Gå till innehåll

Kimetts första salt (RSM)


kimett

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det verkligen närma sig, första väntan på ekonomin är över. Kommer skaffa ett begagnat RSM är tanken som det ska byggas bänk till. Lite blandat med bilder och funderingar är tänkta att komma upp i denna tråd.

Första frågan är nu, bänkskåpet ska byggas är 19mm MDF, 80cm bred, 65-70 djup och ~80cm hög. IKEA dörrar fram 2x 40cm. Kommer toppskivan att hålla? den kommer att sitta ovanpå sidorna vilket är tre stycken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter att kapningen blev klar tidigare än sagt så står nu stommen till bänken monterad och fogad just nu. Bilder på det ska nog kunna dyka upp imorn. Stabilt står den och har inte lyckats få den att skeva. Dock så var rådet att förstärka toppskivan kvalificerat, framkant sviktar lite med handpåläggning, men kommer åtgärdas ordentligt.

Karet med lite innehåll kanske kommer till efter helgen. Kommer nog få stå bredvid stora karet tills det att det blivit spacklat målat samt lite hyllor i för div behållare.

Någon som har mått på 5-liters dunkar? Tänkte ha en hylla invändigt för framtida balling nämligen. Lite mer som är tänkt framåt i framtiden inne i skåpet är: vattenpåfyllning, sump, karantän.

Dörrar är beställda 2 st 40x70cm som kommer om en vecka kanske.

EDIT: Bänkstomen

image044y.jpg

image045p.jpg

Ändrat av kimett
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått lite mer framåt. Karet med tillbehör är nu hemma och vattnet har blivit varmt under natten och i morse åkte 4,2kg salt i som nu står och puttrar.

image048n.jpg

image047t.jpg

Någon gång ska en ordentlig kamera rotas fram istället för mobilen.

I eftermiddag blir det mer rengöring och skrubba sten. Några snäckor ska i också nu när jag far iväg ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oja det är definitivt på hög prio. Ena pumpen är inte ens igång för den brummar/vibrerar så man tror hela karet ska rasa. Just nu sitter även en Koralia 2 som extra cirkulation.

Hela huvenska ordnas med, just nu är bara en fläkt som funkar så allt ska dammsaneras, fläktarna byta flödesriktning så det blåser in istället för ut och saltar igen, ev kanske drivdonen till lysrören får flytta ut senare med för att bli av med den värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt hunnit så mycket som jag hade önskat men nu är iaf stenen i vattnet och möbeln slipad och grundmålad. Slippning av spackel i lägenhet är inte att rekommendera men har man inget alternativ så...

image053q.jpg

image054ei.jpg

Och såhär ser det ut nu:

image056l.jpg

Några invånare bland algerna:

image060i.jpg

image058c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efterlyses!: Är det någon som har ungefärliga mått på 5-liters dunk? Ska börja planera hyllorna som ska sitta i skåpet varav en för framtida balling och behöver då veta storlek på dunkar.

I går blev också fläktarna i huven bytta får se hur det tar sig, men bilder kommer snart på det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite större inlägg för att komma ikapp lite nu.

image071y.jpg

Nya fläktarna till huven och den stora till skåpet. 9 db är nog lagom överkomlig ljudnivå.

image076l.jpg

Efter bytta fläktar i huven. Fann vart 12V kom ifrån med så ska nog nyttja lite mer av de 10W som LED-drivern faktiskt ger då de två dioder som sitter där nu inte gör någon skillnad.

image084t.jpg

Första omgången städare loaklimporterade från Kungsbacka. 3 st tectus och 4 st "turbos". Såg alla sju senast igår så verkar gå bra.

image088ak.jpg

Förberett med hål för ventilation och rördragning för senare utbyggnad. Även första lagret täckfärg på plats.

image092p.jpg

Ny lärdom. Foga så sent som möjligt. För att inte få luftspalt mellan förstärkande reglar och toppskivan så fick jag karva bort fogarna bitvis :-(

image093br.jpg

Golvstöd på plats

image097u.jpg

Lite skydd för parketten. 5-6 plattor från clas ohlson tror jag det blev till slut.

image098b.jpg

Lite komplettering för infästning av stödet till toppskivan.

image099q.jpg

Stödreglarna på plats. Under bygget upptäcktes dock att det blev problem när dörrfästena skulle på pplats så blev till att holka ur och hoppa över vinkeljärnen. Hoppas på att regeln gör sin utjämning ändå och att det vertikala löstagbara staget gör sitt med.

image100d.jpg

Så blev det till slut iaf. Till slut två lager grundfärg och två lager täckfärg. Står obelastat ett tag nu för att få härda ordentligt.

Nu är det någorlunda uppdaterad bortsett från sista bitarna som kommer strax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

image102u.jpg

Den något decimerade utsläppet för ventilationen. Planen var mycket mer men lyckas måla 50 st 10mm hål känndes riskfyllt så fick bli en enklare lösning.

image103b.jpg

Hålet för luftintaget där fläkten ska sitta. På ovansidan kan man se de två hålen för framtida rördragning till sump.

image104b.jpg

Dörrar på plats och injusterade. Nu är det mest lite småpill med penseln som är kvar och sen får det härda lite mer innan karet ska få komma på plats under helgen troligen.

Uppdatering av de större invånarna i karet:

image095iw.jpg

image096ar.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du plocka bort mittstaget fram? Tänkte bara om du ska få in en större sump i skåpet så kan det vara bra att kunna det.

Jådå den är lös får se hur det sviktar när saker kommer på plats hur löstagbar den blir men lite våld kan nog lösa det med vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har slutmålningen till slut blivit av, i stort sett yttorrt nu.

Satt och tittade lite nogrannare idag på något jag trodde var havstulpaner men efter att ha googlat fram bilder på havstulpaner så står det nog rätt klart att det inte är det. Frågan blir då vad är det. I bilden längre upp med stjärnpolyperna så är en synlig på högerkanten av dom. Liten vit krater. Vandrande tentakler kommer ut ur den, nån centimeter långa och nästan trådtunna. Har flera lite här och var på stenen men vid just stjärnpolyperna verkar den inte vilja slå ut just runt den så verkar inte som något man vill ha kvar kanske.

Så vitt jag kommit fram till är stjärnpolypen en Pachyclavularia violacea iaf.

EDIT:

Här är dom markerade:

image096arp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att uppdatera gågna dagarnas äventyr. Skåpet har kommit på plats och karet likaså. Själva flytten av karet tog lite längre tid än beräknat så blev en tidig morgon så att säga.

image106a.jpg

Bänken till slut efter några veckor på sin plats.

image108.jpg

Innan flytten såg det ut såhär.

image109n.jpg

Lite alger försökte sig på intrång men dom rycktes bort.

image111g.jpg

Blev nytt vatten att fylla upp med. Hade inte så mycket i lämplig storlek än gamla hörnkaret som står tomt att blanda större mängd vatten i.

image113e.jpg

Karet på plats och fyllt delvis.

För tillfället kämpas det med att försöka bli av med mikrobubblorna som kommer från skummaren. Kör bara med ena "returpumpen" men även då blir det lite bubbligt för tillfället, för att inte tala om båda körs då suger flödet ur en stadig ström bubblor från skummaren. Någon som lyckats bli av med detta eller är det bara se fram emot dagen då det blir sump och ny skummare?

Har tänkt att skaffa fler snäckor, några putsarräkor och en salarias kanske ska få plats till ett nästa inköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillfället kämpas det med att försöka bli av med mikrobubblorna som kommer från skummaren. Kör bara med ena "returpumpen" men även då blir det lite bubbligt för tillfället, för att inte tala om båda körs då suger flödet ur en stadig ström bubblor från skummaren. Någon som lyckats bli av med detta eller är det bara se fram emot dagen då det blir sump och ny skummare?

Jag tror inte på din idé om att bara köra en returpump, min uppfattning är att det kommer mycket mer bubblor då pumparna står still eller går på halvfart.

Om du vill ha en annan skummare så finns ju tunze's nano 9002 som får plats där originalet sitter.

Annars så har jag funderat på en bubbelfälla som jag tror skulle funka men inte haft tid att testa än; på de svarta rören från pumparna sätter man slangar som går nästan hela vägen ner till botten av det facket, runt slangarna sätter man pvc-rör som man gör täta i botten.

post-3383-14468918864297_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på din idé om att bara köra en returpump, min uppfattning är att det kommer mycket mer bubblor då pumparna står still eller går på halvfart.

[...]

Annars så har jag funderat på en bubbelfälla som jag tror skulle funka men inte haft tid att testa än; på de svarta rören från pumparna sätter man slangar som går nästan hela vägen ner till botten av det facket, runt slangarna sätter man pvc-rör som man gör täta i botten.

Att det blir mer microbubblor är testat men ska testa lite senare igen och se om det är någon skillnad.

Ideen på bubbelfälla ser bra ut bara större rör som saknas för att testa så får se när man hittar några sådana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...