Gå till innehåll

Liten guide för vad vitbalansering och fotoredigering kan göra...


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Jag har länge tänkt skapa en tråd där jag delar med mig av mina erfarenheter av foto. Jag är inte på något sätt proffs på varken fotografering, kamera-teknik eller bildbehandling. Men det lilla jag kan delar jag gärna med mig av.

Mestadels har jag tagit foto när jag dyker, och har ännu inte lyckats att ta särskilt bra bilder i akvariemiljö. Jag får fortfarande reflexer, speglingar från mig själv och rummet, samt ljusa partier där blixten slår.

Jag använder en 6 år gammal kompaktkamera (Olympus C-8080WZ) när jag fotograferar.

Om vi börjar med vitbalansering...

De flesta kameror har en inställning för att ställa vitbalans.

Det man gör är att man siktar mot något vitt och berättar för kameran att "detta är vitt".

När jag dyker har jag med ett vitt plastlock som är ca 20cm och får på olika djup och ljusförhållanden sätta locket framför kameran, och vitbalansera mot det. När man dyker djupare så försvinner rött först, sedan försvinner färgerna en efter en, och det blåa är det som är kvar till sist. Det är därför många dykbilder är väldigt blåa.

Ställer man då in vitbalansen så får man ett något bättre ursprungsläge att sedan jobba med i datorn.

Här följer två dykbilder som INTE är bildbehandlade på något sätt i efterhand. Det som skiljer dem åt är vitbalansen.

Denna bilden är allt taget på AUTO:

post-4653-14468919094156_thumb.jpg

Denna bilden är allt taget på AUTO, men jag har mätt vitbalans:

post-4653-14468919094373_thumb.jpg

Samma sak kan man göra framför akvariet då "blåljuset" ofta ger väldigt blåa bilder.

Sikta på något vitt brevid karet och ställ vitbalansen. Har ni inget vitt, kan man testa att mäta vitbalansen mot sanden, om ni har vit sand.

Detta kan man även ha nytta av vid glödlampsljus, som ofta ger bilderna en lite gul ton.

Hoppas att någon får glädje av detta och förhoppningsvis kan få fram ännu bättre bilder i framtiden.

Ändrat av Yodelking
Raderade ALLA bilder som inte var mina, så att alla är glada och nöjda
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra.

Tror det är bra att man får se lite hur mycket lite vitbalans, beskärning några andra småsaker gör den stora skillnaden. Själv gör jag inget innan jag fått till en bra vitbalans i mina bilder och ofta behövs inte mycket mer heller.. Så man behöver inte ha ett så avancerat program som Photoshop heller, mina senaste bilder i min tråd är behandlade endast i programmet som följde med digitalkameran...

Kanske skulle ta några bilder jag har och visa här hur dem såg ut innan behandling och efter vad man gjorde, började ikväll skriva vad jag gjort med mina bilder i.a.f. så alla kan få tips om dom gillar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Positivt med fototips tycker jag........ dock tycker jag att du lagt för mycket rött i mina bilder. Flavivertexen t.ex. har inte orange rygg och silverröd sida utan klargul rygg och siverfärgad sida. Sanden är inte heller röd utan vit korallsand. Jag föredrar att försöka få fram de naturliga färgerna i mina bilder och ibland möjligen "förtydliga dem" men det är naturligtvis en smaksak.

En annan synpunkt är att jag inte tycker att man ska publicera bilder som inte är ens egna utan att först inhämta ägarens medgivande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Christer!

Tack för dina synpunkter. Färger är en smaksak, precis som du säger, jag säger inte att de är bättre eller mer korrekta när de är bildbehandlade... bara att de är annorlunda. :)

Jag har vid ett tillfälle på en resa bildbehandlat en bild på en fisk så att den till slut fick en vacker röd fena, tills jag vid nästa dyk upptäckte att fenan i verkligheten var brun.

Om alla bilder från tävlingarna hade presenterats med fotograf, så hade jag frågat "ägaren" först. Men att gå via moderatorer och be dem spåra fotografer till 4-5 tävlingar tyckte jag var för mycket begärt. Vissa kommer säkert misstycka att deras bild blivit "använd", men förhoppningsvis tycker någon att deras bild blivit bättre. Ännu mer hoppas jag på att någon lär sig något av det.

Jag har redan planer på lite andra saker att skriva om, får se när jag hinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Positivt med fototips tycker jag........ dock tycker jag att du lagt för mycket rött i mina bilder. Flavivertexen t.ex. har inte orange rygg och silverröd sida utan klargul rygg och siverfärgad sida. Sanden är inte heller röd utan vit korallsand. Jag föredrar att försöka få fram de naturliga färgerna i mina bilder och ibland möjligen "förtydliga dem" men det är naturligtvis en smaksak.

En annan synpunkt är att jag inte tycker att man ska publicera bilder som inte är ens egna utan att först inhämta ägarens medgivande.

Njae,

Vad menar du med de naturliga färgerna? Den färg du ser i ditt kar eller den färg du ser i någon annans kar? Färgerna beror ju helt/till stor del på vad man har för färger i sin belysning. Typiskt är ju sanden inte alls lika vit när man tar upp den som den är i karet med sin normallt väldigt blå belysning. Skall man få "rätt" färg skall man nog vitbalansera i sitt kar mot en 18% grå, har jag för mig att det är, färg. En sak man nästan säkert kan garantera om man gör det är att resultatet inte blir exakt det som man ser i karet. Men färgen är nog så "rätt" den kan bli.

Kan i princip hålla med om att bilderna inte skall användas utan vårt medgivande MEN vi har ju redan medgivit att de får publiceras i saltvattensguiden, så åtminstone jag ser inget problem med att en av mina bilder är med då detta är saltvattensguiden.

I mitt fall är vitbalansering hopplöst. Jag kan se skillnaden mellan mina två bilder, men kan omöjligen se att den ena är mer "rätt" än den andra eller ens bättre. Några av de andra bilderna kanjag i princip inte se skillnad på alls :( För övrigt något som jag har stora bekymmer med när jag skall använda de färgglada, eller ibland mindre färgglada, tester vi använder i hobbyn :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitbalans gör lättast om man tar ett vitt a4 o sätter det mot en bit kartong så den blir lite stumm, sedan vinklar man pappret så man får ljuset som ligger på det man ska fota på papret sedan ställar man vitbalancen där, vet inte ifall detta funkar på stillbilder är iallafall så man gör när man filmar.

Det här känns som det är vitbalancen o typ photoshop du visar här inte i själva kameran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan se skillnaden mellan mina två bilder, men kan omöjligen se att den ena är mer "rätt" än den andra eller ens bättre. Några av de andra bilderna kanjag i princip inte se skillnad på alls

Klickar du på dem för att få upp dem större? :)

Du kan ju spara ut bilderna och växla lite snabbt mellan bilder, då ser man lättare skillnaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitbalans gör lättast om man tar ett vitt a4 o sätter det mot en bit kartong så den blir lite stumm, sedan vinklar man pappret så man får ljuset som ligger på det man ska fota på papret sedan ställar man vitbalancen där, vet inte ifall detta funkar på stillbilder är iallafall så man gör när man filmar.

Det här känns som det är vitbalancen o typ photoshop du visar här inte i själva kameran?

Man gör precis likadant för stillbilder för att ställa vitbalans.

De två första bilderna jag har är den ena vitbalanserad i kameran, medan den andra är autovitbalans och ej photoshoppad för att visa skillnaden med att göra inställningen redan i kameran.

De andra bilderna ville jag bara visa att man enkelt på 1-3 minuter kan förändra en bild i efterhand, om man redan har en bild.

Jag tror att det är många som inte är medvetna om att de kan ställa vitbalansen i kameran, och därmed ha ett bättre utgångsläge för en bra bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotomässigt är det här ju intressant, vad är det egentligen som är naturliga färger? Är det vad ögat skulle se i den situationen eller är det vad man skulle se under välbalanserat ljus typ solljus? Frestelsen finns naturligtvis där att göra det hela bättre än vad det egentligen är.

Det finns ju också en upphovsrättslig dimension i det här och det som gäller är att fotografen har en uteslutande rätt att använda bilden och det gäller i femtio år från det att bilden framställdes. Att bilden finns på internet ändrar inte det, det är både straffbart och förenat med risk för skadestånd att plocka en bild utan tillstånd.

Men att använda den inom samma webbplats då? Tja, när någon själv lagt upp en bild så måste det ju tas som ett medgivande att visa bilden där den publicerats, det är lugnt så långt. Däremot är det rakt inte självklart att upphovsmannen godkänner att bilden visas någon annanstans på sidan, som sagt har upphovsmannen en ensamrätt att avgöra var bilden publiceras. Man kan göra ett slags avtal vid bildinläggning som innebär att man godkänner att bilden som man lägger in används inom en hel portal men är inte det gjort så bör man utgå från att bilden bara får visas där den lagts in om man inte frågat om lov. Det finns dessutom regler om att upphovsmannen alltid skall anges om man använder annans bild.

Förändrar man en bild så blir det ännu lite rörigare, då finns det faktiskt ytterligare regler som skyddar upphovsmannens rätt att inte bli kränkt genom att bilden förändras. Arbetar man om någon annans bild så har den nya bilden två upphovsmän och båda måste vara överens om vad som får göras men den.

För att skärpa till saken ett varv till så är moderatorer och en sidas ägare skyldiga att ta bort bilder som kränker upphovsrätt och det finns straffansvar om det inte görs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att vi fortsätter att skriva i tråden om det som tråden handlar om.

Om det är någon som misstycker om att jag använt deras bild, så är det bara att säga till, jag kan fortfarande editera meddelandet och plocka bort bilder. När inte jag

längre kan editera, får någon moderator ta hand om det.

Så PM:a mig om ni lider av att er bild finns med här, och ange vilken bild det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att vi fortsätter att skriva i tråden om det som tråden handlar om.

Om det är någon som misstycker om att jag använt deras bild, så är det bara att säga till, jag kan fortfarande editera meddelandet och plocka bort bilder. När inte jag

längre kan editera, får någon moderator ta hand om det.

Så PM:a mig om ni lider av att er bild finns med här, och ange vilken bild det är.

Inte på grund av att jag lider men för din inställning till andras bilder vill jag att du tar bort mina ur tråden tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yodelking, jag tycker ditt initiativ till denna tråd om fotografering är bra och utomordentligt intressant. Här kan många av oss lära mer om en bilds tillkomst. Fortsätt gärna med denna tråd och ta gärna initiativ till liknande trådar, jag är säker på att många kommer att uppskatta det.smiley1.gif

Jag vill dock inte att vi återanvänder och förändrar bilder som ägs av någon annan person, även om det är i gott syfte. Det har aldrig varit avsikten med SG's fototävling och är dessutom i lag förbjudet. Skall detta ske så måste självklart upphovsmannen först godkänna detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, du har väl en hel del bilder som du tagit både i havet och i ditt kar, varför inte visa på någon av dem? Det är bra exempel du visade upp och jag är övertygad om att det är många här som skulle vilja se fler exempel.

Jag själv skulle vilja veta vilka steg du använder i Photoshop, samt vad de gör för bilden. :)

En steg-för-steg guide för dummies. :) Det hade varit högst uppskattat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att sålänge man inte tjänar nått på att ändra en annans bild eller kränker den som äger rätten är det väl helt ok att använda bilden?

Att ha upphovsrätt är ju bara till för om man skulle tjäna pengar på den eller att någon annan tar cred för den?

Ni som lägger ut bilder o inte vill att de används på andra ställen får nog tänka till en extra gång, finns många sidor som tar upphovsrätten så fort man blir medlem tex facebook.

Visst vill man kunna sälja bilderna man tar är jag helt med på att man inte vill att ens bilder eller filmer ska användas eller ändras, fast så jäkla stor markand för fiskbilder finns inte om man inte är en utpräglad fotograf med egen studio osv fritidsfotografer ge er.

Nu tycker säkert många surgubbar att de är fel men det är vad jag tycker.

Bra tips annars så de som inte är så hemma får lära sig hur man lätt fixar bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, du har väl en hel del bilder som du tagit både i havet och i ditt kar, varför inte visa på någon av dem?

Det kommer, så småningom... Jag återkommer i tråden med egna bilder när jag får tid till att sitta med det nästa gång. Det är ju kul om någon får glädje av det, med tanke på hur mycket svar och hjälp jag har fått med mitt akvarie... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående vitbalansen. Jag skulle vilja ha ett förtydligande.

Du skriver att när du dyker så har du med dig ett vitt plastlock för att ställa in rätt vitbalans. Räcker det inte att ställa in vitbalansen 1 gång när du dyker, varför ställer du in det varje gång, eller på olika djup?

Svar, vitbalansen skall vara olika för olika förhållanden??? (nu svarar jag på min egen fråga);)

I min kamera så kan jag ställa in vitbalansen för olika förhållanden t ex sol, mulet, glödlampa osv. Den funktionaliteten har jag börjat använda. Jag kan dessutom ställa in egen vitbalans och spara den i kameran, har dock aldrig testat det sistnämnda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att sålänge man inte tjänar nått på att ändra en annans bild eller kränker den som äger rätten är det väl helt ok att använda bilden?

Att ha upphovsrätt är ju bara till för om man skulle tjäna pengar på den eller att någon annan tar cred för den?

Absolut inte!!! Det är snarare om något så att det ideella skyddet, rätten att bestämma vad som skall hända med det man gjort, är starkare än det rent kommersiella. De rent ekonomiska intressena för en bild, en text, ett konstverk osv kan man sälja men faktum är att inte ens om man vill så kan man helt och hållet avsäga sig rätten att påverka hur det man åstadkommit används, ett sånt avtal är inte bindande.

3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.

Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket.

Sen är det ju lite tråkigt att det blir en sån här diskussion utifrån ett i grunden gott syfte men väldigt många blir faktiskt något sura när deras bilder dyker upp där de inte tänkt sig. Däremot så är det faktiskt nästan 100%-igt att man får ja om man frågar om man får använda en bild, det blir de flesta snarast smickrade av.

Så tappa inte sugen för det här, kom igen med nya bilder som du kollat att du kan använda för fotomässigt var det här initiativet bra och intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra initiativ med tråden tycker jag.

Jag ger rätt till mina bilder att användas fritt i forumet, även med ändringar gjorda. Men skriv gärna att bilden är tagen av mig.

Jag tycker att vi håller till topic i tråden med.

Vill ni diskutera lagar och annat så ta det i en ny tråd, aldrig fel att ha en sådan tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående vitbalansen. Jag skulle vilja ha ett förtydligande.

Du skriver att när du dyker så har du med dig ett vitt plastlock för att ställa in rätt vitbalans. Räcker det inte att ställa in vitbalansen 1 gång när du dyker, varför ställer du in det varje gång, eller på olika djup?

Svar, vitbalansen skall vara olika för olika förhållanden??? (nu svarar jag på min egen fråga);)

I min kamera så kan jag ställa in vitbalansen för olika förhållandenx sol, mulet, glödlampa osv. Den funktionaliteten har jag börjat använda. Jag kan dessutom ställa in egen vitbalans och spara den i kameran, har dock aldrig testat det sistnämnda.

I vatten bryts ljus annorlunda, och färgerna försvinner ju djupare man går. Först rött, följt av gult, grönt och sist blått (osäker på om gult eller grönt kommer först). Det innebär att ju djupare jag går, ju "blåare" blir bilderna om jag inte ställer om vitbalansen.

Det innebär teoretiskt sätt att varje gång jag ändrar djup under dyket bör jag mäta om vitbalansen. Men även beroende på ljusförhållanden, dvs om jag har solen i nacken eller framför mig...

Ofta ligger man en längre tid på samma djup, så man behöver inte ställa om hela tiden.

Dock måste man ställa om vitbalansen även på vägen upp, annars blir bilderna för röda.

Lite off-topic men ändå: Skulle man få för sig att göra nattdyk, så använder man ej vitbalans. Då man endast använder sig av blixten eller egen lampa. Så då kvittar det vilket djup man är på.

Det "förinställda" lägena du har på din kamera kan hjälpa färgerna på traven när du är inne och tar foto under glödlamps-sken. Det är ju smidigt att använda dem de förinställda funktionerna men mäter du vitbalansen, så får du troligtvis ett ännu bättre resultat.

På en hel del kameror så finns det även ett undervattensläge, då innebär det att den är optimal på ett speciellt djup, ex. 10 meter. Det betyder att är du djupare blir det lite blått, men inte så blått som om du hade kört auto.

Så jag föreslår att du testar att ta en bild med autovitbalans när du har blåljuset på i ditt akvarium, sedan ställer vitbalansen med hjälp av något vitt som är precis vid akvariet under samma ljus, ett glasslock, ett vitt ark, eller en vit tapet som är bakom... Ta en ny bild och jämför sedan resultatet.

Hoppas att detta svarar på dina frågor, annars är det bara att fråga igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...