Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det finns andra firmor där man kan köpa vad man vill ha och i vissa fall blir det mycket billigare. jag skulle höja rampen på mitt kar, det kostade över 600 för o höja 15 cm. o då köpte jag sakerna på bauhaus. förr har jag handlat på hans anders i ystad då jag bodde där o där sågade dom upp precis vad man ville ha (billigare) o då kan man ju tänka på att hans anders inte är den billigste affären o handla på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan beställa? Ringde dit och frågade, och dom sa att man skulle plocka ihop det man ville ha och gå till sågeriet..

Hm, man bör kanske kolla upp lite brädgårdar med.

frågan är hur tjock MDF man bör ha, kommer bli en rejäl sak. Räknade på att det blir ca 10m plankor. 70x45 kanske kan ta den tunnaste MDFen.

Försäg stadgar den väl upp lite med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja synd att du inte bodde i linköping! Då kunde jag sågat det du ville ha! Men som sagt tror att det blir mycket billigare att åka till en riktig brädgård!! Sen känner jag rent spontant att 45x45 känns lite klent. Beror ju lite på hur du ska konstruera bänken. Jag har byggt mina bänkar med 45x95 och kryssat med 45x45 för att bänken ska bli vrid stark sen har jag lagt en 22mm spån skiva. Och på den en 20mm friggolit som akvariet kan stå på. Den sidan du ska ha luckorna på vill man ju kunna ha helt öppen utan något stöd på mitten av hålet eller hur? Så 45x95 minst MVH Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då var man äntligen igång då.

Igår stod jag i vårt fina hobyerum:) Trevligt med såna.

Hade en cirkelsåg, men upptäckte rätt snabbt att det inte fungerade alls, blev snett å jäkligt. För stor såg för att få stabilitet, så fick bli handjagaren.Tog väl några timmar extra, men men.

Nu ligger hela min hemmagjorda Ikeasats på golvet. Hinner nog inte börja idag så får bli i morgon.

post-1452-14468919604027_thumb.jpg

post-1452-14468919604143_thumb.jpg

post-1452-14468919604258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sådär.

Här går det sakta men säkert framåt. Nu ska jag köpa spackel och färg/lack.

Är det någon särskild färgman bör använda? När jag började läsa på forumet fans de långa trådar om olika färger, farliga och inte. men såna diskussioner värkar ha upphört..

Ska väl beställa karet snart också. nu får ja väl tänka på hur stora hål ja ska ha. 3st blir de i alla fall.

Några tips? hur stort hål bör man ha till en returpump? äger ingen så vet inte hur stort utsprutet brukar vara..

post-1452-14468919704942_thumb.jpg

post-1452-14468919705078_thumb.jpg

post-1452-14468919705224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har ni några tipps på vad man ska måla möbeln med?

Blir väl grundfärg och något där på?!?

Har försökt söka lite på forumet men hittar bara trådar med saker man inte ska måla med eller inlägg från 2005..

Har kanske hänt en del sen dess.

Vad har ni målat med å har de funkat bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jag har inte vart inne på sidan på ett tag nu.

Men jag kan hjälpa dig lite med govlet där.

Jag gjorde en ordentlig undersökning (samnt fråga här) om vad golv tål och inte tål.

Kollade med folk som har byggt lägenhetshus, Kollat med ingenjörer. Ja till och med skicka "Fråga vad du vill" med mobil. Alla svar lutade runt 2-3 ton per m2.

Nu att det är betong golv dvs.

Jag har nu ställt ett 800 liters akvarium på en stålram direkt på golvet.

Akvariet i sig måste med LS och allt runtomkring väga runt 1200-1300 kg. på en yta av 150cm x 80 cm. Och det har inte hänt någon än, och lär nog inte heller hända något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du orolig, måla med epotex akvarielack.

Det rekomenderas våtrumsfärg för att stå emot fukten, och det rekomenderas mot våtrumsfärg för att antimögelmedel i färgen kan vara farligt om den hamnar i sumpen.

B!

Oj det var en dyr färg, men är kanske bäst att använda sånt, i alla fall invändigt där sumpen kommer stå..

Hej, Jag har inte vart inne på sidan på ett tag nu.

Men jag kan hjälpa dig lite med govlet där.

Jag gjorde en ordentlig undersökning (samnt fråga här) om vad golv tål och inte tål.

Kollade med folk som har byggt lägenhetshus, Kollat med ingenjörer. Ja till och med skicka "Fråga vad du vill" med mobil. Alla svar lutade runt 2-3 ton per m2.

Nu att det är betong golv dvs.

Jag har nu ställt ett 800 liters akvarium på en stålram direkt på golvet.

Akvariet i sig måste med LS och allt runtomkring väga runt 1200-1300 kgs. på en yta av 150cm x 80 cm. Och det har inte hänt någon än, och lär nog inte heller hända något.

Skönt med lite fakta,då behöver jag inte oroa mig för det då;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nya uppgifter om mitt golv.

Har vist varit en översvämning innan jag flyttade hit någon radiator.

Så sanden är bortplockad och nu är det aluminiumreglar och någon isoleringsull. låter ju starkt, då bör inte golvet kunna sätta sig heller:)

Men nu är frågan hur långt mellanrum det är mellan reglarna, jobbigt om man sätter akvariet emellan, då är det bara ullen och parketten som ska hålla upp allt:/ Någon som vet hur tätt man brukar sätta sånna balkar eller kan man hitta dom på något sätt, utan att bryta upp parketten..

testat att knacka på golvet, men låter lika dant överallt. får testa igen kanske..

Nu är i alla fall akvariet beställt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm? Det där förstod jag inte. ca 60 cm mellan reglarna eller? i sånt fall är de lugnt, ska till bauhuse och köpa lite färg snart kan testa att ställa frågan där med..

Borde väl försäg ligga skivor över alulisterna/ullen och sen parkett. Men man vet väl aldrig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm? Det där förstod jag inte. ca 60 cm mellan reglarna eller? i sånt fall är de lugnt, ska till bauhuse och köpa lite färg snart kan testa att ställa frågan där med..

Borde väl försäg ligga skivor över alulisterna/ullen och sen parkett. Men man vet väl aldrig..

normalt är det 60cm från mitten på reglen till nästa mitten på nästa regel.. som MrB förklarar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snarare 55 cm mellan reglarna. Alltså, från mitten till mitten på regeln har jag för mig att det ska vara 60 cm. Förvaringsutrymmen som ska tåla större vikter har jag för mig är cc450, alltså 45 cm, och tjockare golvskiva.

Fråga Bauhaus folket nån borde ha en bättre uppfattning, jag försöker bara komma ihåg från snack runt ombyggnationer hos polarna...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var aldrig där, hittade en färgaffär närmare.

men tittat ner vid hålen vid elementen och där ser det ut att ligga någon slags skiva under parketten, parketten är rätt tjock den med.

vet försäg ändå inte åt vilket håll dom ligger, eller vart, så det kan hamna en balk ungefär i mitten, så skåpet kan vicka.. Får hoppas på att det håller ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...