Gå till innehåll

Är detta en idiotisk ide?


Guest Labeth

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och planerar ett stort kar till sommaren någonstans mellan 700L och 1000L sen fick jag en liten fundering kan det vara bra att skaffa sig lite rutin med att sköta ett litet kar först?

Jag vet att dom har mycket mer problem med sig och därför tänkte jag att då får man ju erfarenhet av problem lösning i ett saltvattenkar utan att göra missar i ett stort kar senare och riskera större förluster? Jagtror inte mankanläsa sig till allt även om jag försökt...eller ska jag bara fortsätta pluggasaltvattendatorvägen :)...

Jag har ett 50L kar som jag tänkte använda som sump när det nya karet ska startas som jag då möjligen skulle använda...

Jag snickrade ihop en liten skummare av ett gammalt fluval4+ filter och 2st petflaskor som jag tror ska funka... Om jag sedan använder någon metod för att få ner nitrat och fosfat så borde det väl inte vara någon större fara i det avsendet då jag inte ens tänkte ha fisk...?

Kan detta även vara bra för inkörningsperioden av detstorakaret om jag nu har bakterier från det lilla karet som jag kan använda?

Skulle ni säga att jag ska vänta eller inte? Jag menar jag kan ju köpa lite osmos och tester och preparat ochså redan nu det gör ju ingen skillnad...

Jag tänkte inte ha några fiskar i karet bara levande sten och några koraller eller kanske någon "pest" anemoner om jag nu kan fåtag på detta :)... vi får se vad som finns i stenen =)

Låt kommentarerna hagla =) Jag är klart kluven själv så skulle gärna ta lite råd...

/ Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du tveka med att starta salt?

Du bör ha minst två riktiga lysrör. Antingen typ Aquablue eller ett vitt och ett blått. Två TLD 84, 89 eller 94 räcker inte riktigt ens för mitt 32 liters! Med en hembyggd armatur 2*24w T5kan du konvertera den sedan för blåtillskottet till MH för stora karet. Räkor och eremiter går alltid att ha liksom kolonianemoner. Viktigaste testet i början är nitrit.

Välkommen i gänget.smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall starta ett litet kar(50l) med några mjukisar och några kilo LS så finns det väll inga som hälsta problem med det. Skulle nog skippa den där hemma byggda skummaren och antingen letat upp en billig beg, eller hoppa över skummare. Sedan skulle jag inte blanda in vattnet från ditt lilla 50 liters i mitt nya 1000 liters, utan det är lika bra att börja från början, med tanke på att 50 liter hit eller dit inte spelar någon roll när du har lagt i en 200 kg LS i ditt stora kar och kört igång den gigantiska skummaren och väntat i veckor på att osmosen skall fylla karet innan du kan blanda i 1,5 20kg låda salt. Skulle nog lägga energin på att planera och spara pengar till det stora om jag var du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är själv i uppstartsperioden och har haft lite funderingar kring hur mycket man behöver veta och hur mycket det kostar. Har läst på en himla massa och varit runt i olika butiker och frågat. Båda metoderna har gett mig bra svar, men har kommit fram till att varje person berättar om just sina egna upplevelser och att man därför själv får värdera informationen. Inget kan dock ses som generellt vill jag påstå utan handlar mycket om fall till fall. Några gyllene ord verkar dock gälla, att "skynda långsamt och låt naturen sköta sig själv".

Angående hemmabyggd skummare av ett fluvalfilter.. Har själv ett sådant (404), men har fått tipset att fylla det till75% med biologiskt filtermaterial, och att arrangera ett ytsug i kombination med det "vanliga". Eheim har en modell. Skiten på ytan i ett avkvarium är till stor del det som en skummare tar bort. Med ett ytsug får man bort detta och får då lite effekten av en skummare. Givetvis beror det också på hur man sköter det samt den övriga reningen av vattnet, men det skall tydligen kunna fungera. Tänker prova och återkommer med beskedsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki tror ni jag skulle kunna sätte upp en av mina 250W MH lampor så att det missar karet endel eller blir det för mycket? Kanske inte strömeffektivt men iaf billigare än köpa kortare rör bara för att ha detta lilla karet? Kanske iofs slitaget på lampan kostar mer :) jaja va tycker ni...

Jag antar att jag skaffar en osmos medkapacitet runt 120-150L/dygn för det borde väl räcka när jag ska ha det stora oxå även om jag får vänta en vecka eller så innan det är fullt för det är ju så dyrt annars?

Skulle någon även kunna rekommendera en bra lättavläst saltmätare?med ett pris på max runt700kr...

Jag tror helt enkelt att jag provar min skummare om det inte behövs/funkar såfår jag tapassande åtgärder=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare behöver du om du ska ha fisk i akvariet,inget mer snack där. En saltmätare brukar kosta ca 150-200 kr, märket är nog ganska oviktigt. Personligen tycker jag att osmos är totalt onödigt om man bor i sverige. Och för att avsluta så ska du starta det stora med en gång, du vinner inget på att starta ett litet(50l) för att sedan göra om det till ett 1000l......Gällande belysningen så är det klart att du ska välja Mh o kompletera med några blå lysrör. Det blir billigare i längden. Ok nu slutar jag........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får väl se vad jag gör :) känns ju lite olustigt att inte köpa ett osmos med tanke på att det är under 2000kr och det stora karet kommer gå på betydligt mycket mer och då kan man lika gärna vara på den säkra sidan tycker jag så man inte får problem bara för man var dumsnål...

Edit : såklart att jag tänkte köpa en skummare till det stora karet men jag kan inte direkt ha den i det lilla då deninte skulle få plats ... jag kommer dessutom om jag nu ens startar det lilla att inte skaffa några fiskar i det då detinte finns någon vettig stans att göra av dom medans jag cyklar det stora och det lilla karet är ju nästan för litet för att ha fisk dessutom kommer det ju precis hinna cykla klart för att jag ska kunna tillsätta fisk runt den tiden jag tänkte skaffa det större karet ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att osmos är totalt onödigt om man bor i sverige.

lite väl grovt uttryckt, visst har vi ett mycket bra vatten jf. med kontinenten, men det finns mindre önskvärda saker i svedala med!

-i min brunn tex. höga mängder Flourid, mycket järn osv. så nog är det befogat med RO i sverige med för det mesta även om det går bättre än på många andra ställen i världen att köra utan här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iaf bestämt mig ... jag tänkte starta karet =) men jag har en fråga skulle man kunna ha rowaphosoch zeolit som substitut för en skummare i ett litet kar utan fisk? Hade ändå tänkt att beställa dessaoch det är ju billigare attköra dessa i ett halvår en att köpa även den billigaste skummaren på maknaden :)kan man ha dessa produkter från början eller hämmar det bakterietillväxten på något sätt? Jag tänker iaf prova om någon inte har några starka invändningar med mycket bra formulerade skäl för jag tror det kommer funka =) dessutom är det säkert bra för mycket små saker som annars skulle kunna fastna i skummaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att osmos är totalt onödigt om man bor i sverige.

lite väl grovt uttryckt, visst har vi ett mycket bra vatten jf. med kontinenten, men det finns mindre önskvärda saker i svedala med!

-i min brunn tex. höga mängder Flourid, mycket järn osv. så nog är det befogat med RO i sverige med för det mesta även om det går bättre än på många andra ställen i världen att köra utan här.

Som sagt, bara min åsikt. Bättre med en skummare än en osmos iallafall. Ska man starta nytt så rullar slantarna ganska fort, då skulle jag inte lägga dom på en osmos. Har man sen lagt ner 20000 på djur i akvariet så kan ju pengarna vara försvarbara men inte som en "första pryl"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst går det att köra utan både skummare och osmos...dock tror jag inte någon skulle rekommendera det,speciellt inte till en nybörjare. Köp det begagnat så är det inga stora kostnader,har sett osmos för 400kr på forumet förut...sen kanske man kan låna av nån i trakten?Summare kostar väl typ 1000 o uppåt för en bra begagnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade lite småsaker manbehövde ha, börjar inse hur enkelt det är att bränna pengar på saltvatten... Jag kan ju inte säga att jag blev chockad men det finns ju så mycket "lyx prylar" som går att köpa som man inte kommerge någon igentlig skillnad men det är ju såå lockande :) ... Tur att man har en stor budget till det stora karet men jag köper inget just nu som jag inte kan använda till stora sedan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...