Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist...

Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier.

Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel. Just nu pågår ett evigt arbete med spackling, slipning och målning - varv efter varv. PVC-rör är beställda från Tyskland för en mindre förmögenhet.

post-2082-14468918901177_thumb.jpg

Filtrering

Jag tänker vara rätt så konventionell och satsa på en skummare som huvudexportör av näring. Till detta tänker jag mig ett biologiskt filter av biobollar/korallgrus i sumpen. Jag är av uppfattningen det är klokt att ha extra biologiskt nedbrytningskapacitet i systemet utöver den levande stenen i akvariet. Vidare ämnar jag dosera någon kolkälla och just nu lutar det åt kalciumacetat som har fördelen att den driver upp buffringsförmågan (KH), kalciumnivåerna samt är lätt att bereda från billig 24% ättika och kalciumhydroxid/kalciumkarbonat.

Sump

I mitt skåp så får jag med lätthet in en sump med måtten 60 x 25 x 45 cm (L x B x H). Gör jag sumpen större finns det knappast plats för automatisk vattenpåfyllning. Men jag tror den sumpstorleken räcker för tre fack; ett fack för skummaren, ett fack för det biologiska filtret och ett fack för systempumpen. En bubbelfälla ska in där också. Jag beställde just hem en Tunze Silencepump som ger 2400 l/h. Med 80 cm lyfthöjd torde det bli 1000-1,500 l/h kvar.

För att få ned vattnet tyst till sumpen så tänkte jag köra hävert kombinerat med en durso (egentligen öppna rör) samt ett tredje backuprör ifall durson skulle sätta igen.

Cirkulation

Någon typ av streampump krävs. Är det bara Tunze som gör tysta produkter eller fungerar t ex Kinaprylarna typ Seio?

Belysning

Här uppkommer ett annat problem med hörnakvarier. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att kompaktlysrör verkar vara den bästa vägen. Så nu satsar jag på tre 55 W kompaktlysrör och eventuellt ytterligare två 24 W. Jag tänker mig Osrams Dulux L Lumilux 55W/954 (=bra daylightrör) samt Dulux L Lumilux 24W/67 (=Osrams underbara blå rör). Båda finns för småpengar på tyska webshopar. Det svåra blir att bygga en kompakt och snygg ramp...

Invånare

Sanningen är att jag nog skulle vilja ha SPS-koraller för det är den del av hobbyn jag aldrig testade på när det begav sig. Mjukkoraller och LPS känns bekant liksom rena fiskakvarier. Men frågan är om jag verkligen orkar med att sköta ett kinkigt SPS-akvarium när jobbet slår till? Så det kanske blir mjukkoraller och trevliga fiskar istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vet inte hur högt du har det i sumputrymmet men se till så att du har marginal mellan glasets kant och taket i skåpet. Utifrån bilden och med höjden 45 cm på sumpkaret, kan det tänkas bli tajt att få ut skummare och annan teknik för rengöring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver själv en ny skummare och kollade runt på lite olika alternativ. Verkar som Bubble Magus är ett mycket prisvärt och bra alternativ. Tyvärr slut på triton, men jag hittade och beställde från denna sida:

http://www.reefshops.com/

Trodde det var från USA, men visade sig att det skickas från Kina. FIck track ID och paketet har idag tagit sig till Hongkong. Porto låg på en 60$ men produkterna är verkligen billiga. Du kan välja 110/220V osv.

Verkar legit och bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reefshops.com hade jag missat. Jag funderar på att göra en Bubble-Magus-beställning på HK-baserade Fish-street.com men det gäller ju att först övertyga sig om att skummaren är rimligt tyst. Och sen måste jag ju bestämma mig för model också... Funderar på NAC5A just nu men den större NAC6A lockar också. Men större pump är nog = mer ljud?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på PVC-rören från Schland fungerar jag fram och tillbaka över sump och skummare. Nu är en DSB i sumpen på tapeten:

post-2082-14468918921307_thumb.jpg

Och skummare? Jo, jag har plöjt alla skummartrådar här med ordet tyst i. Och inte blir man helt klok på och av alla subjektiva uppfattningar om tysthet. Nu överväger jag t o m en gammal hederlig Tunze Comline 9010? Lagom stor (inte så hög) och tydligen helt tyst.

Reefcentraltrådarna verkar ju innehålla en hel del problem med de mindre Bubble-Magus skummarna. Hoppas det är undantag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl just det - ska jag ha en Bubble-Magus så blir det de någon av de mindre modellerna (NAC5/6) med den inte så högt aktade Atmanpumpen.

annars får du kolla minsta model med just aquabee pump.. jag valde min pga just pumpen och att den tog 'liten' plats i sumpen dvs pumpen sitter monterad i skummaren, inte utanpå, min kub är på totalt 230liter ca.. skummaren specad för 600 liter, men det kan nog kvitta..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det har gått lite sakta med akvariet men efter nästan en månads väntan så kom i alla fall PVC-rören och Tunzepumpen från Tyskland. Jag sågade och limmade under eftermiddagen och lyckades få till de tre utloppen:

post-2082-14468919219228_thumb.jpg

Rören fyller följande funktioner (från vänster till höger):

1. 20 mm säkerhetsrör som fungerar som en hävert om rören till höger sätter igen.

2. Ett 20 mm hävertrör som tar ned huvuddelen av vattnet ljudlöst till sumpen.

3. Ett 32 mm rör som ska ta ned resterande vatten som rör 2 inte hanterar - ej hävert. Det ska borras hål i skruvlocket på akvariets utsida för att släppa in lite luft.

Två glas skivor är beställda så att jag kan limma den ytavrinningsbox som rören ska ta vatten från.

Annars måste jag komma till beslut vad gäller valet av skummare. Utan detta beslut kan jag inte beställa sumpakvariet och hela projektet står stilla.

Vidare måste jag nog borra ett fjärde hål i akvariet för sumpreturen från Tunzepumpen Silence 1073.02 (2400 l/h). 25 mm rör får det bli men var ska jag borra? I akvariets botten ger raka fina rör men också ett fult rör inne i själva akvariet eller mer diskret i sidan med mängder av rörkrökar som följd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl just det - ska jag ha en Bubble-Magus så blir det de någon av de mindre modellerna (NAC5/6) med den inte så högt aktade Atmanpumpen.

Tjena grabben

Vill bara säga att jag har inte använt skummare på fyra åt till mitt korallkar. Belysningen består av 2x120 led-dioder som ger vitt ljus.

Denna kombination fungerar perfekt.

Hälsa pappa.

PS var ligger Lästringe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Thore,

Jag hälsar pappa vid nästa tillfälle. Underligt nog är han nästan mer engagerad i akvariet än vad jag är emellanåt... :)

Har du någon filtrering överhuvudtaget eller har är det "naturmetoden" som gäller numera?

Lästringe ligger inte så långt ifrån Gnesta, längs med Södra stambanan mellan Trosa och Nyköping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en Grotech HEA 080 kan vara något om du inte redan bestämt dig, skummar bra och väldigt tyst, särskilt om man ansluter pumpen med en bit slang (Eheim pump) och en vinkel på insuget så att pumpen sitter nedanför och blåser upp genom slangen, sparar lite plats också.

Tror BioTed kan ha någon i butiken, dock inte i webshopen.

Innan Grotechen körde jag med en Tunze 9005 i karet, visst den skummade bra, men bara i några dagar efter rengöring. Misstänker att skummarkoppen är för stor för dess kapacitet. (Släppte även en del microbubblor).

Jag hade satt en bubbelfälla med tre skivor direkt efter skummaren också, för det står en stråle med micobubblor ur min vid fullt ös och en del tar sig igenom bubbelfällan. Blir nog så att jag sätter en till vid returen som du planerat.

Lite udda lösning med utloppen, påminner om BeanAnimals men ändå inte, blir intressant att höra hur det funkar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har gått lite sakta med akvariet men efter nästan en månads väntan så kom i alla fall PVC-rören och Tunzepumpen från Tyskland. Jag sågade och limmade under eftermiddagen och lyckades få till de tre utloppen:

[ATTACH]43011[/ATTACH]

Rören fyller följande funktioner (från vänster till höger):

1. 20 mm säkerhetsrör som fungerar som en hävert om rören till höger sätter igen.

2. Ett 20 mm hävertrör som tar ned huvuddelen av vattnet ljudlöst till sumpen.

3. Ett 32 mm rör som ska ta ned resterande vatten som rör 2 inte hanterar - ej hävert. Det ska borras hål i skruvlocket på akvariets utsida för att släppa in lite luft.

Två glas skivor är beställda så att jag kan limma den ytavrinningsbox som rören ska ta vatten från.

Annars måste jag komma till beslut vad gäller valet av skummare. Utan detta beslut kan jag inte beställa sumpakvariet och hela projektet står stilla.

Vidare måste jag nog borra ett fjärde hål i akvariet för sumpreturen från Tunzepumpen Silence 1073.02 (2400 l/h). 25 mm rör får det bli men var ska jag borra? I akvariets botten ger raka fina rör men också ett fult rör inne i själva akvariet eller mer diskret i sidan med mängder av rörkrökar som följd?

Min tanke om detta:

Om ditt 20mm ska ta 90% och ditt 32 ska ta resterande 10%, då kommer inte ditt 3'e 20mm att klara av att ta 100% ifall de två ordinarie skulle sätta igen (mot alla odds).

Bättre hade då varit att låta ditt 32mm vara både sista 10% plus evakuering ifall det första skulle sätta igen, alternativt ha ditt 32 som reserv och låta de 2st 20mm jobba ihop.

Alternativt kan du låta returen gå upp i ditt sista 20mm rör, så slipper du borra ytterligare ett hål i karet. Gör du en krök upp över kammen på boxen sen och borrar ett 5mm hål i den som låter den suga luft över ytan vid ett strömavbrott så är det klart sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utloppslösningen är helt stulen från BeanAnimal. Men jag tyckte inte det behövdes 3 x 32 mm rör därav snålvarianten med bara ett 32 mm rör och två 20 mm rör.

Vad gäller logiken med tre rör så tänker jag så här:

Ett 20 mm rör i form av hävert tar 90 % av flödet. Det jag missade att nämna ovan är att jag stryper denna hävert med en kran nere vid sumpen. Dvs det kommer inte att vara 20 mm öppet rakt ned.

Jag valde 32 mm för att ta de sista 10 % av flödet för att jag inbillar mig att det är tystare med rejäla dimensioner samt att det var mindre risk för att luftbubblor ska stoppa upp flödet och skapa oregelbundna häverteffekter och elände. En kran har införskaffats och kommer att monteras i sumpen för att eventuellt kunna skapa lagom mottryck så att det blir tyst (hoppas jag).

Nu till säkerhetsröret. Jag tänker mig att både 20 mm häverten och 32 mm röret kan sätta igen. Högst sannolikt sätter inte båda igen samtidigt. Om 20 mm röret sätter igen finns det nog med kapacitet i 32 mm röret för att undvika en katastrof - i alla fall om jag lämnat 32 mm kranen tillräckligt öppen. Problemet är istället om 32 mm röret sätter igen - då måste ett tredje rör till för annars är vatten på golvet ett faktum. Jag hoppas att ett 20 mm rör som arbetar som en öppen hävert utan kran ska kunna ta de 1500 l/h som går igenom systemet.

Egentligen kanske jag är väl paranoid - sannolikheten att ett 32 mm rör sätter igen är nog egentligen rätt så låg. Men jag har lyssnat på BeanAnimals kloka ord om att ha ett tredje säkerhetsrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv 25+32mm rör där jag har 25 som tar det mesta, hade även klarat av 100% av mitt flöde då returpumpen inte ger mer upp än det kan klara av att svälja. På 25'an sitter det en kran som stryper till ungefär hälften, med mina ögon mätt, och på 32'an är det fritt fall rakt ner. Denna lösning är i princip ljudlös, det som hörs mest är luftintaget till skummaren som jag ännu inte gjort något åt. Jag valde att inte ha någon kran på 32-an då den ändå ska fungera som evakuering ifall det mindre röret skulle sätta igen.

Jag tror dock att din lösning är hur bra som helst och att du kommer bli nöjd med resultatet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crillo fick vågskålen att tippa över vad gäller skummare - jag beställde en Grotech HEA080 i veckan. Den känns som en garanti för lite ljud. Nog med velande.

Annars har jag limmat boxen för vattenutloppen idag. Två skivor skuret och snyggt avslipat glas från glasmästaren - mycket trevligare att jobba med jämfört med den vassa hemmaskurna glaset. Jag fegar och tar silikonlimningen i två steg - idag fixerar jag de tejpade glasen med små silikonkluttar - imorgon strängfogar jag.

Sen måste jag ta ställning till PVC-kammen jag köpt. Det är en sån där kam som sitter i ett spår i en PVC-hållare så att man kan ta loss och rengöra den. Är det värt att behålla den funktionen eller ska jag minska konstruktionen klumpighet genom att limma kammen direkt på boxens glas? Förresten undrar hur högt ytan i akvariet kommer att ligga över kammens lägsta del så att säga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söndagens stora händelse var limning av ytavrinningsboxen inklusive montage av kammen samt dragning av 25 mm rör för returpumpen. Jag bestämde mig för att inte borra utan gick över glaskanten med returen.

post-2082-14468919263987_thumb.jpg

Nu hoppas jag ytan inte stiger mer än 10 mm över kammens lägsta punkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag är den stora dagen - vatten ska i systemet!

Skummaren (Grotech HEA080) tog över en månad att få hem från en välrenomerad svensk webbutik. Sen nog det fem minuter att mäta den och bestämma sumpens storlek. Sumpen beställdes på måndagen och levererades på torsdag morgon (det ni!) så nu ska jag se om den här konstruktionen med ytavrinning, rör och pump fungerar med sötvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...