Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ok, testatde 2ggr för att vara säker, och på någon vänster så har mitt magnesium nu ett värde på ca 1380. Jag har iofs pytsat i ca 300gr i karet sen jag mätte sist, men finner det ändå lite mystiskt. Inget vattenbyte är gjort, dock har jag fyllt på någon liter nytt saltvatten eftersom jag satte i reaktorn, men ändå.

Mindes kanske fel värde på senaste mätningen, kan ha varit 1250 också. Men det var lägre än det var nu iaf!

Passade på att klippa till vibrationsdämpare till reaktorn också. 4st 5mm breda silikonringar av 30mm diameter, så nu fortplantas mindre vibrationer ner i sumpen.

Stör mig dock fortfarande på det ljudet som uppstår när gasen kommer in i reaktorn. Kan inte minnas att det lät så förut i Deltec-karet. Nu är det iofs mindre oljud runt omkring så det kan ha med det att göra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, testatde 2ggr för att vara säker, och på någon vänster så har mitt magnesium nu ett värde på ca 1380. Jag har iofs pytsat i ca 300gr i karet sen jag mätte sist, men finner det ändå lite mystiskt. Inget vattenbyte är gjort, dock har jag fyllt på någon liter nytt saltvatten eftersom jag satte i reaktorn, men ändå.

Mindes kanske fel värde på senaste mätningen, kan ha varit 1250 också. Men det var lägre än det var nu iaf!

Passade på att klippa till vibrationsdämpare till reaktorn också. 4st 5mm breda silikonringar av 30mm diameter, så nu fortplantas mindre vibrationer ner i sumpen.

Stör mig dock fortfarande på det ljudet som uppstår när gasen kommer in i reaktorn. Kan inte minnas att det lät så förut i Deltec-karet. Nu är det iofs mindre oljud runt omkring så det kan ha med det att göra. :)

var ju bra att du har fått upp Mg nu, så allt kan tuffa på i sin tillväxt takt.. bara kul.! ska verkligen co2 bubblan hitta hela vägen in i pumpen, nästan så man undrar om du satt pumpen på fel håll. går det ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var ju bra att du har fått upp Mg nu, så allt kan tuffa på i sin tillväxt takt.. bara kul.! ska verkligen co2 bubblan hitta hela vägen in i pumpen, nästan så man undrar om du satt pumpen på fel håll. går det ?

mvh manne

Det går inte att vända pumpen på fel håll, då får man inte ihop det helt enkelt. Jag har satt inloppet på både vatten och co2 på samma sida om pumpen, sen sitter det ett avluftningsrör på utloppssidan från pumpen på väg in i reaktorn. Hade det likadant kopplat när jag hade den inkopplad under Deltec-karet, så det är nog rätt kopplat. Har även kikat på den pdf från D&D om reaktorn, dock är det bara den senaste versionen jag har hittat, den med reglerkran på utloppet från pumpen för att reglera fluidiserande bäddens hastighet eller nåt.

nä jimmy nu är det daggs för lite nya bilder =)

Har inte så mycket nytt att visa, men kan ta lite bilder så fort belysningen går igång, lite senare i eftermiddag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är när varje bubbla kommer in i pumpen som det "fräser" till. Oavsett hastighet ut genom bubbelräknaren. Ökar jag så det "rinner" bubblor ut så är det precis som när man låter returpupen suga luft, det "fräser konstant".

Oavsett om jag stänger ventilen helt till gasen och sen efter en minut släpper igenom en bubbla så kommer det där ljudet även vid en enstaka bubbla alltså.

Fst.... fst..... fst.... Svårt o beskriva det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

mycket snyggt akvarium jimmy ingen ardex a45 nu va ;)

hur går det din sjöborre?

både jag och kompisen fick flytta våra till sumpen för dom verkar helt omöjliga på att släpa med sig fraggar och dyligt min drog iväg med en ganska stor rörmask ca20 lång t.ex har du upplevt dom problemen med?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders & Marcus: Tack!

Peter; nej, ingen Ardex nu denna gången, även om jag inte är helt säker på att det var det som var boven i dramat i Deltec-karet. Tror bara man ska laka ur det först i sötvatten i några veckor innan man fyller upp med annat.

Ang sjöborren så sköter den sig alldeles utmärkt, visst välter den ned saker som inte sitter fast, men det kan man ju göra något åt så klart med lite korallim. :)

Var på senaste SVG-SYD träffen hos Anders Nilsson i Ystad, kom hem med en fragg på en lila gorgonia, får hoppas att den kommer o trivas i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart kar.

Ja, ditt kar blir bara snyggare och trevligare hela tiden.

Vad är det för gulbrun fragg i #83? Den ser ut att bli häftig som stor.

Tack Johan. Det är en Turbinaria som blivit rätt så misshandlad över tiden, har lyckats o knäcka den mitt på ett par gånger under tiden jag haft den, men nu sitter den lite mer skyddad och ska förhoppningsvis få växa till sig lite mer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]43000[/ATTACH] [ATTACH]43001[/ATTACH]

Inte så mycket att säga om allt egentligen. Det mesta säger sig självt. Eremiten har skött sig än så länge så den är jag mycket nöjd med. Får dock inte till någon bra bild på den.

Skönt att höra, fraggen o knapparna har klarat sig fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt o byta fosfatremover idag och upptäckte att den nya sorten jag skulle köra, Ultra Power-Phos hade mindre granulat än min förra typ som var mer som småsten. Filterpåsen jag kört med nu är rätt grovmaskig så det hade inte gått att köra med den nya removern i den påsen.

Jag har en fin filterstrumpa från Bubble-Magus liggandes hemma hos Manne, så tills jag får hem den så får jag köra utan någon remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ville inte fästa med mitt Delteclim, så den ligger i skyddat läge i väntan på en droppe superlim. Har fått lov att låna grannens lim så det löser sig. :)

Men vad jag ser så är polyperna ute på den ändå, så den tar nog ingen större skada av att vänta lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten update:

Fick limmat fast den lila gorgonian på sin sten så nu sitter den som berget och har alla polyper ute så fint. :)

Har även ändrat om på reaktorn så att gasen nu kommer in efter pumpen vilket gör att det inte fräser till vid varje bubbla som kommer in, tack och lov, det var riktigt störigt emellanåt!

Har börjat fundera på om jag ska byta ut min hepatuskirurg mot en ny dvärgkejsare eller en lite mindre fjärilsfisk av något slag, det hänger lite på vad man kan hitta för utbytesfisk också... Gillar verkligen min kirurg som aldrig får prick och är extremt social, men den hade säert mått bättre i ett längre kar där den hade fått sträcka ut sig lite mer.

Jaja, vi får se vad som blir av det hela.

Har sett att mina knappar och även många skivor blåser upp sig rätt så mycket och ser riktigt fina ut!

Får se om jag kan ta någon ny bild på korallerna i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tummen ur och gjorde lite tester (Salifert) på vattnet idag.

Ca: 380

Mg: 1350

pH: ~8

KH: 11,5

Har suttit och ritat lite på en komboramp med 2x250W MH + 4x24W T5, får se vad det blir av den, inte lika lätt att mecka ihop något sådant längre när jag inte jobbar i verkstaden längre.

Tanken är iaf att utnyttja mina nuvarande ramper och bygga in dem i ett skal, lite som de nya Sfiligoi Infinity DDE (fast jag kom på denna idén för rätt så länge sedan) och sedan sätta ballasterna till MH'n under bänken för enkelhetens skull. Vi får se hur det går i framtiden.

infinityxr62.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...