Gå till innehåll

Nordligaste Red Sea Max 250!


Alex_y

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla kamrater!

Mitt första inlägg och tråd på detta forum. Kan presentera mig lite kort. Heter Alexander Ylipää och är en hängiven akvarist sedan 9 år tillbaka sötvatten i allmänhet och ciklider i synnerhet. Sitter i styrelsen för Nordiska Ciklidsällskapet och livnär mig på att kränga fisk och kattbollar på Djurmagazinet i Luleå.

Nu har jag då införskaffat ett saltvattensakvarium efter alla dessa år som sötis. Det känns verkligen som för 8-9 år sen då man var novis och helt grön på akvariehobbyn. Och det känns egentligen bara kul att kunna få göra en form av omstart på det här sättet. Hitta nya dimensioner i sin hobby och kunna utveckla sin "kompetens".

Akvariet är som sagt ett Red Sea på 250 liter. Karet har nu varit igång i snart tre månader och har kört enligt kosntens alla regler, lugnt och metodiskt. Började med att driva ner osmosvatten i karet, och lät det puttra på ett tag. Senare kom saltet, levande sten och levande sand i bilden. Så har det gått nu utan att ha gjort så mycket mer. Det enda levande jag har köpt är en Skivanemon, typ Discosoma eller liknande. Och det var iom. det köpet jag körde igång belysningen. Vart en liten algblommning men inte så fasanfullt som jag har förväntat mig. Lär kanske komma mer så småningom. Lite brunalger och ett par gröna trådalger.

Bifogar en bild på karet och hur det ser ut. Har itne alls bestämt mig vad det ska bli för besättning i akvariet. En given sak är dock. Inga vanliga clowner (ocellaris) eller gula kirurger får komma i detta kar, ha ha.

dsc02996p.jpg

dsc02995a.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Valenciennea strigata simmar nu också i burken med typusen. Allt flyter på som smort. Anemonen lever och mår och fiskarna äter artemia med god aptit. Har sneglat lite på olika sorters torrfoder och kommit fram till att granulat som sjunker är det bästa för mig, eftersom Red Sea Max kör med ytavrinning i sina kar.

Imorrn kommer en bicolor-kejsare till jobbet som jag har tänkt knycka hem. Har hört att de är lite kinkiga med mat och vattenkvalite, men provar ändå med denna dvärgkejsare eftersom jag tycker den är brutalt vacker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men tjenixen Alexander!

Roligt att se lite bilder på burken. Jag hade en bicolor förut men den fick jag tyvär skicka till himlen då den var en brutal polyp ätare och rensade karet på var enda rör mask. väldigt fin är den dock.

Ser att du börjat få lite tråd alger. Så snart dags för en kirurg kanske? 8)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Andreas!

Kirurger har jag faktiskt funderat på, dock ej kommit på vilken. Har du några tips förutom den vanliga gula? Ser att du har vitbröstad kirurg på din avatar, har du en sådan? Lätt den snyggaste kirurgen, men har läst att den ska vara rätt så besvärlig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta zebrasoma är väldigt lätt skötta och du skall inte ta allt på allvar som står på reflex. skulle alla gå efter vad som står i litteratur så skulle alla ha precis likadana kar o så är ju inte fallet. det står på en del sider att man absolut inte får ha mer än en Kejsare i ett och samam akvarium men vissa har 8-10 i samma kar o det funkar kanon o även då med koraller som det står att de äter till frukost typ.

bäst är att pröva och bilda sig en egen uppfattning om saker men man kan ju ha reflex i tanken iaf vid val av fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad sägs om Rhinomuraena quaesita, eller bandmuräna!?, en subtil muräna som är ngt svår med mat ibörjan men tydligen inga problem. även så gott säker mot andra firrar, först är den svart/gul sen i vuxen ålder blir den svensk:)

SVARTGUL?! Perfekt Alexander! Skellefte AIK ;)

Nämen grymt kar du fått till :D Har ju iofs sett det tidigare. Du har ju lite resurser eftersom du jobbar på djuraffär och jag tror du kan få till det riktigt bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A. leucosternon är är ju för grann ändå. Man kanske ska ta och prova en sådan iallafall.

Min erfarenhet är att xanthurumen är inte mycket svårare än den gula.

Leucosternon kan vara svåra tills de gått in sig i karet. Ingen fisk jag skulle rekommendera dig nu i början. Sätt i den som sista fisk isåfall då den är rätt så aggressiv. Jag skulle sätta i en Ctenochaetus-art eller nån av kaninfiskarterna som finns. De är bättre algätare än Zebrasomorna. Ctenochaetus hawaiiensis är ju en riktig skönhet som ung men den kostar en slant :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era tips. Alla förslag tas emot tacksamt! Inpulsköpte min första anemon häromdagen. En Heteractis Magnifica. Haft problem att få den att trivas på de ställen jag placerar honom. Kom förhoppningsvis överens nu om en plats i ett hörn där han kilat in sig. Inte optimalt estetiskt sett men det får duga.

Det börjar bli lite alger nu och saknar någon utpräglad algätare. Får nog sikta in mig på lite sniglar och så småningom en kirurg. Är som sugen på två, är det möjligt att köpa två kirurger väl man är inne på det spåret? Fungerar det eller måste det vara olika arter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha 2 av samma sort så bör du köpa dessa samtidigt men då skulle jag rekomendera Hepatus (Doris) i sådana fall. De lämpar sig bäst att ha fler av.

Naso är en mkt lugn snäll fisk men blir tyvär 40+cm och växer väldigt fort...... Men otroligt fin , snäll och lätt är den iaf.

Köp 2 samtidigt för oftast så tenderar den bli väldigt revir lysten ifall den får gå länge ensam då det senare kommer i en ny fisk. Undvik tycker jag iaf de sorter som blir över 25cm. Dessa sorter växer väldigt fort och du kommer då inte kunna ha dom länge innan de är för stora för ett 250 liters.

jag köpte en Naso för 6-7 veckor sedan ca och då var den 6cm, nu är den 10cm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och köpte 3 st Euphyllia igår av en polare som skulle hastigt lägga ner sitt saltkar.

Såhär ser de ut idag. Väldigt mycket mer indragna men hoppas på mer snart.

dsc03024r.jpg

Dock märkte jag ett stort bekymmer. Temperaturen ligger på 30 grader nu, verkar lite alarmerande. Har ingen doppvärmare igång och har hört att RSM tenderar att ha detta problem. Är det någon som råkat ut för samma misär med dessa kar? Hjälper det att byta till några andra cirkulationspumpar? Har hört att de som följer med RSM ska vara rätt så energistarka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock märkte jag ett stort bekymmer. Temperaturen ligger på 30 grader nu, verkar lite alarmerande. Har ingen doppvärmare igång och har hört att RSM tenderar att ha detta problem. Är det någon som råkat ut för samma misär med dessa kar? Hjälper det att byta till några andra cirkulationspumpar? Har hört att de som följer med RSM ska vara rätt så energistarka.

Har du fläktarna igång 24/7?

Pumparna som kör in och utblås plus den pumpen som driver skummaren drar sjuka wattmängder och blir riktigt varma. Ett tips kan vara att byta ut dom. Själv har jag bytt ut skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...