Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Av en slump så sprang jag på en helt ny produkt för att reducera kväve- och fosfornivåer i saltvattensakvarier - NP Biopellets. Det rör sig om en ny och innovativ metod som fungerar genom att heterotrofa bakterier växer på ett filtersubstrat som är en organisk polymer. När bakterierna växer på kolkällan som Biopelletsen utgör binder de kväve och fosfor och när de sedan lämnar filtersubstratet konsumeras de antingen av akvariets filtrerare eller skummas ut.

Likheterna med t ex vodka- eller zeolitmetoden är slående men den stora skillnaden är att tillväxten är helt lokaliserad till Biopelletsen. Dvs det blir ingen bakterietillväxt på inredningen eftersom kolkällan är helt olöslig och lokaliserad till filtret. Troligen eliminerar detta risken för plötsliga bakterieblomningar och liknande sidoeffekter som emellanåt observerats vid dosering av kolkälla i akvarier.

Det finns en tråd om produkten på Reefcentral som jag just nu plöjer.

Är det någon som testat denna produkt i Sverige? Vi borde göra det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag följer också detta med stort intresse... Enda uppenbara nackdelen med detta i förhållande till vodka verkar vara det höga priset. Det finns en tråd om detta på det andra svenska saltvattenforumet. Jag tror några svenskar provat det där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter, nu hittade jag tråden på grannforumet. Verkar dock som om vi behöver några månader till för svenska erfarenheter.

Efter att ha plöjt den långa Reefcentraltråden har jag i alla fall lärt mig att Biopelletsen troligen består av polymeren polyhydroxyalkanoat samt 5% kalciumkarbonat som utfyllnad. Enligt samma källa är tillverkaren Mirelplastics.com.

I princip gillar jag idéen att odla bakterierna på en kontrollerad yta och inte släppa ut kolkällor rakt ned i karet. Förutsatt att försäljarens uppgifter att organiskt kol inte släpps från pärlorna annat än när bakterierna direkt växer på dem så är det en ganska lysande metod för att få en autoreglering av kolkälletillförseln. Bakteriernas tillväxt kommer ju att begränsas av ytan på pärlorna eller av kvävetillgången (möjligen fosfor).

Jag vill definitivt testa det här. Startpriset ligger lite högt men å andra sidan verkar den moderata åtgången av pelletsen resultera i en rimlig driftkostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, signaturen tatuvaaj i Tampere Finland anger i tråden på Reefcentral att kör man med en liter BioPellets så går 25% åt varje halvår i ett akvarium som man matar kraftigt. Han anger därmed att det ger en årlig driftskostnad på 25 euro. Stämmer detta är det ju inte mycket att bråka om - det är väl t o m billigare än Systembolagsvodka...

Jag skickar ett brev till holländaren som säljer produkten imorgon och hör mig för. Nu kanske jag får släppa mina tankar på kolkälletillsats via ättika i kalkvatten och testa det här istället. Mitt akvarium är ju ännu utan vatten så jag har lite tid på mig.

Något som jag måste lösa är att pelletsen helst skall sitta i en filter som rörs om / backspolas dagligen. En möjlighet är att helt enkelt bara blåsa ut luft från en utströmmarsten genom filtret en gång per dag med en timerstyrd luftpump. Men ett flytbäddsfilter verkar smarast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , så djäkla dyrt (dyrt och dyrt?)är det ju inte ,ca 7-800 om året till ett 500l kar ,största vinsten är ju obegränsat med bakteriefoder , man slipper ju köpa på foder på flaska för ca 4-500kr , men priset kommer nog att gå ner när det blir fler tillverkare , och går det att använda i en ute damm blir det garanterat billigare, dom betalar aldrig 1500kr för 2L möjligt vis för 25L , det optimala är ju att köra det i ett ytterfilter som går i huvudkaret ,står det i sumpen åker ju 95 % in i skummaren ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste som hastigast på det andra forumet samt här...men förstår jag det hela rätt? Denna mirakelprodukt tar alltså bort fosfat och nitrat utan att tillsätta bakterier eller nått annat? För en som tidigare kört komplett zeovit-system för massor med dyra slantar så låter det ju både billigt och smidigt. Särskilt som man redan har en zeovit-reaktor att köra i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men bakterierna bör ju till viss del in i skummaren annars kommer ju näringen tillbaka till vattnet i akvariet. Korallerna kan inte konsumera allt och då får man tillbaka skiten.

Då tror jag mer på att det kan funka som en billigare variant av zeo. Kanske kan man ha ett sidofilter som man kan "spola" ut i akvariet när man känner för det och övrig tid släpper filtret vattnet någonstans kring skummaren så att man blir av med så mycket skit som möjligt.

Hade jag haft skummare hade jag köpt detta idag. Enligt hemsidan går det ju bra att beställa oavsett varifrån eller mängd. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, en skummare krävs för att exportera näringen på samma sätt som med andra kolkällebaserade metoder. Och egentligen är det inte mycket till mirakelprodukt utan bara en kolkälla som inte är vattenlöslig förrän bakterierna på enzymatisk väg plockar loss kolet. Därmed tvingas bakterierna växa på just biopelletsen och inte på andra håll i akvariesystemet. Inget mirakel men det låter som en väldigt smart innovation!

Den kritik som framförts (återigen i Reefcentraltråden) är att systemet är otestat och att vi i princip inte vet att kolet verkligen håller sig vattenolösligt. Mot detta står de första observationerna som stämmer överens med mindre bakterietillväxt i akvariet jämfört med vodkadosering men med massiv biomassatillväxt i filtret. En relaterad kritik är att vi egentligen inte kan styra doseringen av kol på annat sätt än att minska mängden Biopellets i systemet. Men säljaren hävdar att bakterierna kommer att vara N/P begränsade i alla fall och därmed frisläpps inget kol i akvariet som kan leda till krascher och elände.

Jag tyckte mig se att Biopelletsen bör köras i sumpen vid skummaren så att vattnet som går genom filtret syresätts väl och driver ut den koldioxid som bildas. Det skulle också borga för att en stor del av bakterierna skummas ut. Men eftersom ingen skummare är 100%-ig så kan en viss del av bakterieplanktonen ta sig upp i akvariet och bli korallmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , så djäkla dyrt (dyrt och dyrt?)är det ju inte ,ca 7-800 om året till ett 500l kar ,största vinsten är ju obegränsat med bakteriefoder , man slipper ju köpa på foder på flaska för ca 4-500kr , men priset kommer nog att gå ner när det blir fler tillverkare , och går det att använda i en ute damm blir det garanterat billigare, dom betalar aldrig 1500kr för 2L möjligt vis för 25L , det optimala är ju att köra det i ett ytterfilter som går i huvudkaret ,står det i sumpen åker ju 95 % in i skummaren ,mvh stefan

Om kostnaden är 700-800 per år för ett 500 liters kar så kan jag hålla med om att detta inte är dyrt, tvärtom. Bara en påse fosfatremover kostar ju halva den summan, och den varar normalt inte 1 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nitratfiltret går att använda med rejäl genomströmning så att Biopelletsen får syrerikt vatten hela tiden så går det nog utmärkt. Biopelletsen är tydligen lite tyngre än vatten så de sjunker mot bottnen. Blåser man in vattnet i bottnen av filtret så borde de tumla runt vilket är optimalt för deras funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst om detta förut och varit lite tvekande. Samtidigt kan man nog säga att jag sitter i ett guldläge nu när akvariet är klart till 99.5% och ej vattenfyllt ännu, så chansen för att prova något nytt är optimal.

Dock har jag köpt på mig en sats ZeoVit som jag hade tänkt köra in tanken med, men jag har inte löst frågan med ZeoVit-filtret riktigt ännu. (det är en annan historia)

Med ett externt filter, typ "Eheim ytterfilter", kanske man kan få detta att fungera ändå? Det enda som behövs är någon form av kraftig backspolning, något som jag kan tänka mig att en bra kraftig pump (typ Laguna) kan fixa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, jag tror modell "Eheimytterfilter" är helt ok. Om man kan få kulorna att flyta runt i behållaren också så behövs inte ens backspolning. I alla fall en uråldriga modellen av Eheimytterfilter (de som vara transparent gröna med grå luftkylda pumpar som behövde oljas vartannat år) hade vattenintaget längst ned i behållaren och var i praktiken redan färdiga flytbäddsfilter om man bara fyllde dem med ett material som kunde tumla runt i behållaren.

Jag kan i alla meddela att vill man beställa BioPellets så görs det enklast hos Dennis van Houten Import en Export (Nederländerna). Direkt emailadress är: info@dvh-import.com. Undrar när denna produkt kommer att finnas hos svenska akvariehandlare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, jag tror modell "Eheimytterfilter" är helt ok. Om man kan få kulorna att flyta runt i behållaren också så behövs inte ens backspolning. I alla fall en uråldriga modellen av Eheimytterfilter (de som vara transparent gröna med grå luftkylda pumpar som behövde oljas vartannat år) hade vattenintaget längst ned i behållaren och var i praktiken redan färdiga flytbäddsfilter om man bara fyllde dem med ett material som kunde tumla runt i behållaren.

Jag kan i alla meddela att vill man beställa BioPellets så görs det enklast hos Dennis van Houten Import en Export (Nederländerna). Direkt emailadress är: info@dvh-import.com. Undrar när denna produkt kommer att finnas hos svenska akvariehandlare?

Har du eller nån fått något pris vad det kostar att köpa och vad kostar frakten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...