Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hej o välkomna till mitt nya projekt. 'kuben'

Mitt nya kub Akvarie är på ca 230L , 60*60 65Högt , sumpen är på 50*35 35hög

Baksidan på kuben är borrad med tre hål , 2 hål för tyst avrining samt ett för returvattnet från sumpen. Dom 2 hålen för avriningen sitter i övre mitten i karet så det är limmat en glasbalkong för avriningen. Returhålet sitter i vänstra hörnet. Jag har klätt baksidan och 'balkongen' med vit slimline då jag återigen vill ha en bakgrund som jag kan jobba med precis som jag hade i rsmet.

Tycker det ger bäst intryck i själva akvariet. Tekniken består till stor del dom prylar jag hade till rsmet men har fått komplitera med bla skummare och returpump. Skummaren blev en 'Bubble-Magus 150Pro' och returpumpen är en 'Laguna Powerjet' 4500L/h den andra tekniken är,

Aqua-medic Mh-T5 Kombo 1*250w Mh samt 2*24w T5

Grotech TEC III NG 3-kanalig balling station * 2 , precis nu körs Tropic Marine Balling samt Grotech spårämen.

autopåfyllning Aqua-medic SP 3000

Kylare DD dc-300 , drivs på en maxijet 1000

2 streamers , en Tunze 6055 samt en vortech mp10.

Levande

Flyttade över nästan allt levande från mitt tidigare RSM till denna kub, Dock verkar vissa koraller inte gillat flytten så vi får se hur det nu går dom närmsta dagarna. rosa hystrix , grön calendrium , o alla montiporerna är riktigt nere för räkning känns det som.. vet inte vilket håll det går åt nu heller. får hoppas på det bästa.

fiskbeståndet är , c.agri dvärgkejsare , 3 clowner , watchman goby , bangaii kardinal , clown goby , salarias , fox face.

finns även en eld räka samt en boxar räka som dock tappade ena klon i flytten men den ska visst växa ut igen har jag förstått det som.

Här var nu en liten presentation om mitt nystartade projekt.

här kommer lite blandande bilder.

post-3404-14468918812616_thumb.jpg

post-3404-14468918812978_thumb.jpg

post-3404-14468918813325_thumb.jpg

post-3404-14468918813815_thumb.jpg

post-3404-14468918814354_thumb.jpg

post-3404-14468918814889_thumb.jpg

har denna gång valt att prova Levande sand i relativt fin korn storlek, dock inte den finaste.. det var ju socker.. denna sanden jag valde är upp till 1,7mm typ.. köpte 2 säckar dock bara använt en ännu.. vill inte ha förmycket och inte förlite.. ;) , hoppas nu på att man ska kunna behålla sanden vit, vilket kanske blir önsketänkande men drömma bör man..

här var nu inledningen till min nya tråd.. hoppas den blir inspirerande..

mvh manne

post-3404-14468918812443_thumb.jpg

post-3404-14468918812809_thumb.jpg

post-3404-14468918813143_thumb.jpg

post-3404-14468918813573_thumb.jpg

post-3404-14468918814083_thumb.jpg

post-3404-14468918814629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Manne! Ser fram emot ännu en mastodonttråd. :)

får hoppas på det, bara kul o kunna dela med sig..

Riktigt snyggt!

Tackar!! men det ska bli bättre...

skit snyggt manne :ler:

Tackar!!

måste ju bara hålla med...snyggt.

Tackar jonas.! du är välkommen förbi på en titt när tillfälle ges.

Kul att denna tråd är igång.

Hur kom det sig att du starta kuben?

Var det pga du ville ha mer valfrihet att utforma burken som du ville?

Jag tror borken kommer bli kanon när lite kalkalger osv växt ut just nu ser det lite för rent ut ;P

MVH:Ted

Fanns flera anledningar till att jag bytte faktiskt.. mer plats i akvariet var en , en annan var att det var 'fullt' i RSMet , Formatet som kuben ger älskar jag , en bra sump i skåpet, ville testa "vit" sand..

värmen var en annan stor anledning , har ungefär samma Watt i burken fast nu ska samma effekt värma upp 230L vatten till 28 grader innan kylaren startar, innan gick den många ggr om dagen.

Tjusigt!

Man blir mer och mer sugen på att starta ett nytt, gärna en kub.

bara att köra igång en kub spooky.! finns inget som hindrar förutom fantasin..

Spännande! Denna tråden ska bli skoj att följa! Ditt RSM var ju riktigt färgsprakande!

ska försöka få till denna kub riktigt bra med fast med lite luftigare intryck.

Kul att du kommit igång Manne!

det tog sin tid att dra igång den.. planerna fick ändras lite efterhand då allt inte blev som planerat men resultatet blev riktigt bra.. nu ska jag bara få iordning på innehållet också.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du äntligen fått lite mer plats för koraller o fisk.

någon fisk till ska det bli o ett antal koraller givetvis.. men vill ha koll först på vas som klarade flytten o lite sånt.. lite kiselalger finns nu så det händer lite i karet så det går framåt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat...............jag trodde absolut inte att det skulle gå att få till det så vettigt direkt med sten som växt ihop och varit liggande i en annan typ av kar.

Imponerande, minst sagt. Det är bara att hoppas att de koraller som flyttats finner sig till rätta.

Härlig inspirationstråd för mig, och alldeles säkert för många fler.

Lycka till med "kuben".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat...............jag trodde absolut inte att det skulle gå att få till det så vettigt direkt med sten som växt ihop och varit liggande i en annan typ av kar.

Imponerande, minst sagt. Det är bara att hoppas att de koraller som flyttats finner sig till rätta.

Härlig inspirationstråd för mig, och alldeles säkert för många fler.

Lycka till med "kuben".

det blev någon timmes kämpande med en paus för att komma ifrån det lite o få lite frisk luft.. kan bli lite 'lätt' irriterad när man inte får till det som man vill riktigt.. tycker själva aquascapen är det svåraste o få till.. hade flera idéer om hur det skulle se ut i slutändan. har ett par grejer o fixa till men först efter att jag gjort av med lite av knapparna o skivorna samt någon sps som ska få flytta vidare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja!

senaste:

var en sväng i den lokala saltbutiken o shoppade lite nytt foder då både pellets o flakes var slut..

kollade in lite fisk, bla goby & symbios räka.. men vågade inte köra på det denna gången.. min salarias är lite av den sura arten så han attackerar gärna min watchman goby, nu i det nya.. fast dom har bott i samma rsm sen länge..

det blev iaf en NO pellets small samt en AN flakes , en tunna salt så man har lite hemma , ett nytt blårör , aquamedics reef blue.

sen blev det faktiskt en korall också, en Acanthastrea som såg väldigt fin ut.. fanns en hel del olika koraller som gärna hade fått följa med hem men plånboken var redan oerhört hårt ansträngd.

planerar inköp av en kirurg till detta kar sen.. såg en fin blågul idag men tyckte att den var lite förstor i detta läget, vill ha tag i ett litet ex som kan funka ett tag i karert.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och du tittade inte inom.....Den kirurgen hade blivit skit snygg i dit kar.

Kan inte watchman gobie gå i symbios med en sån räka??

var full bil så det var inte läge för en titt inom ditt kan jag säga.. även om jag gärna hade gjort det.. hade ju kunnat ta med någon fragg då dessutom..

vet inte om watchman gobyn hade gått, men jag hade köpt både räkan och gobyn isf, om det skulle blivit av..

kirurgen hade varit lite stor för kuben fick jag känslan av.. bättre o hitta en mindre så får man se vad man kommer över.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte ju en Acanthastrea nu när man var förbi butiken..

post-3404-14468918845416_thumb.jpg

post-3404-14468918845671_thumb.jpg

på kvällen efter hemkomsten slog den ut när enbart blåljuse var igång.. vackert..

en av mina finaste flakväxande motipora verkar faktiskt vända den nedåtgående trenden att se vissen ut, verkar klart o tydligt repa sig nu.. man fick ett brett leénde när man såg det, även om min största ser väldigt sleten ut hoppas jag på det bästa..

mvh Manne

post-3404-14468918845144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...