Gå till innehåll

Regler för handel


Bygert

Rekommenderade inlägg

Via privatmess har jag fått följande fråga:

Hej Anders.

En fråga...

Vad gäller för mig som privatperson om jag vill sälja djur som står med på EU's B-lista?

Förutsättningen är att jag skall göra det som privatperson, har akvariet i min bostad och jag kommer ta upp det i deklarationen som inkomst från hobbyverksamhet.

Följdfrågor:

Måste man som privatperson gå alla kurser från Zoorap? Måste man få platsen godkänd från Miljö o hälsa? Får man "föda upp" koraller i bostaden?

Hoppas att du har svaren för jag blir inte riktigt klok på alla regler till höger och vänster. Eller så blir jag det men alla jag frågar svara olika...

Frågan är bra och jag tycker den har såpass allmänt intresse att jag svarar här i stället.

När det gäller skatt och hobby så är det i stora drag så att man skall skatta för hobby. Man skall dock inte skatta för de pengar man får in utan för vinsten vilket innebär att alla kostnader, el, foder, inköp av djur osv får dras av från det man sålt för. Använder man vodkametoden så visst får man avdrag för vodka, dock endast det som man verkligen hällt i akvariet. Inköp av akvarier och andra inventarier får man skriva av över några år och går hobbyn med vinst ett visst år så får man dra bort förluster från tidigare år. Man bör dock spara kvitton för att det här skall fungera. Jag tror nog att de flesta nu insett att det lär vara få i den här hobbyn som får nån vinst att betala skatt för.

Det som man tidigast kan råka ut för annars är krav på kurser. Det gäller om man handlar, alltså i princip säljer, yrkesmässigt eller i större omfattning. I andra sammanhang bedöms sex akvarier som större omfattning så förleds inte till att tro att större omfattning behöver vara nåt särskilt stort. Kravet gäller dock bara ryggradsdjur som t ex fisk, koraller får man alltså sälja bäst man gitter utan kurser och de ingår inte heller i bedömningen om man har större omfattning.

Normalt så skall inte en hobbyodlare drabbas av det här kravet men sväller det ut lite och blir sån garageverksamhet som man ibland kan se med mängder av yngel så är det nog dags att anmäla sig. Kurser anordnas av ZOORF, Djurskolan i Flen mfl. Man behöver gå två kurser, en grundkurs och en särskild kurs för det djurslag man skall hålla på med, det brukar anordnas en kombinerad för fisk och amfibier.

Nästa sak att hantera är tillståndskravet enligt Djurskyddslagen § 16. Det som står i lagen modifieras i L 120 och reglerna har ofta missförståtts så se upp för oberättigade krav. Det som gäller är inte som det ibland påstås att man behöver tillstånd om man har sex akvarier (antalet sex är relevant om man t ex börjar med typ fiskdagis där man tar emot djur) utan i stället att det behövs tillstånd om man håller eller föder upp sällskapsdjur yrkesmässigt. Sällskapsdjur är då närmast djur som är eller skall bli djur i nån slags hobbyverksamhet. Yrkesmässig verksamhet är definierat i bland annat skatteregler och det finns klara kriterier som varaktighet, vinstsyfte och omfattning för att bedöma om en verksamhet är yrkesmässig. Tro dock inte att det behöver vara nåt särskilt stort eller i någon företagsform för att vara yrkesmässigt, tro inte heller att man själv kan avgöra om man har vinstsyfte eller inte. Tidigare nämnd garageverksamhet kan ibland helt klart trilla över gränsen till yrkesmässigt. Behöver man tillstånd så söks det numera hos Länsstyrelsen. Även i detta fall gäller det dock bara ryggradsdjur, koraller får man alltså sälja bäst man vill utan tillstånd.

När det sen gäller de listade arterna så gäller för bilaga B (till exempel jättemusslor och flera typer av stenkoraller) att förutsättningen för att få ha dem är att man kan styrka deras lagliga ursprung. Detta kan man förslagsvis göra genom någon typ av intyg från den man ursprungligen köpt från.

Bilaga A är ännu inte särskilt aktuell inom saltvatten men däremot inom fågel och reptil. Här gäller att man för att sälja och annonsera (även köpas) skall ha statligt intyg och djuren skall vara märkta. Räkna med att även saltvatten förr eller senare blir drabbade av detta och att reglerna tillämpas fullkomligt obarmhärtigt och att kontrollen av annonsforum mm är stenhård. Sånt som kanske kunde ses som struntsaker ger tusenlappar i böter.

För både bilaga A och B (och även N och n, det finns särskilda regler för europeiska djur som bör observeras) så gäller att det krävs tillstånd för att handla yrkesmässigt eller i förvärvssyfte enligt 26 § artskyddsförordningen. Det krävs även anmälan för att visa dessa arter yrkesmässigt eller mot betalning. Ett akvarieföreningsmöte där man tar inträde och byter fraggar är alltså en anmälningspliktig verksamhet. Både tillstånd och anmälan hanteras av Länsstyrelsen.

Nivån förvärvssyfte i tillståndskravet är inte närmare definierad. Yrkesmässigt finns det alltså praxis att luta sig emot när det gäller att avgöra vad som är vad men när det gäller förvärvssyfte är saken oviss. Rimligen omfattar detta dock mer än det som är yrkesmässigt varför viss försiktighet tillråds, eventuella böter kan bli nog så obehagliga. Min bedömning som stämmer med vad någon Länsstyrelse uttryckt är att man klarar sig med att sälja nåt enstaka djur ibland med långa intervall och att det nog också kan gå vägen med nån enstaka kull. Däröver kan det krävas tillstånd.

Med närmast kuslig precision har dock frågeställaren dragit in en frågeställning i det hela som jag egentligen inte vill ha nu men då ändå lär hantera, vad gäller i bostad. För kurser och tillstånd enligt Djurskyddslagen gör det ingen skillnad men för tillstånd enligt artskyddsförordningen är saken annorlunda. Saken har hanterats olika av olika Länsstyrelser, på vissa håll har man fått tillstånd, på andra inte. Frågan är nu på väg upp i Miljööverdomstolen så vad det lider lär det komma besked. Då de flesta som förökar koraller mm aktuella arter har detta i bostaden så måste min rekommendation idag bli att inte söka tillstånd utan ligga lågt. Detta gäller givetvis inte zooaffärer och liknande, där måste man absolut ha tillstånd men då är det ju sällan heller frågan om bostad.

Det kan möjligen synas något motsägelsefullt att samtidigt varna för höga böter och avråda från att söka tillstånd men det finns en faktor till som kan förklara detta. I en bostad har Länsstyrelsen inga möjligheter att tvinga sig in för att kontrollera artskydd, man är alltså rätt så garderad mot problem så länge man inte gör nåt dumt i form av t ex flitig annonsering eller att berätta på internet hur mycket man sålt. Ligg lågt och avvakta alltså, det lär inte hända nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en bostad har Länsstyrelsen inga möjligheter att tvinga sig in för att kontrollera artskydd
, men därimot djurskydd. Släpper du inte in en inspektör från LST så ringer de polisen som i sin tur öppnar dörren på sitt egna sätt. Flertalet djurägare(bl a häst och hund) har råkat ut för det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer men det är fråga om olika enheter inom Länsstyrelsen och skulle djurskyddspersonalen upptäcka något problem så kan artskyddet inom Länsstyrelsen ändå inte gör mycket åt saken, i stort det enda man kan åstadkomma är att polisamäla för brott och hoppas på att det leder nån vart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer inte att man inte behöver kurser för att sälja korall Anders. Sedan behöver man även ett tillstånd till handel med djur enligt artskyddsförordningen-

hur gick det med boklistan ?

Ändrat av Tedb
rättade till stavningsfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämmelsen om kurskrav finns i andra kapitlet i L 80:

3 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska,

med godkänt resultat, ha genomgått en grundutbildning samt en eller flera särskilda

utbildningar med inriktning på de djurslag som omfattas av handeln.

Utbildningarna ska vara godkända av Djurskyddsmyndigheten.

Läser man bara det så kan man ju få intrycket att man kan behöva kurs om man handlar med koraller och säkert har någon tillsynsmyndighet gjort det misstaget. För att förstå saken rätt måste man dock också läsa det här i första kapitlet:

1 § Dessa föreskrifter innehåller villkor för hållande, uppfödning, förmedling

och försäljning av ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-,

hobby- eller foderdjur.

Föreskrifterna gäller inte hundar, katter, tama hästdjur, traditionella lantbruksdjur,

dovhjort, kronhjort, mufflon, vildsvin, korsningar mellan tamsvin

och vildsvin, strutsfåglar, prydnadsfjäderfä samt inhemska hönsfåglar och

andfåglar.

Föreskriften innehåller alltså villkor för... ryggradsdjur. Tillämpningsområdet är enbart ryggradsdjur, det går inte att med stöd av L 80 kräva något som gäller ryggradslösa djur som koraller.

Så jag vidhåller faktiskt, man behöver inga kurser för att sälja koraller. Påstår någon nåt annat så har de fel.

Tillstånd enligt artskyddsförordningen behöver man i zooaffär om man säljer listade koraller, däremot inte för olistade.

När det gäller det där med djurtillsyn så kan jag tillägga att Länsstyrelsen kan förvisso tvinga sig in för djurtillsyn och upptäcker de då ett artskyddsbrott så kan de givetvis, precis som vem som helst, polisanmäla det. Frågan är ju bara, vem har någonsin hört talas om att det skulle göras djurtillsyn på akvarier i hemmet?

Boklistan... den kommer men det ligger en del före i pipen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]

Läser man bara det så kan man ju få intrycket att man kan behöva kurs om man handlar med koraller och säkert har någon tillsynsmyndighet gjort det misstaget. För att förstå saken rätt måste man dock också läsa det här i första kapitlet:

1 § Dessa föreskrifter innehåller villkor för hållande, uppfödning, förmedling

och försäljning av ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-,

hobby- eller foderdjur.

Föreskrifterna gäller inte hundar, katter, tama hästdjur, traditionella lantbruksdjur,

dovhjort, kronhjort, mufflon, vildsvin, korsningar mellan tamsvin

och vildsvin, strutsfåglar, prydnadsfjäderfä samt inhemska hönsfåglar och

andfåglar.

Föreskriften innehåller alltså villkor för... ryggradsdjur. Tillämpningsområdet är enbart ryggradsdjur, det går inte att med stöd av L 80 kräva något som gäller ryggradslösa djur som koraller.

Så jag vidhåller faktiskt, man behöver inga kurser för att sälja koraller. Påstår någon nåt annat så har de fel.

.

När jag väl skulle till o börja sälja koraller så hörde jag av mej till myndigheterna med precis det du skriver om men fick då veta att det åligger den myndighet som bär ansvar för att kontrollera detta att avgöra om man behöver kurs för att sälja koraller. Mina myndigheter krävde detta så jag fick glatt betala för två kurser med Lasse & Co. Så verklighet och paragrafer kan tyvärr gå isär. Kursen var o andra sidan intressant och jag lärde mej saker som jag haft nytta av som handlare samt att jag träffade en hel del trevligt folk. Man lär sig nåt varje dag i livet och bara man är med på att göra det så blir man lite visare för var dag.

Det stämmer som du skriver att tillståndet enligt artskyddsförorningen inte gäller tex mjukkorall eller Zoanthus på artificiell sten. Men hur många säljs på artificiell sten ?

Tillståndet krävs om du yrkesmässigt eller i annat förvärssyfte bedriver handel med djur av arter upptagna i bilaga B.

mvh

Ted

Ändrat av Tedb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att förtydliga

tillståndet enligt artskyddsförorningen inte gäller tex mjukkorall eller Zoanthus på artificiell sten.

Tillståndet krävs om du yrkesmässigt eller i annat förvärssyfte bedriver handel med djur av arter upptagna i bilaga B.

Du behöver alltså inte äga en zooaffär för att behöva detta utan endast sälja tex hystrix eller montipora fragg för pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller §16 tillstånd så lämnades det förvisso ett visst utrymme till kommunerna (som hade tillsynen när reglerna infördes) att pröva den exakta omfattningen men det som var aktuellt då vara att lägga nivån för "större omfattning". Att tillsynsmyndigheten där fått en viss frihet att tolka reglerna innebär självklart inte att de kan gå utanför reglernas tillämpningsområde. Den typen av misstag är dock inte ovanliga dessvärre, jag har t ex tappat räkningen på hur många kommuner jag fått lära innantillläsning för att de skulle förstå att man inte behöver tillstånd för sex akvarier.

Stenkoraller är upptagna i bilaga B och i och med det är även levande sten med ursprung i stenkorall bilaga B med allt som det medför. Man skall alltså ha samma handlingar för det som för en levande korall. Jag misstänker dock att sannolikheten för att tillsynsmyndigheten skulle förstå detta är rätt liten, det är mer ett problem vid införsel.

Vad det där med förvärvssyfte egentligen står för är inte prövat och det har kommit olika svar från olika Länsstyrelser. Värmland har t ex sagt att egentligen all försäljning har ett förvärvssyfte men att man struntar i det som har obetydlig omfattning, Skåne mfl har sagt att det inte är förvärvssyfte så länge man inte säljer för mer än 10 % av sin inkomst. Min uppfattning är att om meningen varit att man inte skulle kunna sälja något överhuvudtaget utan tillstånd så hade man uttryckt det på ett annat sätt, det måste finnas en viss frizon men det är ovisst hur stor denna är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...