Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Apropå ingenting... Någon som vet var det går att köpa ett sådant kit löst? Jag har ett som ser bedrövligt ut, man har demonterat det med poligrip.

Allt för att få ner det från taket antar jag. Priset var rätt, så jag kunde inte gärna klaga.

:- )

B!

De som säljer Giesemann armaturerna borde kunde fixa nya takfästen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Apropå ingenting... Någon som vet var det går att köpa ett sådant kit löst? Jag har ett som ser bedrövligt ut, man har demonterat det med poligrip.

Allt för att få ner det från taket antar jag. Priset var rätt, så jag kunde inte gärna klaga.

:- )

B!

Biotedmarin har dessa inne har jag sett

www.biotedmarin.se

Ang sumpen så gör om den från början det är ingen hitt eller roligt att behöva välta skummaren då den ska ut från underskåpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shysst bygge. :ler:

Jag är också sugen på att bygga något eget. Hur vet man hur stor del man ska avvara för avrinning i ett kar?

Keep up the good work//Benny

Bra fråga:P Själva akvariumet beställde jag. kändes tryggast. Men behöver nog inta vara så jättestor, bara att man kommer tillräckligt långt in/ifrån varan med hålen så att inget spricker.

Nu har jag en fundering om genomföringen, har fått med 2 st packningar. En mjuk och en vit plastring.

Genomföringen

En på varje sida glaset, eller ska man ta bort (kasta) den vita? (är i hårdplast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet man hur stor del man ska avvara för avrinning i ett kar?
Det finns hjälpmedel på nätet där man petar in önskvärt flöde, och får en längd på över-rinningskammen som behövs för att hålla en viss höjd över kanten, och hålla ljudet i schack. Maten bakom är för komplicerad för mig, det har med att göra med fluiders tröghet, hur fort en given vätska kan rinna undan utan motstånd, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Egentligen, som det så vackert heter, ska inte UV-C kopplas i sumpen. Parasiterna man vill bekämpa befinner sig i lågcirkulationszoner i närheten av fiskarnas sovplatser.

Med det sagt, så ska man i alla fall koppla UV-C't i sumpen så är 2 kranar en fungerande lösning. (kranen på utgående vatten ur UV-C't kan utan vidare uteslutas)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

In och utgångarna på UV-C't brukar vara demonterbara, annars är en ren unionskoppling billigare än en kran, men det är rätt tänkt att det "måste" gå att koppla bort för rengöring. Och visst, med kranar kan du ju köra returpumpen under tiden med... (utan att ha ett skarvrör som täcker upp för det saknade UV-C't.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen, som det så vackert heter, ska inte UV-C kopplas i sumpen. Parasiterna man vill bekämpa befinner sig i lågcirkulationszoner i närheten av fiskarnas sovplatser.

Med det sagt, så ska man i alla fall koppla UV-C't i sumpen så är 2 kranar en fungerande lösning. (kranen på utgående vatten ur UV-C't kan utan vidare uteslutas)

B!

Det ju annat än parasiter man tar med ett UVC-filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukdomsalstrare och parasiter är så vitt jag vet det främsta, och båda befinner sig på samma ställe, i lågflödeszoner runt fiskarnas sovplatser.

Grönvatten är det mer vanliga i sötvattensbaljor, men det är ju egentligen inte ett problem i saltvattensbaljor...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en fundering om genomföringen, har fått med 2 st packningar. En mjuk och en vit plastring.

Genomföringen

En på varje sida glaset, eller ska man ta bort (kasta) den vita? (är i hårdplast)

Den vita i Teflon ska vara på den sidan du har muttern

Kör UV-C med en egen pump så slipper du detta med special bygget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något speciellt man ska tänka på när man limmar med Tangit?

Hört att det luktar och att man ska tvätta av med aceton innan. Tänkte sätta mig på balkongen om de inte är för kallt. Står något om 20 grader men även något om 10, min tyska är inte så bra inte franskan heller:P

Men är väl bara att smeta ut på 1 eller båda kanterna och trycka ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är avrinningskammen viktig eller kan man köra utan? Åker väl ner mer skit om man kör utan, vilket låter bra..

Fiskar måste väl ändå hoppa in, en och annan snigel som kryper över kanske inte är så farligt. Dom kan ju ukrypa tillbaks:) Tänkte ändå såga skåror i avrinningsröret å ha huv på toppen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är mycket som rinner med om du inte har kam. fiskar snäckor o dyl. fast jag har kam så har jag fått plocka upp fiskar därifrån. har sett en som hade sötvattens fiskar o avrinning o han fick plocka upp fiskar varje dag. hade säkert 30 st i sumpen när jag var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska testa utan, funkar bra i mitt lilla kar med clowner t.ex. Det finns ju som synes folk med kam som får ner fiskar m.m ändå.

Är det riktigt besvärligt att få ut dom ur avrinningen så borde man ju ha nät för att vara säker.

En praktiskt fördel med att köra utan kam är att man slipper rengöra den, beroende på setup kan en höjning av vattennivån i karet ställa till det lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...