Gå till innehåll

Nytt saltvatten akvarium


nissemos

Rekommenderade inlägg

Hej

Startar upp ett 1000l saltvatten akvarium och har lite önskemål på fisk förslag.

Vill ha ett stim fiskar på 10-20 individer, små fiskar gärna i neontetra storleken. Jag har letat men inte hittat något bra alternativ.

Kommer att satsa mest på lägre djur så måste vara revsäkra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man vara ärlig så finns det ingen möjlighet att hålla stimfiskar artriktigt ett 100 liters saltvattenskar. Stimfiskar bildar stim för att skydda sig bland de andra i stimmet.

Är det då 30 - 40 cm till revet gömmer man sig bättre i sprickor och mellan korallgrenar. Men de fiskarna håller sig där. Vanligast där är smörbultar och blennider. (gobies och blennies).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man vara ärlig så finns det ingen möjlighet att hålla stimfiskar artriktigt ett 100 liters saltvattenskar. Stimfiskar bildar stim för att skydda sig bland de andra i stimmet.

Är det då 30 - 40 cm till revet gömmer man sig bättre i sprickor och mellan korallgrenar. Men de fiskarna håller sig där. Vanligast där är smörbultar och blennider. (gobies och blennies).

tror du läste eller skrev fel nu! han har 1 0 0 0 liter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får be om ursäkt!

Jag läste 100 liter. I 1000 liter blir dimensionerna andra. Där fungerar Cromis och flera Anthias arter bra om man sköter maten framför allt. Planktonätare äter ju hela dagarna i naturen även om det är mest i skymmnning och gryning så många matningar är en stor fördel. Jag tror Anthias fungerar bättre om man har en foderautomat genom att de leker pelagiskt och inte är så revirhävdande som Chromishanar när de skyddar sina ägg = nästan hela tiden hemma hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog kika på Apogon Parvulus.. det är nog så nära neontetror som du kommer... :)

Fisken ack så många (inklusive jag) skulle vilja ha, men som har horribel överlevnadsstatistik i våra kar. Sällan dom överlever mer en nån månad..:( då är diverse anthias eller Apogon letacanthus bättre alternativ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...