Gå till innehåll

Ytan


hazz

Rekommenderade inlägg

Överbliven mat, diverse restprodukter och annat gegg hamnar på ytan.

De kar det inte syns i har ytavrinning, dvs att ytvattnet rinner ner i en sump och filtreras.

Finns många andra sätt att få bort, själv stod jag igår och silade bort så mycket jag kunde med en tillbringare (jävligt jobbigt vattenbyte helt enkelt).

Annars sägs det att om man lägger tidningspapper på ytan lite snabbt så följer geggat med papperet när man tar bort det.

Ett annat alternativ är att skaffa en ytvattenrenare, http://www.thereefshop.com.au/images/Fluval%20Surface%20Skimmer.jpg som du kopplar till ett innerfilter med fin vadd.

Dock behöver du rengöra filtret minst en gång i veckan, helst oftare.

Är det rätt sorts skummare du har kan du ju koppla den rätt till skummaren annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har byggt en enkel ytavskummare i väntan på att få färdigt sumpen på mitt nya kar ,ta en petflaska skär av önskad längd av toppen ,sätt toppen på insuget på en liten pump lägg i filtermatta (sätt fast den på något vis så den inte flyter upp) sätt i pumpen på lagom höjd så ytvattnet sugs ner i den ,sedan bara låta den jobba ett tag så blir ytan fin igen sk ghetto ytavskummare ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar är ett nano hotell så det är färdig byggt men jag kör bara med det översta gallret öppet men jag kanske behöver modda lite där

föresten jag har ett clown hotell oxå utan ditt problem men jag har siliconat igen alla galler utom det översta+ extra pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får det fast att jag kör med ytavrinning, men har riktat streamarna upp mot ytan så försvinner det mesta, har rejäl cirk på avrinningen då jag har en aqua bee up 2000/1 som returpump, så förstår inte varf´ör det blir så?
Jag bara gissar, men utan streamersens hjälp har du antagligen inte ytcirkulation så det räcker. Vart tar vattnet vägen från returen? Med en 2000/1 ligger du gissningsvis på 1200-1500l/h över överrinningskammen, vilket rimligtvis är mer än nog för att bli av med hinnan.

Alla får den här hinnan. Det går inte att komma från. Det är äggviteämnen, proteiner och oljor från käket. Med ordentlig ytcirkulation får man bort det även utan ytavrinning, men det gör helt klart det lättare om man har ytavrinning, då man i princip bara behöver tillföra lite ytvatten kontinuerligt i andra ändan av baljan sett från ytavrinnningen för att altihopa ska hamna i sumpen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara gissar, men utan streamersens hjälp har du antagligen inte ytcirkulation så det räcker. Vart tar vattnet vägen från returen? Med en 2000/1 ligger du gissningsvis på 1200-1500l/h över överrinningskammen, vilket rimligtvis är mer än nog för att bli av med hinnan.

Alla får den här hinnan. Det går inte att komma från. Det är äggviteämnen, proteiner och oljor från käket. Med ordentlig ytcirkulation får man bort det även utan ytavrinning, men det gör helt klart det lättare om man har ytavrinning, då man i princip bara behöver tillföra lite ytvatten kontinuerligt i andra ändan av baljan sett från ytavrinnningen för att altihopa ska hamna i sumpen.

B!

Ser aldrig någon hinna i min burk, förmodligen tack vare "centrifugen" post-4339-14468918574892_thumb.jpg

Med tanke på hur mycket fet äcklig gucka som jag får rensa bort från insidan av gallret till överrinningen varje vecka, så förstår jag att det inte blir så snyggt om allt ligger kvar på ytan...

Så jag tror nog också att det är mer ytcirkulation du behöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men är det inte så att alla ämnen som skummas bort kommer från ytvattnet om jag då slår sönder ytan så borde ämnena bli spridda i burken, behöver jag inte öppna fler insugsgaller då, jag har bara det översta öppet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men är det inte så att alla ämnen som skummas bort kommer från ytvattnet om jag då slår sönder ytan så borde ämnena bli spridda i burken, behöver jag inte öppna fler insugsgaller då, jag har bara det översta öppet

Ja, skiten på ytan sprids i burken om "slår" sönder ytan.

Det ultimata är att mata sin skummare med allt ytvatten. Dock måste man konstruera burken så att vattnet från ytan leds över en ytavrinning och från ytavrinningen går vattnet vidare genom skummaren.

En annan lösning som inte är 100% är att se till så man har bra cirkulation. På det sätten blåser all skit runt och i slutändan hamnar det i skummaren. Då blir man även av med slagg på botten och annat. Nackdeleln med mycket cirkulation är att man kan få svårt att få sanden att ligga "snyggt".

Det finns två fördelar med att bli av med ytskiten. Att man får bättre användning av skummaren och att ljuset penitrerar bättre. Min erfarenhet är att alla akvarier, salt som sött borde ha ytavrinning. Jag fattar faktiskt inte varför det inte finns riktigt bra ytavrinnare, finns ju några produkter men ingen som är riktigt genomtänkt som bara tar det översta lilla lagret på utan.

Mitt råd är mer flås i burken, kan ju vara någon eller några timmar per dygn. Det behöver alltså inte vara konstant. Sedan försöka få till en bra ytavrinning och matning av skummaren.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara gissar, men utan streamersens hjälp har du antagligen inte ytcirkulation så det räcker. Vart tar vattnet vägen från returen? Med en 2000/1 ligger du gissningsvis på 1200-1500l/h över överrinningskammen, vilket rimligtvis är mer än nog för att bli av med hinnan.

Alla får den här hinnan. Det går inte att komma från. Det är äggviteämnen, proteiner och oljor från käket. Med ordentlig ytcirkulation får man bort det även utan ytavrinning, men det gör helt klart det lättare om man har ytavrinning, då man i princip bara behöver tillföra lite ytvatten kontinuerligt i andra ändan av baljan sett från ytavrinnningen för att altihopa ska hamna i sumpen.

B!

Har för mig jag räknade på det där när jag byggde men minns inte vad jag hamnade på, men jag kan tillägga att min retur går ut under "revet" så kanske vore en idè att kapa röret och sätta en 90gr böj istället så detgår ut mera i ytan?! eller är det till nån spec fördel att ha det i revet?! har kört så nästan 1 år nu och det funkar ju rätt bra förutom hinnan.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...