Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Dear Magnus,

Thank you for your interest in our products. We are talking with Carlen.biz at the moment to get the product in Sweden.

You can also order direct from us. 500ml cost 32 euro and 1000ml cost 60 euro + shipping to Sweden.

For a 1000L aquarium it depends how much NO3 you have and how much you feed or want to feed in the future. The suggested dosage is 50-200ml pellets per 100L water. The good thing is, you cant overdose.

If you have any questions, please let me know.

Best Regards / Met vriendelijke groet,

Dennis van Houten

D. van Houten (Import-Export-Euro*Depot/Distribution)

Postbus 5081

9700 GB Groningen, The Netherlands

Tel: +31 (0)6 51717084 Fax: +31 (0)50 5777204 www.dvh-import.com

Detta mail fick jag när jag frågade.

Och jag har frågat 1 polare som håller på med salt om han är intresserad men inte fått något svar än så jag har planerat att göra en sambeställning men finns inte så mycket folk som håller på med salt här jag bor och göteborg är det ca 14Mil till enkel men allt går utom barn som kryper för det går inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Perfekt att BioPellets också finns att köpa direkt i Sverige! Jag fick samma prisuppgifter från Holland som ovan och fick också veta att BioPelletsen är slut i lagret så troligen är de på väg från USA.

Lindholm, tydligen ska BioPelletsen vara helt nedbrytbara så de försvinner fullständigt vartefter de går åt. Bara att fylla på mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag ser ingen likhet med svavelkulorna förutom möjligen att det rör sig om just pellets/kulor. Biokemin är annorlunda, bakterierna är annorlunda, syrekravet är helt annorlunda (BioPelletsen kräver syre!) och BioPelletsen ger ingen direkt nedbrytning av nitratjoner. Istället är likheterna med andra kolkällemetoder (t ex tillsats av vodka) slående; heterotrofa bakterier växer till och skummas ut av skummaren - det är i vid skumningen näringsexporten (N/P) sker.

Sen återstår det ju att se om produkten verkligen fungerar bra - men det ser ju preliminärt lovande ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag ser ingen likhet med svavelkulorna förutom möjligen att det rör sig om just pellets/kulor. Biokemin är annorlunda, bakterierna är annorlunda, syrekravet är helt annorlunda (BioPelletsen kräver syre!) och BioPelletsen ger ingen direkt nedbrytning av nitratjoner. Istället är likheterna med andra kolkällemetoder (t ex tillsats av vodka) slående; heterotrofa bakterier växer till och skummas ut av skummaren - det är i vid skumningen näringsexporten (N/P) sker.

Sen återstår det ju att se om produkten verkligen fungerar bra - men det ser ju preliminärt lovande ut.

Det låter ju intressant "bakterierna är annorlunda", mina bakteriestammar hemma har förmodligen varit med i flera tusen år och finns över hela världen, hur stänger man ute dem?

Hur får man ut bakterierna ur filtret de släpper ju inte taget själva?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alldrig kört med ett klassisk nitratfilter men är inte dom bakterierna man odlar där anaeroba?

Förövrigt så tycker jag att pelletsen verkar ha bra potensial, däremot så funderar jag lite på materialet i dom och eventuella biverkningar.

Det är ju inte så beprövat ännu och man krockar på lite för många magiska produkter i denhär hobbyn.

//NiXoN

Ändrat av NiXoN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju intressant "bakterierna är annorlunda", mina bakteriestammar hemma har förmodligen varit med i flera tusen år och finns över hela världen, hur stänger man ute dem?

Hur får man ut bakterierna ur filtret de släpper ju inte taget själva?

/Janne

Jag förtydligar:

Svavelfiltrena är rena denitrifikationsfilter där autotrofa bakterier bryter ned nitrat till kvävgas under syrefattiga förhållanden. De bakterier som gör detta etablerar sig inte om flödet genom svavelfiltret är för högt eftersom filtret då håller för hög syrehalt. Troligen är detta huvudorsaken till att många haft problem med metoden.

BioPellets är en organisk kolkälla och används under syrerika förhållanden - helst i ett filter där de kan tumla runt (flytbäddsfilter) eller i ett filter med regelbunden backspolning. Därmed är det istället heterotrofa bakterier som etablerar sig på Biopelletsens yta. Den biofilm som bildas slits loss rent mekaniskt (tumling/backspolning) och kan därmed fungera som bakterieplankton för koraller eller skummas ut.

Möjligen skulle man kunna testa BioPelletsen också under syrefattiga förhållanden och få ett denitrificerande filter av den gamla modellen (nitrat till kvävgas). Jag har inte sett någon som testat detta och tillverkaren föreslår heller inte den metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pål du har väl kört pelletsen ett tag nu, har du märkt någon skillnad?

//NiXoN

Ja, jag är mycket nöjd!

Har senket VSV(Vodka, socker, vinäger) mycket långsamt, men nu använder jag inte längre VSV, bara Biopellets!

PO4 och NO3 är fortfarande låga värden.

Cyano är också borta! :-)

/ Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...