Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag fick mitt för 1 vecka sen. Har lagt ca 50 ml i mitt ytterfilter, 50-100ml / 100L, beroende på hur mycket man matar osv, sen bytar man var 6-12 månad( när dem försvunnit) + att jag har en filterpump som jag moddade så där e ca 20ml i den.´

Ska mäta imorn 1 vecka sen dem kom i, hade ca 25-30 i nitrat då, <0.03 Po4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag fick hem en påse med dessa pellets körde dom i mitt ena nitratfilter med cirkulation i fick inte så mycket liv i kulorna men när jag rör lite på filtret så ser jag att dom liksom flyter runt inte tumlar runt räcker detta eller måste jag ha mera drag i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dett är förbannat intressant detta... riktigt sugen på att testa detta istället för vodka.. finns det några risker med att priva detta?

Risken är att du inte har någon reservvodka hemma ifall den andra skulle ta slut ;) Vet inte men jag är också intresserad av att börja med biopellets

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är att du inte har någon reservvodka hemma ifall den andra skulle ta slut ;) Vet inte men jag är också intresserad av att börja med biopellets

Hehe då jag är nykterist så känns inte det så noga :P

Jo synd bara att det är så pass nytt att man inte hunnit höra så mycket om det än.. både vodka och zeo är ju rätt utprovat så att säga så man vet att det funkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Anders

Om man läser på paketet så skall ändingar i fosfat/nitratvärden ske inom 2-4 veckor. Sen är frågan vad du menar med allt skit?

Jag tror inte de kommer att vara någon större påverkan på mer synligt skräp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle detta funka att köra pelletsen i:

http://www.fish-street.com/jaqno_pre_filter_system?category_id=67

Typ man kopplar en maxihet eller nått som matar den..

En annan fördel jag ser med detta är att med zeolit metoderna så rekomenderas att man inte köra med ozon eller UV eftersom man då dräper bakterierna som man vill ha.. men i detta system så håller sig ju bakterierna i filtret och då kan man väl köra hur mycket uv man vill i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller vore denna mer optimal?

http://www.fish-street.com/bubble_magus_zeolite_filter?category_id=67

Så har man möjlighet att köra zeovit om man ångrar sig sen

Reaktorn är gode stor och jag lär ju bara köra 0.5 liter pellets..

Skulle man kunna använda något mer i samma reaktor för att utnyttja volymen?

Typ att köra zeolit också om det på nått sätt skulle kunna komplettera varandra?

Eller att köra aktivt kol eller så i samma reaktor?

Det som skulle kunna vara bök är ju om man ska byta media med olika interval så är det ju dumt om det blandat sig i reaktorn.

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle detta funka att köra pelletsen i:

http://www.fish-street.com/jaqno_pre_filter_system?category_id=67

Typ man kopplar en maxihet eller nått som matar den..

En annan fördel jag ser med detta är att med zeolit metoderna så rekomenderas att man inte köra med ozon eller UV eftersom man då dräper bakterierna som man vill ha.. men i detta system så håller sig ju bakterierna i filtret och då kan man väl köra hur mycket uv man vill i karet?

Njae... så här står det i instruktionerna:

-"Important:

- Maintain sufficient water flow through the BioPellets, to prevent production of hydrogen sulfide gas.

- The use of ozone and UV will negatively affect bacterial recruitment of the BioPellets and increase the maturation time of the filter.

- When nitrate and phosphate are already very low before applying BioPellets, a decrease in these levels may not be detectable with standard aquarium testkits"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- The use of ozone and UV will negatively affect bacterial recruitment of the BioPellets and increase the maturation time of the filter.

Om jag tolkar det där rätt så borde det ju vara fritt fram så fort filtret är igång ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När filtret väl har en etablerad bakteriekultur kommer den förnya sig själv i all evighet, så du kan köra med UV-C av hjärtans lust. Eventuellt kan man argumentera för att en viss "unifiering" kommer ske över tiden, alltså att det till sist bara finns en bakteriestam i filtret, och om näringsvärdena i vattnet ändras så att en annan bakterie skulle vara mer lämplig kommer den aldrig att nå filtret om man kör med kraftigt nog UV-C vilket skulle få filtret att fungera sämre än vad som vore optimalt. I realiteten tror jag inte det är ett problem, speciellt inte om man kör matning till och från filter / UV-C parallellt till varandra istället för i serie med varandra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , har kör dom en vecka nu och har ett litet problem , det är helt omöjlig att få nått att skumma , det värkar som att det har ändrat ytspänningen på nått vis , jag hade förväntat mig att det skull bli tvärt om , att det skummade okontrollerat pg av den högre bakterie massan i vattnet , är det nån som har märkt av något liknande ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta fenomen har jag ochså skummaren skummar som satan ena stunden sedan så sjunker det så skumm kronan inte stiger i röret i skummaren,

Skall bli lite kul att kolla värdena när pelletsen gått in sig,

Någon som provat detta ihopa med zeovit??

Det kanske krockar tot men man vet aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt samma sak med just skummaren, är det någon som har någon teori om vad som dödar skummnlngen? Annars måste man säga att pelletsen är effektiva , jag har halverat mängden pellets mot rek ,på endast 10 dagar har nitrathalten sjunkit till nära noll på ca 1200l vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte märkt av någon minskning av skum i stigarröret. Däremot har jag fått en ökning av detriusproduktion sen jag gick över från vodka till pelletsen. Varför vet jag inte.

Är mycket nöjd med reduceringen av P i karet då den blev nollad efter kort tid med pelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkar det där rätt så borde det ju vara fritt fram så fort filtret är igång ordentligt.
Jag har samma fenomen att skumaren producera mindre. har bara kört i 3 dagar hur länge dröjer det att filtret börjar att fungera sen en till fråga kör med ozon i vanliga fall när kan man dra på igen?

Johan: Du har svaret några inlägg upp :) Misstänker att när fosfatet och nitratet börjar sjunka så kan du nog dra igång ozonen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...