan.

//NiXoN

Edit; https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25197

Ändrat av NiXoN
Bifogar länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller har en försvars mekanism, en del bränner andra slemmar och en del är mer eller mindre giftiga eller en kombination av allt.

Euphyllia bränner och slemmar en del. Det brukar inte var någon fara att ta på dom, en del är människor är känsligare än andra, man känner själv om man tål det. Däremot är korallen i sig känslig för skador på köttet, dom får lätt sk. "brown jelly disease", och/eller i vissa fall släpper huvudet som det gjort för dig.

Dessa koraller trivs bäst i lite mindre cirkulation, lagom är när "tentaklerna" svajar lite i draget.

Dom förökar sig inte i den bemärkelsen, dom växer och bildar fler grenar.

Iaf. din kommer göra det, din verkar vara en E. paradivisa eller parancora, para står för att den är grenad om jag inte minns fel.

Reeflex är rätt bra att kolla in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade samma problem är jag drog igång. tappade ett gäng huvud som lossnade. jag provade att lägga dom i en plastbytta med korallgrus i på botten av karet, men tröttnade ganska fort. i mitt fall är jag ganska säker på att det berodde på att jag placerat euphylian för strömt, så testa att rikta om pumparna eller flytta på korallen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...