Gå till innehåll

Litteratur


Kramboa

Rekommenderade inlägg

Tänkte tipsa om att den svenska översättningen av "Dyreliv i havet" nu finns att köpa. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113023551 (ännu billigare på lycknis.com om man är student)

Har ni fler tips på bra böcker? Har inte hittat någon alls om alger, "Havets växter" går inte att köpa längre men väl att ladda ner ni vet var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyreliv i havet stod jag och dreglade över på Öresundsakvariet men jag köpte den inte och det var nog tur för den kostade 700 där, till råga på allt då inte svenska pesetas utan danska kronor. 363 svenska känns ju som ett kap i jämförelse...

Böcker, ja nåt att läsa om kallt salt i akvarium är det klent om. Jörgen Eggers något föråldrade bok Saltvattensakvariet innehåller ett avsnitt om kallt och ett om medelhav, när den dyker upp brukar den inte kosta så mycket så det är ju alltid nåt. Saltwater Aquarium av Nick Dakin har ett tiotal sidor om kallt och tja, det var väl det hela ungefär...

Annars för artbestämning så kommer man långt med prismas böcker. Har man Havets djur av Köje/Svedberg, Havsfisk av Muus/Nielsen/Svedberg och Havets växter av Kristiansen/Svedberg så kan man reda ut någorlunda av det mesta man kan hitta vid våra kuster. Om Havets växter är slutsåld så såg jag i Danmark en variant där man slagit ihop Havets växter och Havets djur i en volym, kanske den finns på svenska också.

En annan användbar bok är Svensk småkrypsfauna av Gärdenfors/Hall/Hansson/Wilander. Med den kan man identifiera alla svenska ryggradslösa djur utom insekter ner till i vart fall någon gruppnivå.

Marine life of the channel island kan kanske också vara nåt, trevliga bilder men somliga djur som då inte finns vid våra kuster. Av en händelse har jag några ex till salu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte tipsa om att den svenska översättningen av "Dyreliv i havet" nu finns att köpa. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113023551 (ännu billigare på lycknis.com om man är student)

Kunde inte hålla mig ända till julafton så jag beställde boken och fick den idag. Oj, en sån bra bok! Massor med vackra bilder och tjock som en ordentlig thriller av Tom Clancy. Den rekommenderas verkligen!

Tack för tipset, Kramboa!

-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Vet inte om jag är lite konstig, men jag har länge närt en dröm om att kunna hålla maneter i akvariet. De är ju rätt ömtåliga, så jag la drömmen på hyllan. Döm om min förvåning och glädje när jag av en händelse hittade en bok i ämnet! Den är på amerikanska, men hyfsat lätt att förstå. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=160494126X

Kanske nån mer därute i vårt avlånga land som också uppskattar skönheten hos dessa djur! Min största dröm är att hålla en vackert röd brännmanet, Cyanea capillata... -dregglar- (Dom kan bli rätt stora...)

post-2834-14468919194447_thumb.jpg

post-2834-14468919194498_thumb.jpg

post-2834-14468919194583_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maneter verkar vara nåt som är på g, det finns folk som har sett att det kan finnas pengar i sånt.

http://www.midwatersystems.com/

http://www.aquarium-design.com/jellyfish.html

De är läckra men verkar svåra att transportera, jag har flera gånger försökt få med mig öronmaneter hem men det som finns i hinken när jag är hemma brukar inte likna manet direkt. Jag fick också tag på två kammaneter, riktigt riktigt läckra djur, men tyvärr, bara snor vid hemkomsten det också.

För att se maneter kan man med fördel åka till öresundsakvariet, där finns det trevliga såna att se. Brännmanet och öronmanet och så dessutom kammaneter, bara de är värda inträdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte det var hyfsat bra priser på karen, tills jag såg att det var dollar... ujuj...

Då är vi två i alla fall, med böjelser för geléartade djur. :)

Har aldrig varit vid Öresundsakvariet, men nu får man pallra sig dit snart...

Enligt rekommenderad bok är maneter tämligen okänsliga för syrebrist, så ett trick kan vara att lägga dem i varsinn plastpåse helt fyllda med vatten. Det ska inte vara nån luft i påsen eller spannen, eftersom det är skvalpandet som förstör dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken ligger på nattduksbordet nu och läses med stor inspiration. :)

Som sagt är den skriven av en amerikan på amerikanska, med allt vad det innebär. Tyvärr är bilderna små och nästan undermåliga. Men den tar upp olika typer av specialakvarium, föda, några utvalda arter (Bla öronmanet och brännmanet, samt några tropiska arter), skötsel och sjukdomar/problem. Så det är en heltäckande bok som jag varmt rekommenderar om man tänker sig ett manetakvarium och inte har nått emot att läsa på engelska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ninna ninna ninanna - mer boktips.

Nationalnyckeln - ett riktigt seriöst projekt för att beskriva alla Sveriges arter. Det har kommit volymer om mossor, fjärilar osv men det finns också nu somligt som rör saltvatten. En handlar då om ryggsträngdjur, närmare bestämt sjöpungar, hajar, rockor och lite mer i den trakten, salper, nejonögon och sånt. Mycket av intresse, anatomi, ekologi, bestämningsnycklar mm. Givet köp om man är intresserad av de djuren.

Sen finns det också en bok om slemmaskar och stjärnmaskar och jag inser att det kanske inte är helt lätt att få folk att göra vågen för en sån bok. Dock, när man läser så blir det intressant, märkliga djur med knepiga beteenden. För att inte tala om namnen, dubbelstrumpa, rosenmun, större julklappsmask, laxrosa praktnemertin - tja, hur kan man undgå att tycka det är spännande med djur med såna namn. För att inte då tala om att få veta att världens längsta djur, långsnöre, finns vid västkusten, kan bli bortåt 50 m på längden och är rejält giftig.

Det kommer också inom nåt år eller så böcker om tagghudingar och fler fiskar, det kan bli riktigt intressant.

Vill man ha de här böckerna så kan man köpa dem i bokhandel för runt 350:-. Det är dock inte så smart för den händelse man inte är säker på att det bara är en enstaka bok man vill ha. Prenumererar man så får man böckerna för 250:- st och man kan då köpa tidigare utkommna böcker till det priset samtidigt som man inte binder sig till nåt, man kan tacka nej till de nya böcker som kommer ut. En bra deal som jag ser det.

Hemsida med länk till beställning:

http://www.nationalnyckeln.se/hem.asp

Smakprov ur maskboken:

http://www.nationalnyckeln.se/smakprov/slemmaskar/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Den här tråden kan jag inte låte falla i träda :-) Jag har en lite äldre bok som jag brukar kika i förtjust som inte nämnts här.

Kusthav - En bok om djur och växter i havet

Den tycker jag är kalas, ingen annan som har den?

post-5646-14468925265466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa nationalnyckel som är på g nu handlar om myror och getingar och även om det inte är direkt saltvattensrelaterat så ser det intressant ut ändå.

http://www.nationalnyckeln.se/smakprov/myror/

I september händer det saker, då kommer en bok om strålfeninga fiskar, dvs det mesta utom de mer primitiva. Det kan bli intressant, det finns ju ett klart behov av en modern bok om Sveriges fiskar som går lite mer på djupet (ja, i dubbel bemärkelse). 250 kronor för en sån bok är ett kap.

Det är också på g böcker om tagghudingar och havsborstmaskar, i alla fall nån av dem borde komma nästa år. Nationalnyckeln är ett unikt projekt och de böcker som kommit ut är riktiga höjdare. Nu har projektet vissa svårigheter med ekonomin, stöd det och köp böcker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 år senare...
  • 2 månader senare...

5adb1c671422a_20180421_1310251.jpg.15db73c899f94163e2e594a250d457c1.jpg

 

Och där kom boken! De har ju höjt priset men bara namnen är ju värt det, långlockig syllis, pistagepaddelfoting, bakfotsmask, silverögd kaninmask... Undrar hur nyktra de är egentligen när de fastställer namnen?

 

Nåt som drog till sig intresse var akvariedurvel. En liten mask som bara hittats i akvarier på öresund och tjärnö. Det att nåt dyker upp så tyder ju på att det finns ett och annat kvar att hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...