Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Ja då är det dags att börja planera för ett större kar:)

Har äntligen flyttat till en 2:a i Kärrtorp så nu har jag verkligen plats för ett större än mitt första på 38,5l. Nu funderar jag på att skaffa ett kar på 200 – 300l plus en sump.

Någon som vet hur mycket ett tomt 300l akvarium väger ungefär? Gäller att få upp det för 5 halvtrappor. Bjuder man på kaffe och bullar så kanske det ordnar sig ändå:)

Sen har vi själva möbeln, dem jag sett tillhöra akvarium värkar aldrig ha plats för en sump. Så jag funderar på att bygga en egen så att man får plats med roliga saker. Eller är det någon som sett färdiga akvariemöbler med plats för sump?

Sen tillhör jag en försiktig typ, men ett golv lär väl klara 400 – 500kg, bor på andra våningen? Så att inte min granne plötsligt har ett saltvattensakvarium!

Ska beställa akvariumet från någon affär, glasmästare där de kan borra hål för sumpgenomgångar. Själv tänkte jag ha ett hål ner och ett upp, men sätt flera som har 3 – 4 hål, vad är de för fördel med det? Tar väl rätt mycket plats. Funderar även på om jag ska ha hålen i boten eller i sidan. Fördelen med sidan är väl att de tar mindre plats. Men finns det andra för/nackdelar med de olika platserna?

Teknik:

Har inte funderat så värst mycket en. Har tyvärr inte så mycket gammalt som jag kan använda, kanske en Jäger doppvärmare på 50w.

Sen får de bli nytt/begagnat. Så ni får gärna komma med förslag på bra(tysta) saker.

Det jag kommit på en är att ja behöver:

Cirkulationspumpar (antal vet ja inte riktigt)

Returpump

Skummare

(UVC)

Osmo anläggning

Ljus av något slag

Hittat cirkulationspumpar som heter Turbelle® nanostream 6045 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=236 2 sådana kanske. (hur gör man snyggare länkar? Ser att några får själva namnet som en länk?)

Någon sort med magnetfäste i alla fall, tröt på sugproppar som bara släpper. Erfarenhet av magnetfesten eller från de pumparna? Tycker att det ser bättre och smidigare ut.

Såg även en sort med det elektriska utanför rutan, då slipper man ju värmeutvecklingen. Vet ej om det bara var den sorten, lite väl dyr kanske. Får tänka lite.

Returpumpar har jag inte tittat på en.

Läst en hel tråd om Bubble-Magus skummare alla värkar vara positiva. Ska bevaka den tråden lite.

UVC och osmo har jag inte så stor erfarenhet av, får läsa på eller om ja får tips på några bra;)

Ljus är klurigt då det finns så mycket men värkar ju inte helt fel med diodljus. Har bara lite funderingar, sätt att man kan köpa armaturer där man kan ställa in sol ned- uppgång, regniga dagar mm mm. Bryr sig koraller och fiskar något om det eller är det bara för betraktaren?

Vad tror ni om idén, några förslag eller funderingar?

Alla funderingar är välkomna.

Lite bilder på bänkidé, sumpidé tänkta platsen får se åt vilket håll, en så länge har jag inga andra möbler, väntar på en soffa å lite annat.

Plus en pdf fil som är en mind mapp eller va de heter på lite andra mysko idéer vissa har ja redan släppt, men men.

Möbel 1 blir ju mer slimmad samtidigt har man mer plats i möbel 2, kan ha hyllor för mat mm där ledningarna kommer gå upp.

post-1452-14468919127836_thumb.jpg

post-1452-1446891912792_thumb.jpg

post-1452-14468919128115_thumb.jpg

Akvarium.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer måttbeställa mitt akvarium. Vet att Akvarielagret, Akvarie Leasing och (läst här att) triton limmar. Är det någon med erfarenhet från dem eller andra i Sthlm? Blir något snyggare/bättre en annat?

Vilken ände skulle ni börjat i , bygga bänk eller beställa akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar från akvarielagret, helt OK. Jag har en burk från Globefish, riktigt OK. Har sett burkar från Akvarieleasing, riktigt OK.

Sen har jag sett dom burkarna som stått på Triton för avhämtning... Herre jävlar säger jag bara, dom kan man ha tomma som dekoration i vardagsrummet!!! Det är dom snyggaste limningarna jag sett, dessutom transparant silikon (jag vet att man brukar ha svart för att kalkalgerna inte ska krypa in under fogen, men det gör dom ju ändå)

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en grej nu när jag kollade på vart karet ska stå. Tänk på att det kommer låta en del från karet så ha det vägg i vägg med sovrummet är inte så bra tro mej jag har det i ett hörn hemma och ljudet går igenom väggen tyvärr. Annars är det jäkligt snyggt om man kan få det ljudlöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar från akvarielagret, helt OK. Jag har en burk från Globefish, riktigt OK. Har sett burkar från Akvarieleasing, riktigt OK.

Sen har jag sett dom burkarna som stått på Triton för avhämtning... Herre jävlar säger jag bara, dom kan man ha tomma som dekoration i vardagsrummet!!! Det är dom snyggaste limningarna jag sett, dessutom transparant silikon (jag vet att man brukar ha svart för att kalkalgerna inte ska krypa in under fogen, men det gör dom ju ändå)

MVH Danne

De låter trevligt:) Kanske får bli triton då, låter ju bra. Men kan man inte be dom använda svart silikon?

Tänkte på en grej nu när jag kollade på vart karet ska stå. Tänk på att det kommer låta en del från karet så ha det vägg i vägg med sovrummet är inte så bra tro mej jag har det i ett hörn hemma och ljudet går igenom väggen tyvärr. Annars är det jäkligt snyggt om man kan få det ljudlöst.

Ajdå, då får jag väl ställa den mot grannens vägg:P Blir bara kortsidan mot min. Men om man låter den stå en bit ut från väggen, några cm emellan vägg och möbe, kan de hjälpa?

Annars så får jag försöka få det tyst. Vad är det som låter så mycket?

I mit lilla kar är de sumpen, men den har ja sovit med över huvudet i ca 1 år så vande mig nästan:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har ja i alla fall fått tips om att använda 90x45 reglar.men samtidigt är många oroade för golvet och om det håller:( jämför med att ha en halv bil i vardagsrummet.

Vet inte riktigt vad man ska göra, om ja ska gå ner i storlek på kar,men känns lite trist..

Kanske får köpa en färdig möbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nädu här är de tegel, i alla fal i väggarna, eller gott och blandat kanske jag ska säga:P Är vist betonggolv med ett sandlager på.

men ändrar mig kanske, läst lite om RSM 250 ser lite spännande ut. Men är lite velig med att bestämma mig, kommer nog kunna ändra mig ett par gånger till innan jag kan börja:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Svårt att planera. Men nu har jag i alla fall bestämt mig för att bygga upp det själv från grunden, tror att det blir roligare en att köpa ett startkitt t.ex. RSM.

Var på Bauhaus idag och tänkte få lite råd om bänkbygge, men värkar inte som att någon vågar komma med råd på ett sånt bygge tyvärr.

Fråga en om vad han trodde jag behövde för tjocklek på virket. Men blev helt avrådd för att använda trä, eftersom det är levande mm. Han tyckte ja skulle gå till en svetsare i stället.

Hittade även aluminium/stålprofiler, men även där var det lurigt när jag fråga..

fans i alla fall i storlekarna:

alu

10x10 tjocklek 1 mm

15x15 1

20x20 1,5

25x25 1,5

30x30 2

40x40 2

Stål

12x12 1

20x20 1,5

25x25 1,5

30x30 1,5

Såg ju rätt lätt och smidigt ut att bara smälla ihop det. men vet inte riktigt hur jag ska fästa dörrar mm på alu? vill ju ha som en låda (trä). några förslag på hur man gör även tjocklek?

akvariet är planerat att bli någon stans mellan 200-250l

Någonting sånt här har jag tänkt konstruktionen..

post-1452-14468919417493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns massor av bänkar byggda av trä i form av reglar.

Det kommer säkert tips på mer exakt hur man kan bygga om du efterlyser det. Jag har valt att undvika trä eftersom mina golv har en tendens till att ge efter för vikten man dumpar på dem. Jag behöver alltså bänkar som är justerbara med vatten i baljan, och det är lite komplicerat med träbänkar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rulla runt?

Jag behöver en bänk som går att justera så att den står vågrätt när där är något under ett ton i totalvikt, eftersom det inte duger att justera bänken innan vikten kommer på. Golvet sätter sig över tid. Sista baljan justerade jag genom att ställa den så den redan från början lutade lite mot den bärande väggen, och sen fylde jag den med vatten. Efter en månad var där 3mm's fall på 50 cm från väggen, så det var bara att tömma, och göra om. Ytterligare ett halvår senare var det likadant igen, jag fixade det, och när jag till slut slängde ut baljan för ett år sedan, lutade den fan lika mycket igen. Visst, det var säkert 1-1.5 år senare, men va fan.

En träbänk ger lixom inte möjligheten att justera på ett flexibelt vis, den nya bänken ska jag se till så den går att justera med allt vattnet i. Lutar det, justera, och problemet är borta. Lutar det vid ett senare tillfälle? Inget problem, fortfarande lika enkelt att åtgärda.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandfylld betonglåda med ett lager betong över, och plastmatta på det. Andra våningen i en hyresrätt. Plastmattan kan säkert vara skyldig till en liten del av den första sättningen, men resten är om jag fått det förklarat korrekt, att sanden flyttar sig tack vara vibrationer, och att det översta lagret betong "följer med". Fan vet. Stämmer det finns det ju en gräns för hur mycket det sätter sig, men det hjälper ju inte. Man kan ju inte hålla på och bygga ny träbänk för att hoppas att "den här gången blir den sista"

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om mitt golv är extra lustigt, eller om det är standard, men det är den erfarenhet jag gjort av det här. Och jag har haft samma fenomen oavsett var i rummet baljorna stått. 200+ Liter så har det varit besvärligt. De har stått längs väggen allihopa, men nya baljan ska stå lite som en rumsdelare rakt ut bakom soffan, om det blir bättre, eller sämre av det vet jag inte, men det ska gå att justera efter hand, allt annat är uteslutet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, nu har ja bestämt att bygga i trä i alla fall. tror ni att 45x45 räcker eller bör man ta 45x70. hittade även limträbalk i 45x45, men de är kanske lite överdrivet?

Men nu är största fundering på mått på akvariumet. någon stans såg jag en diskussion om de perfekta måtten, höjd brädd.tänkt mig 200-250l svårt att bestämma mig. en rätt så djupt värkar vara trevligt. Några idéer om bra mått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag bestämt mig för att försöka göra det 80x60 höjd 50. 240l

Ska försöka få en vän att köra lill Bauhaus i veckan för in handling av lite virke, såg att dom kunde såga till Mdf enligt mått, skönt eftersom ja inte har någon bra såg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...