Gå till innehåll

Nu är jag igång


kassaballa

Rekommenderade inlägg

Typiskt,,, tappa ner min foder apparat i vattnet igår not nice......

Kanske lite sent nu men jag hade tagit ur batterierna, sköljt den i ordentligt i sötvatten och sedan stoppat den i ugnen i 50 grader i ca en timme.

Så här i efterhand så hade jag skruvat isär den och försökt göra rent kretskort och andra elektriska delar med hjälp av tops och sprit. Det finns väl dock risk att det är för sent att försöka göra något åt motorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

la upp en film på karet....

Typiskt,,, tappa ner min foder apparat i vattnet igår not nice......

vilken är bäst ska man köpa Eheim igen eller någon annan,,,,,?

Hade du den fäst på glaset? Funderar själv på att skaffa en foderautomat, men hittar ingenstans någon info om vilka som går att fästa på 12 mm tjockt glas... Har ingen lust att snickra en hylla ovanför burken bara för en foderautomat...

Hittade en tråd med lite foderautomattips...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=30654&highlight=foderautomat

Har på 80-talet lyckats dränka en videokamera i medelhavet som fick ett nytt liv efter att ha legat i en hink med sötvatten och därefter skruvats isär för torkning. Har ingen aning om detaljerna i själva räddningsaktionen, men kameran var som ny efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Det blev en eheim igen......

Men denna gång ska jag göra en liten vinkel på baksidan av akvariumet som den får sitta FAST i...så det inte händer igen.

Innan så hade jag den på t5 rampen,,,,men nu kommer den inte att synas.

Det blir snyggare..

Jag har ett artic blue t5.

samt två lila t5 vet ej vad dom heter..

samt tre vita t5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Akvariumet tuffar på rätt bra....

Har köpt lite nya koraller samt gjort av med lite fisk,

Min svart vita clown blev tyvärr för elak mot dom andra.

Har fått lite cyano i sanden någon som vet vad man gör bäst mot detta ?

Försöker störa ut det hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser jäkligt snyggt ut det här-Tummen upp jag gillar det ljuset som purple rören ger.

är du säker på att det är cyano du har i sanden? kan vara dinos också.

Men som du skriver att störa det är bra och suga ut i samband med vattenbyten,öka cirk kan också hjälpa till (vet inte vad du har för cirk nu, kanske är tillräcklig) har du sandvändande djur i karet? jag har två stjärnor, puellaris,nassarius snäckor och ett gäng eremiter som bökar i sanden hela tiden, kolla upp alla värden också (cyano kan komma fastän värdena är bra men kan vara bra att kolla ändå) men med ett visuellt omdöme på ditt kar så ser det ut att ha bra värden.

jag får cyano ibland i mitt kar men då suger jag ut och stör det och efter ett tag så försvinner det, men det kommer och går.

Jag pratade med en akvarist som påstod att om man har rör med mer rött spektra i som tex fiji purple så kan det gynna cyano, även jag har dessa rör:smiley24:hmm kanske kan finnas någon sanning i det.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Det är ett mycket fint kar du har. :)

Prova att köpa några sandvändande eremiter från Triton. De tar hand om sanden mycket bra. Även en lite sandvändande sjöstjärna kan vara till hjälp. De finns på Bromma Zoo om inte Triton har.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fantastikt fint gjort måste jag säga... vet inte om jag missat nån tråd här men hur stort är akvariet? ser ut som du tänkt samma tanke som jag nämligen ett 300l (120x50x50) på en standard köksmodul skåp med dörrar (120x60):smiley24::)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar,

Karet är 120 x 57 bred x 50 högt.

Så det är 300 liter vatten om man räknar bort sten och sand mm.

Jag har blivit av med mina cyano,,, så skönt...

Köpte nya lysrör samt rengjorde reflektorerna.

Tog bort mina purple lysrör bytte mot blåa.

Gillar den blåa tona som det blev.

Hörde att lila ljus kan bidra till cyano..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

väldigt snyggt, snyggare med det blå ljuset vad ja kan se, jag hade själv funderingar på lysrör men den här gången blev det led men men.., är i startfasen med lillebror till 120 och det händer mycket just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...