Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Vet att det inte går fort här, men de går frammåt:P Å nu har jag snart 3v semester, då får jag kanske i vatten..

Nu tror jag att jag är nöjd med målningen i alla fall. Var nog inte så noga med grunden som jag trott, syns mycket mer när de kommer färg på, men men.

Hur tjock frigolit platta bör man ha? (ca 240l) Eller räcker det med sån där grön akvariematta, rätt tunna försäg.

post-1452-14468920064711_thumb.jpg

post-1452-14468920064906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

upptäckt att mitt golv lutar en aning, De gör att det kommer bli en svag lutning på akvariebänk/akvarium framåt, handlar om 2-4mm.

Är de någon fara, bör man fixa till det nu innan man fyller akvariet kanske, eller är en så liten lutning så det inte spelar någon roll?

Vet inte hur golvet kommer att reagera, parketten är vist lagt på sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ställbara fötter på ramen under mitt skåp, det var det bästa för mig då jag kände att jag ville kunna få bänken i våg, även efter jag började fylla på vatten. Eftersom mitt kar står på andra våningen så var det nästan ett måste då ena sidan står in mot väggen och sviktar väldigt lite, medans framsidan sjönk ca 3-4mm under påfyllningen. Vattennivån i mit kar ligger bara några millimeter under stagen på karet så jag kunde se rätt så omgående att jag behövde justera fötterna i framkant eftersom ytan tog emot där.

Du gör ju så klart som du känner för, att lägga in små plattor "shims" under karet har funkat för många så det ska og fuka för dig med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borrar lätt hålen själv. Har du bara en borrmaskin med variabel hastighet, batteri modell perfekt, köp bara en hålsåg för glas. Har precis borrat upp för min sump i 10 mm glas på sidan. Spraya vatten samtidigt för kylning och "smörjning". Tog för mig ett par minuter för varje hål. Använde sedan plast genomföringar 1 1-4" som tätades med o-ring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borrar lätt hålen själv. Har du bara en borrmaskin med variabel hastighet, batteri modell perfekt, köp bara en hålsåg för glas. Har precis borrat upp för min sump i 10 mm glas på sidan. Spraya vatten samtidigt för kylning och "smörjning". Tog för mig ett par minuter för varje hål. Använde sedan plast genomföringar 1 1-4" som tätades med o-ring.
Välkommen till guiden.

Kan du inte starta en tråd och beskriva ditt kar. Kör du med naturligt ljus, skall du ha kylning och så vidare.

Så småningom vill vi naturligtvis se när du är ute och fiskar.

Hmm, kom dom där i rätt tråd? Hålen i akvariet är redan borrade från affären så behöver nog inga fler.

Tänkte starta en ny tråd när jag kommit igång lite bättre/mer. Men har beställt en armatur. kylning hoppas jag att jag ska slippa, men får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt där är ofta svårt. Jag har följt din tråd Jonas och även den förra om väggakvariet. Jag hoppas givetvis att du känt dig välkommen här från början och trivs här ännu.

Richme har bara skrivit ett enda inlägg på guiden så jag fann inget annat ställe att skriva hälsningen på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inbjudan.

Jag skall under de närmsta dagarna ta lite bilder och beskriva vad jag har här borta. Har precis satt upp det hela, fått fart på sumpen och idag fick jag leverans av min kylare som jag beställde i Bangkok för några dagar sedan. Man tar ju inte en sådan kylare som handbagage på flyget precis.... Återkommer snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag kom min armatur och en returpump:)

Giesemann Infiniti 250W med 2 st T5or:)

Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få fast vajrarna i taket. Fick med några lustiga saker, får gå på jakt i morgon efter tak krokar som kan passa..

Mitt andra paket från Hongkong ligger vist i tullen i Malmö *suck* Men hoppas det fixar sig snart..

Nu gäller det bara att lura hem någon som vill hjälpa till att lyfta upp akvariet på bänken så man kan börja:p

Sen en liten fundering om returpumpen.

Hur har ni satt fast era till pvc-rören? Först tänkte jag limma fast adaptern i röret, men kan kanske vara bra att kunna ta bort pumpen och rengöra ibland.. slang emellan kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min armatur och en returpump:)

Giesemann Infiniti 250W med 2 st T5or:)

Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få fast vajrarna i taket. Fick med några lustiga saker, får gå på jakt i morgon efter tak krokar som kan passa..

Mitt andra paket från Hongkong ligger vist i tullen i Malmö *suck* Men hoppas det fixar sig snart..

Nu gäller det bara att lura hem någon som vill hjälpa till att lyfta upp akvariet på bänken så man kan börja:p

Sen en liten fundering om returpumpen.

Hur har ni satt fast era till pvc-rören? Först tänkte jag limma fast adaptern i röret, men kan kanske vara bra att kunna ta bort pumpen och rengöra ibland.. slang emellan kanske?

Grattis till en mycket bra ljusramp. Jag har samma modell fast med 4:a t5:or.

När det gäller returpumpen så sätt en silikonslang mellan pump och returrör. Det tar bort mycket av vibrationer och oljud.

Ha gärna även en avstängningsventil på returröret för att ev kunna justera flödet. Dessutom kan du enkelt demontera röret vid den ventilen då den har gängor. Se till att ventilen sitter ovanför sumpen så att du lätt kan montera ner den om du av någon anledning skulle behöva plocka ur sumpen.

Returröret vill du annars limma för det är ett bra tryck och de kan lätt lossna med översvämningsrisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bra att du gillar den, läst lite recensioner och den värkar va omtyckt, sen var den riktigt fin också. det ända jobbiga är att det är 2 sladdar till den, förstår inte riktigt varför!? men men, får försöka gömma dom på något bra sätt.

Avstängningsventil är planerat, tänker även sätta på 2 T-korsningar så man kan koppla på ett uvc, fast på tilloppsröret då.

Nä nu får jag äntligen gå ner å hämta mitt andra paket:) tidigast 16.. Blev dock 874:- extra för moms/tull eller något:/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen har en sladd för MH och en sladd för T5. Då kan du ha litet extra blåljustid före och efter att MH:n är igång.

Osmosen (den med tre slangar skall vara vänd med utgångarna uppåt så att det inte samlas luft i den). Samma med silikatfitret. Förfiltrena arbetar under tryck så där är det inte lika stor riska att det faller ut luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min armatur och en returpump:)

Giesemann Infiniti 250W med 2 st T5or:)

Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få fast vajrarna i taket. Fick med några lustiga saker, får gå på jakt i morgon efter tak krokar som kan passa..

Hej Jonas,

det ska inte behövas några krokar. Om du fäster en Mollyplugg eller liknande i taket så drar du en skruv genom den längre metalhylsan in i Mollyn. Sen drar du vajern genom den kortare metalhylsan och sedan skruva fast den i den längre hylsan... Sen sitter det snyggt uppe i taket.

Inte helt lätt att förklara i text.... men jag hoppas du förstod. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min armatur och en returpump:)

Giesemann Infiniti 250W med 2 st T5or:)

Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få fast vajrarna i taket. Fick med några lustiga saker, får gå på jakt i morgon efter tak krokar som kan passa..

Sen en liten fundering om returpumpen.

Hur har ni satt fast era till pvc-rören? Först tänkte jag limma fast adaptern i röret, men kan kanske vara bra att kunna ta bort pumpen och rengöra ibland.. slang emellan kanske?

Var det dessa du fick med?

136-B-20062310113609.jpg

Den väntra röret skruvar du fast i taket med vanliga skruv och plugg sedan så trär du ner wirern i "skruven" man ser på bildens mitt å skruvar upp den sedan i takdelen.

Detta är den snyggaste lösningen jag sett diskreta wire ner å en snygg armatur!

Alltid en silicon slang mellan pump och PVC rör för att förhindra vibrationer från pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen har en sladd för MH och en sladd för T5. Då kan du ha litet extra blåljustid före och efter att MH:n är igång.

Osmosen (den med tre slangar skall vara vänd med utgångarna uppåt så att det inte samlas luft i den). Samma med silikatfitret. Förfiltrena arbetar under tryck så där är det inte lika stor riska att det faller ut luft.

Jo det är försäg bra, men fult med sladdar:P Men får se om jag kan gömma dom på något bra sätt.

Då får ja skruva upp det på något stående, litet skåp kanske som kan stå på toa:P Men ingen betydelse hur man sätter silikatfiltret då? Ser inget upp/ner på det!?

Hej Jonas,

det ska inte behövas några krokar. Om du fäster en Mollyplugg eller liknande i taket så drar du en skruv genom den längre metalhylsan in i Mollyn. Sen drar du vajern genom den kortare metalhylsan och sedan skruva fast den i den längre hylsan... Sen sitter det snyggt uppe i taket.

Inte helt lätt att förklara i text.... men jag hoppas du förstod. :)

De var nästan för lätt. Men såg att det var gängat i toppen också var därför ja blev misstänksam. Var nästan pinsamt att åka till en järnhandel och fråga. men men:P

Apropå ingenting... Någon som vet var det går att köpa ett sådant kit löst? Jag har ett som ser bedrövligt ut, man har demonterat det med poligrip.

Allt för att få ner det från taket antar jag. Priset var rätt, så jag kunde inte gärna klaga.

:- )

B!

Där jag frågade trodde hon att jag fått fästet från IKEA, så dom kanske har såna kit. kanske blir svårt att hitta samma gängor till lampan om de inte är standard då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första felet!

Har vist byggt lite för lågt skåp, kommer bli väldigt tajt att få in skummaren:/ Sumpen är på centimetern, skummaren ska stå i 28-33 mm vatten och sumpen är 30 hög..

Får väl bråka å svära lite för att få in/ut den. kanske bör köpa en högre sump.

Inte lätt att tänka på allt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...