Gå till innehåll

Beskrivning av olika tekniker


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är nybörjare inom saltvatten och en massa frågor hopar sig hela tiden i huvudet om alla dessa teknikprylar som finns.

Det jag vill förstå är varför man ska använda dom och helt enkelt veta vad det är för något. En del är ett måste, andra inte...

Jag vet dock redan en hel del om dom men det finns kanske andra nybörjare än jag som har samma funderingar så vi tar upp den mesta tekniken:

:W:

_________________________________________________________________________________________________________________________

Grön text = "måste" (se det som en standarduppsättning)

Blå text = "bör man skaffa, men dock inte helt nödvändigt"

Vinröd text = "nice to have" (beror på intresse och/eller behov)

:!: Det som krävs för att ha en saltvattenanläggning är just salt och vatten. Resten är vad man vill göra med detta saltvatten.

Se nedanstående som riktlinjer och inte sanningar. Dock så gäller dessa i de vanligaste fallen av saltvattenkar.

-bok Försök att läsa igenom hela tråden då det finns många bra och viktiga poänger att suga på där!

- Skummare: Skummare används för att rena vattnet från små partiklar såsom fiskavföring och annat skräp som annars bryts ned till ammoniak - nitrit - nitrat (vilket kan vara skadligt för akvarieinvånarna).

- Pumpar: Pumpar behövs för att ge rörelse åt vattnet, detta gör så skit lyfts upp från botten och transporteras till skummaren, det ger även högre luftning av vattnet vilket är viktigt för syresättningen. Det transporterar också runt plankton och annat så att vissa koraller får mat. Koraller och fiskar lever och trivs i hav där det är hög vattenrörelse. Vissa koraller trivs i strömt vatten medan andra vill ha lugnare vatten.