Gå till innehåll

Behöver råd om saltvatten utan fisk


John.E

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har haft sötvatten ett tag nu och funderat länge på att testa saltvatten. Jag har ett 70 liters kar som står och skräpar som jag skulle vilja använda. Jag är student och vill därför hålla kostnaden så låg så möjligt, jag funderar därför på att starta upp mitt 70 liters kar med bara levande sten och några sniglar(de skitar väll inte ner eller?)...Har byggt lite akvariebelysning tidigare så jag tänker bygga enhyfsad belysning. Kan det fungera utan skummare om jag har cirkulation 10 ggr volymen och 10% levande sten? Kommer anemoner och annat att kunna leva?

Tacksam för alla svar och synpunkter! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte tro att anemoner är något för ett 70 literskar.... läs detta om du inte har det.......https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa_index .asp?KAPITEL=Att starta upp ett akvarium.................

kanske det kan gå med en skivanemon men troligt vis behöver du offra lite mer i hobbyn.....för det kommer nog komma en massa andra utlägg utöver för att få det att fungera så du är medveten om det.....läs igenom alla artiklar i Att starta upp ett akvarium på start sidan så kommer du nog få mer att fundera över....smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting behöver mat. Frågan är bara hur mkt....vill du ha koraller som klarar sig utan mat så prova med stjärnpolyper och Xenia. Sen så bör du ändå tillsätta en mindre mängd föda lite då och då för att inte bakteriekulturerna ska äta upp sig själva helt.

Och anemoner är inte en bra ide i ett litet budgetkar nejsmiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kommer hända om jag köper levande sten och kör igång karet, kommer det själv att växa fram liv? Förutsatt att belysning och vattenvärden är som de ska då.

Tack för svaren förresten! Lite dumma frågor antar jag men fråga ärbästa sättet att få veta...smiley1.gif

Mvh John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det låter som en bra ide!Om du menar en stor anemon av den typen som är värdanemon för clowner bör du nog tänka om, däremot skulle du ju kunna ha någon form av "pest" anemon ellerglasrosor eller liknande som inte är utrotningshotad smiley2.gifOm du är ute efter att ha något att pyssla med (snickra ihop)ochvill haett litet kar som inte hyser några mer krävande invånare såsom fisk osv tycker jag helt klart att du prova. Med rätt belysning, fin LS, mini stjärnor och sniglar som följer med stenennågra skivanemoner, jadet kan det bli rätt fint ändå!Det ärstor skillnadpå att exprimentera ochatt bedrivadjurplågeri!

Ha rätt belysning och cirkulation för att förhindra alger m.mbyt lite av vattnet ibland så bör du klara dig. Men risken är nog ganska stor att allting "geggar ihop" och/eller att du tröttnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pengar ja, det eviga problemet smiley11.gifVill du ha ett fungerande saltvattensakvarium i framtiden så är det lika bra att vänta ochgöra det ordentligt på en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey =)... Tack för era svar.

Jag får fundera vidare, kanske blir till attbygga en skummare, testa utan eller hålla mig till sötvatten tills det rullat in lite mera pengar.

Mvh john

finns ju små fina skummare,tror ej dom är så dyra,

Men då är ju karusellen redanigång och då är det ju lika bra att verkligen starta ett fungerande akvarium.Måste ju dra en gräns smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar. Litet mat gerlitet skit. Mina två Lysmata amboinensis bär nästan ständigt på rom trots att jag bara matar ett gram räkmix i veckan. Efter min erfarenhet på tre månaders nystart med 32 liter går mjukkoraller och kolonianemoner bättre än skivanemoner. Några eremiter och snäckor gör det hela komplett. Jag kollar vattenvärden och tillsätter kalkvatten, kalciumklorid,magnesiumsulfat, natriumbikarbonat, strontium och jod två gånger i veckan. Det salt jag använder, Instant ocean innehåller för lite calcium och magnesium så det ökar jag på i vattenbytesvattnet före vattenbytet. Jag har bytt 5 liter i veckan men testat en månad utan vattenbyte och inte sett någon skillnad. Men skummaren vill jag inte avstå från. På skummet lär man sig se hur vattnet fungerar. Med färsk levande sten kommer alltid lite småkryp som klarar sig om du inte har fisk.

Vill du klara dig extremt billigt undan, håva upp ett par tångräkor i hamnen och vänj de sakta till högre värme och högre salthalt. Väl invanda klarade de 32 grader hos mig.

Sedan kan du skaffa några glasrosor och caulerpa från någon som har för mycket av det. Då är inte vattenvärdena så noga.

Så började mitt första saltkar, 25 liter med bottenfilter och 4w lysrör för mer än 30 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...