Gå till innehåll

Små kar vs. Stora kar -- Prismässigt


Guest LaPerla

Rekommenderade inlägg

Kära akvarister,

Ni som har erfarenheter av både små saltvattens akvarium och stora, kan inte ni skriva en ungefärlig kostnadsbildutav ett litet akvarium på ca 80 liter och ett stort på ca 200 liter. Kostnad för att köpa in alltfrån start - alla basic grejer (förutomsjälva fiskarna) och underhållnadskostnader i form av foder, salt osv.

Är det verkligen lättare/billigare med ett 200 liters kar i längden?

Vad kostade ditt akvarium dig?

smiley31.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör ett "Abstinens-akvarium" på 100 l. tills mitt 575 liters är färdigt och det lilla har kostat:

salt 180:-

Skummare beggad ca. 1000-1500:-

Levande sten 10 kg. 1300:-

Osmosfilter beg. 700:-

pump beg. 300:-

Lysrör 375:-

Sedan tillkommer det du vill stoppa ner i bruken.

det stora akvariet drar naturligtvis iväg betydligt mer...

enbart levande stenen kommer att kosta över 10 000:-

men en större burk är alltid lättare att sköta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja säga att de kostar ungefär lika mycket, det "större" kostar inte speciellt mycket mer. Kan inte skriva exakta priser med det enda som kommer skilja sig är väl möjligtvis åtgången av salt första gången du fyller det, men det är väl försumbart. Med ett mindre akvarium får du nog göra vattenbyten oftare och dåförsvinner ju förtjänsten på saltet.

LaPerla det är inget att ens fundera på ta ett så stort akvarium du har plats med, absolut minst 200 liter. Försök hitta begagnade saker om du vill dra ner på kostnaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det är lite lättare med större akvarium... men de små är ju väldigt speciella och jag vill nog endast ha några gobys... måste man då köpa ett 200 liters för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför folk envisas...

250Liters avkarium utan bänk ochmed/utan lysramp kastar ju folk efter en... Sätt ut en annons, fråga bland släkt och vänner m.m allt handlar om hur driftig man är! Duger man inte till att göra någonting själv då blir det svindyrt, sånt är livet.

Det är ju klart att det rymms mer LS i ett större akvarium och därför har potential att bli dyrare,men för en nybörjare är väl LS "roliga pengar"? Till skillnad från ett uvc som inte tillför något levande. (men givetvis öppnar nya möjligheter )

Iallafall, fyller du ett 250L medgott omLS, och köper en billig begangnad skummare, rätt lysrör och några maxijetar så finns det flertalet fiskar som kommer att trivasoch du kommer undan billigt. Ju mindre pengar man har att avsätta för hobbyn ju mer måste man engagera sig och jobba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med du jonny,så som du beskriver har jag gjort,sen har jag skaffat mer grejor efter hand,och det funkar bra,lite problem får man ju alltid,alger mm mm,men det är en del av hobbyn,att försöka lösa problem,

jonny är det nån som prickat,när dom kastar akvarium efter dejsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...