Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

..och syftet är att sänka nitrat/fosfat med bakteriell armada? Typ som "vodka metoden"? Låter intressant! Ser fram emot eventuella resultat med följande utvärdering.

något åt det hållet är tanken, få ner näringsvärderna så korallerna färgar ut mer.. är planen iaf.. nu har jag ingen personlig erfarenhet av prodibio så lite är för att prova och bli lite visare i denna hobby.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag med!

Hur tänker du kring Gonioporan? Den ska ju tydligen vara ganska knepig, precis som Alveporan som jag råkat få hem. De är nog nära besläktade, men din har 24 "blomblad"..? Båda heter ju Flower pot coral också. Om min inte funkar kanske du vill adoptera..? Men jag ska ge det ett försök först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag med!

Hur tänker du kring Gonioporan? Den ska ju tydligen vara ganska knepig, precis som Alveporan som jag råkat få hem. De är nog nära besläktade, men din har 24 "blomblad"..? Båda heter ju Flower pot coral också. Om min inte funkar kanske du vill adoptera..? Men jag ska ge det ett försök först.

du ge den ett försök o se om alveporan kan trivas i ditt kar.. det jag läst mig till så är det bra vatten som gäller.. Ca,Strontium,spårelement osv som gäller för min röda goniopora.. så ballingen bör klara av att förse den med allt om jag fattat rätt.. och sen bra ljuse..

det jag är osäker på är flödet, har läst medium till högt.. så jag placerande den i 'draget' från min ena streamer, men då ville den inte riktigt slå ut, så nu står den lugnare. dock är ju min röda 'kort' polypig variant.. så nu slår den ut 3mm kanske som den står idag.. men ack så snygg..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj manne, har nu införskaffat mig ett red sea max 130. Men jag har inte lyckats få skummarn att funka som det ska, har fått bytta alla pumpar i sumpavdelningen på grund av att dem var defekta och lätt som ångvält. Men nu till frågan, jag har båda pumparna igång och då funkar det helt klockrent, men sen så fort jag sätter igång skumaren så börjar det komma syrebubblor från pumparna, och jag har ställt skummaren på att skuma så lite som möjligt, har du någon aning vad problemet kan vara? Tacksam för svar:)

Kommer förövrigt att göra en tråd här på forumet om mitt kar med bilder och grejer, för den som undrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj manne, har nu införskaffat mig ett red sea max 130. Men jag har inte lyckats få skummarn att funka som det ska, har fått bytta alla pumpar i sumpavdelningen på grund av att dem var defekta och lätt som ångvält. Men nu till frågan, jag har båda pumparna igång och då funkar det helt klockrent, men sen så fort jag sätter igång skumaren så börjar det komma syrebubblor från pumparna, och jag har ställt skummaren på att skuma så lite som möjligt, har du någon aning vad problemet kan vara? Tacksam för svar:)

Kommer förövrigt att göra en tråd här på forumet om mitt kar med bilder och grejer, för den som undrar.

om nu karet är nystarat så kommer det att finnas mickrobubblor ett tag, räkna med ca 2 veckor.. om bubblorna kommer lite hela tiden så är det normalt för uppstarten i ett rsm.. om bubblorna kommer i jättekaskader precis hela tiden så är något galet känns det som.. sen se till att du har bra vatten nivå i sumpdelen så det inte "sinar" där, då blir det bara värre.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

såhär på morgonkvisten på nyårsdagen har ju man fått gå upp i ottan då barnen i familjen inte förstår att man ska sova lite längre idag :)

tittade till lite i kuben o tog några snabba foton.

post-3404-14468918933477_thumb.jpg

post-3404-14468918933875_thumb.jpg

ska försöka få till lite mer kort senare idag om tid finnes, ska blanda till ny balling idag då dunkarna är slut i princip, så det är dax.!

mvh Manne

post-3404-1446891893321_thumb.jpg

post-3404-14468918933675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har nu fixat balling dunkarna, tre fina fräscha 5L dunkar fixade så man klarar sig ett tag till.. skönt o ha det gjort.. dock så hade mitt osmosfack tömts på vatten.. min givare till aquamedic sp3000 nivå är Kass.. fyller fast flotören är på topp, jäkligt trist att behöva köpa något nytt.

som tur var så har jag räknat o räknat så sumpen o osmosdelen ska klara ev katastrofer som kan inträffa.. :) inget vatten på golvet.

har pysslat lite idag med kameran , men blider kommer senare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaahhh, jag blir alldeles salig. Ricordeorna är verkligen koraller som jag tycker är underbart snygga. Såna skall jag ha många framöver.:nöjd:

ricorna är underbara, speciellt när man har en liten koloni som färgar ut fint tillsammans.. mumma :) men man får ha tålamod med dom, dom delar ju sig inte sådär jätteofta, men det är ögongodis i min smak.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

ett litet tillskott i form av en liten putsar räka fick följa med hem från butiken idag.!

post-3404-14468918961034_thumb.jpg

har flyttat upp min röda goniopora från sanden, ett antal polyper har tyvärr dött, så nu får jag se om nya platsen funkar bättre.. läser hemskt olika när man letar information på nätet om denna röda kortpolypiga goniopora.

rensat ut lite litophyton så där är lite mer sten frilaggd för ev Spser/Lpser

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

akvariet tuggar på fint nu, algerna börjar minska på rutorna så jag tror att kiselaglerna är på G att försvinna nu.... , hade något parti med slemalg på stenen när jag satte i den, en svart/mörkbrun alg som nu kollapsat totalt o bara gott upp i rök..

min nya lilla putsar räka lever iaf.. , har tagit tunze pumpen som sitt högkvater.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snyggt kar du har Manne!

Får nog bli nån tur till dig nästa gång du har lite fraggar tillsalu!

Mvh Micke

Tackar Micke

har alltid fraggar i princip.. har en tendens att vara så.. både frivilligt o ofrivilligt.. ,försöker dock minska ner på fragghyllorna men det är inte det enklaste.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Micke

har alltid fraggar i princip.. har en tendens att vara så.. både frivilligt o ofrivilligt.. ,försöker dock minska ner på fragghyllorna men det är inte det enklaste.

mvh manne

Såfort familj och tid tillåter så kommer jag gärna och shoppar lite fraggar hos dig!! Och får samtidigt lite Saltporr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar den nya skummaren?

tja herr nilson !

jo Bubble-Magus skummaren funkar kanon, är helnöjd med den. man vrider lite på ett rör för att ställa hur pass vått den ska skumma , smidigt och lätt.. helt ok ljudvolym. inte ljudlös men 'rätt' ljudnivå med stängd dörr.

jag har ju min hörsel kvar om man nu ska jämföra skummaroljud, så någon ljudlös skummare har jag aldrig sett/hört

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såfort familj och tid tillåter så kommer jag gärna och shoppar lite fraggar hos dig!! Och får samtidigt lite Saltporr!

det är bara att höra av dig när tillfället kommer. här är alltid full rulle numera , men man får klämma in hobbyn i den mån det finns tid.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

seanste:

tillsatte en Biodigest ampull i början på veckan , var ju ca 2 veckor sen förra ampullen. annars händer det inte så mycket , karet rullar på och ballingen är igång , kör i 110ml per dygn.

min röda goniopora verkar inte klara sig vidare bra, en hel del polyper som gått förlorade nu så den ser lite trist ut , men resten av polyperna är ute.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...