Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en officiell tråd om karet, nu när det har gått förbi planeringsstadiet och karet står på plats här hemma.

Planeringstråden har ni här.

Lite info om karet:

80x80x65cm Optiwhite

Sump på ca 100 liter, men den kommer inte vara fylld med mer än drygt hälften, för att kunna svälja vatten från ett eventuellt strömavbrott.

Skummare: Hemmabygge

Kalkreaktor: Deltec PF600

Cirkulation: 2xTunze 6085 + 2xTunze 6055

Returpump: Grundfos

UVC: Deltec 2x39W

Belysning: 2x250W MH

Kalkmixer: Hemmabygge

Påfyllning: Deltec Aquastat 1000A

Övrig teknik: Månljus, digital termometer, Jäger doppvärmare på 300W

I detta karet ska ca 45-50 kilo LS stoppas ner som för tillfället ligger och drar i en tunna med värme och cirkulation. Ett kar på antingen 54 eller 63 liter ska inhandlas som osmosvattenreservoar. Sumpskåpet ska kläs med ek-skivor samt att det ska installeras bänkbelysning NON från IKEA.

Och så lite bilder på själva karet:

post-1377-14468918806902_thumb.jpg

post-1377-14468918807112_thumb.jpg

post-1377-14468918807314_thumb.jpg

post-1377-14468918807522_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Riktigt läckert!

Detta ska följas med spänning! ;)

Mvh/ Oscar

Tackar!

nu har du några timmars jobb lagge.!! Nice

mvh manne

Ja, slimlinen till den översta delen är kapad och i princip klar för limning nu, men det ska kapas upp mer och limmas imorgon istället, vill inte göra fel pga trötthet. :)

Ser lika snyggt ut i verkligheten som på bild.

Tackar! Jag är riktigt spänd på att se det med vatten och sten i nu bara.. :)

riktigt maffig kub !!

Tackar! :)

Riktigt snyggt! :) jag blir nyfiken på din hemmabyggda skummare, är det något du byggt redan eller planerar?

Tackar!

Skummaren är byggd och använd både i min kub och i mitt förra kar, Delteckaret. Jag minns inte adressen till skummarbygget, men det finns dokumenterat i DIY-avdelningen här på guiden. Se ifall du kan hitta länken i tråden om min kub, annars ska jag se ifall jag hittar den imorgon.

Imorgon kväll kommer fler bilder på bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj!

Kommer bli riktigt snyggt!

Hur ska du göra med aquascapet? Och vad ska du ha för koraller, firrar och djur?

Tanken är att stenen ska ligga som i ett bakvänt U från bakgrunden, med böjen bak mot slimlinen och de två "topparna" fram mot framsidan av karet, på det viset får jag ett rev med fyra sidor med gott om plats att placera ut koraller. Fisk är tänk att ta de jag har idag samt komplettera med lite nytt, exakt vad får tiden utvisa, men jag är sugen på nya clowner till min Haddoni-anemon, de gamla gick tyvärr bort för några veckor sedan.

Har sett en flock på 4 djur som skulle passa perfekt, men det handlar lite om pengar också.

Jag funderar på att sälja mina två hökfiskar som är ett par, till förmån för stora rörmaskar och lite mindre fisk, de är rätt så bra på att terrorisera småfisk har jag förstått. :) Är sugen på att testa lite små gobys i olika former, men även ett stim Anthias står på önskelistan.

I övrigt har jag 3 kirurger som ska flyttas över; en Z. scopas, en Z. flavescens och en P. Hepatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt.. ska bli kul att följa :ler:
Jätte snyggt kar lite sugen på en kub blir man, men andra projekt får gå före. Som sagt skall bli kul och följa din upp start.

Lycka till

Fint som snus!

Många kubar igång nu. Suget börjar komma här oxå....

Tack. :)

Väntar på mer bilder =-)

Kommer ikväll, har limmat på BTN'en igår, och efter det så orkade jag inte sätta mig framför datorn för att lägga upp lite bilder, så det får bli ikväll när jag har lite mer tid över.

Är hyfsat nöjd med resultatet faktiskt, det är lite sprickor och skrevor där man kan se igenom till baksidan, men jag är övertygad om att det kommer växa igen med alger så att det inte kommer synas något igenom senare. Det är ju inte helt lätt att passa in slimlinen när det blir brytningar och massa vinklar o grejer. :)

Ska testfylla det idag också, för att se ifall boxen håller tätt, isf ska jag skölja ur och rengöra den lite innan det blir uppfyllning med osmosvatten och uppsaltning i väntan på sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. :)

Kommer ikväll, har limmat på BTN'en igår, och efter det så orkade jag inte sätta mig framför datorn för att lägga upp lite bilder, så det får bli ikväll när jag har lite mer tid över.

Är hyfsat nöjd med resultatet faktiskt, det är lite sprickor och skrevor där man kan se igenom till baksidan, men jag är övertygad om att det kommer växa igen med alger så att det inte kommer synas något igenom senare. Det är ju inte helt lätt att passa in slimlinen när det blir brytningar och massa vinklar o grejer. :)

Ska testfylla det idag också, för att se ifall boxen håller tätt, isf ska jag skölja ur och rengöra den lite innan det blir uppfyllning med osmosvatten och uppsaltning i väntan på sumpen.

När kommer bilderna? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er! Ikväll blir det uppdatering.

Hela helgen har gått åt att vara på kalas, bio och sen bättrat på silikonet på boxen samt limmat på hela BTN'en på plats. Karet står med ca 380 liter vatten i nu och jag såg i morse att det runnit in ca 2 teskedar vatten igenom till boxen, så någonstans läcker det fortfarande, men den mängden vatten kan man lätt förlåta, så ikväll ska jag tömma den på kranvatten spola av den ännu en gång och sedan börja fylla upp med osmosvatten så jag kan salta upp det och börja dumpa ner stenen som ligger och väntar i en tunna ett par meter ifrån. Jag ska också påbörja bygget av returen i boxen samt måtta upp rören som ska ta vattnet ner till sumpen så jag har det när sumpen kommer på plats.

Och det kommer så klart bilder som jag tagit under tiden också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll fanns ingen tid till att sitta framför datorn, jag vill ha klart karet innan helgen, då ska jag nämligen fiska upp resten från det temporära karet eftersom mina hökfiskar kommer få en ny ägare redan på fredag. :)

Så, för att komma vidare har jag rengjort karet och nu fyllt upp med ca 260 liter osmosvatten samt nästan 8 kilo salt. Under natten har det fått stå och blanda till sig med hjälp av en av mina stora tunze-pumpar.

Här kommer lite andra bilder på bygget av bakgrunden:

post-1377-14468918850093_thumb.jpg

post-1377-144689188505_thumb.jpg

post-1377-14468918850801_thumb.jpg

Är rätt så nöjd med resultatet, man kan inte alltid få det helt jämt med tanke på strukturen på slimlinen. Sprickor som kommer synas sen skall fyllas igen med reefbond så småningom.

Här kommer lite bilder på rörbygget i boxen:

post-1377-14468918849014_thumb.jpg

post-1377-1446891884923_thumb.jpg

post-1377-14468918849479_thumb.jpg

post-1377-14468918849752_thumb.jpg

Jag har ju ingen sump för tillfället, så under tiden kommer skummaren att stå på en plattform i karet. Fult, ja, men det gör mig ingenting då det bara är en temporär lösning för att få upp lite av skiten från sten och sand som kommer i karet.

Så fort sten och sand har kommit i burken så kommer nya bilder. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update om vad som hänt sen sist:

Vattnet var helt ok, så efter en hel del ändringar så har jag nu fått till en aquascape som jag är rätt så nöjd med, ett par småjusteringar blir det nog längs vägen, men i stort så är jag klar med den biten. Fiskarna har fått flytta in och verkade vara väldigt nöjda och nyfikna på det nya större hemmet, men tyvärr så klarade inte min dvärgkejsare flytten, så nu har jag tre kirurger (knappt 8-9cm) och två clowner (Ocellaris) i karet.

Eldräkan, revhummern och min terminatorkrabba sprang och gömde sig rätt så fort bland stenen. Jag ska ha i lite mer sand, och få igång ett litet filter som kan ta hand om småpartiklarna som far runt i baljan. Sanden la sig i stort sett på alla inredning direkt, så efter det värsta lagt sig var det fram med en maxijet för o blåsa fritt lite, så nu kan man iaf se stenen igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu är det dags för lite bilder på karet i drift, har väntat med detta för att slippa se diset som blir när man hällt på sand. Jag har köpt två nya sadleback-clowner då de andra jag hade tyvärr gick bort. Det tog en liten stund bara innan de hittade ner i anemonen. :)

Idag har jag varit och handlat lite nytt till karet, det blev en mussla samt en acropora jag inte vet namnet på, så om någon har ett försalg så är det bara välkommet. :) Det ser ut som att den har växt ut från en klippvägg typ om man ser till stenen den sitter på.

Nåväl, här kommer lite bilder, de två första är tagna igår vid matning, därav de dåliga bilderna.

post-1377-14468918874073_thumb.jpg

post-1377-14468918874254_thumb.jpg

post-1377-14468918874438_thumb.jpg

post-1377-14468918874614_thumb.jpg

post-1377-14468918874814_thumb.jpg

post-1377-14468918874989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...