Gå till innehåll

Klant!


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

Jag skulle mäta nitrathalten i mitt vatten ikväll, och då ska man ju skölja ur 2 burkar några gånger och sen ta upp vatten ur karet i båda. Jag kollade tyvärr lite för slarvigt så jag doppade i misstag ned burken med reagenspulver + en tom burk i mitt kar.

Märkte dock mitt misstag ganska snabbt, så jag tror inte att det hann komma i så mycket pulver i karet eftersom innehållet i burken fortfarande är torrt.

Vet någon hur jävla farligt det är att få i några korn av reagenspulvret i karet? det handlar kanske om en knivsudd med pulver, max! Testet som jag använder är ett JBL test och mitt akvarium är 105 liter.

Tacksam för snabbt svar!

/Lill-burt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bor bara en kamelräka och 5 st städsniglar i mitt akvarium just nu och vad jag kan se så beter räkan sig helt som vanligt.

Aktivt kol har jag tyvärr inte hemma.

Det jag är orolig över är att jag kommer att få hem 2 clownfiskar, 1 eremitkrabba, 1 stenopus hispidus och 4 olika algätande sniglar imorgon.

Hjälper det att göra ett vattenbyte tror ni?

Jag har iallafall testat alla värden nu och allt ser normalt ut än så länge iallafall.

På reagensburken står det att innehållet contains sulfanillic and tartaric acid

om det nu gör någon lite klokare?! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sulfanilsyran verkar ju inte vara så hälsosam.

Tartaric acid is a white crystalline diprotic organic acid. It occurs naturally in many plants, particularly grapes, bananas, and tamarinds, and is one of the main acids found in wine. It is added to other foods to give a sour taste, and is used as an antioxidant. Salts of tartaric acid are known as tartrates. It is a dihydroxy derivative of succinic acid.

Från wikipedia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tartanic acid är en anitoxidant som finns i bananer, apelsiner och sånt enligt Wikipedia. Det är nog ganska ofarligt, men det kan säkert sänka pH-värdet om man har otur.

Det andra ämnet står det inte mycket om på wiki, så där kan jag inget säga...

Om du ska ha fiskar i karet imorgon är det nog läge för ett stooort vattenbyte, tror jag. Minst 50%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer mina värden nu:

Salt: 1,025

KH: 13,2

Mg: 1050

Ca: 380

pH: 8,2

NO2: 0,1

NO3: 20

PO4: 0,03

Är det clown färdigt kar?Varit igång 4 veckor..imorgon kommer 2 fiskar + lite städare till :)

Magnesium skulle väl kunna vara högre, har dock ingen aning om hur detta påverkar fiskar, så det får någon expert svara på! :)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera inget som höjer KH mer, det är för högt. 7-9 är bra. Vad höjer du dina värden med?

Det enda pulver som jag köpt som ska höjja magnesium,calcium & strontium heter "Reef advantage calcium" Det är en burk alltså som ska höjja allt det.

Har använt det en vecka nu & det har stigit lite både calcium & magnesium & KH har gått ner sakta...

KH har jag alltid haft riktigt höjt...va max i början..alltså 16 på skalan..har gått ner sakta nu till 13,2...vet inte om det pga att vi har rätt hårt kranvatten här på Åland...ett KH på 5,8 direkt ur kranen & jag använder kranvatten med marina aquasafe i det & Reef crystals salt.

Mvh Lill-Burt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna har ingar problem med det Mg värdet. Däremot så bör nitrit värdet vara noll innan du släpper i djur.

Tack för svaret wiking

Nitrit värdet ser nog ut som 0-0,1 så det kan ju va 0 men likaså 0,1 men jag skrev 0,1 iallafall..hmm...

Hoppas clown fiskarna överlever imorgon :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marina aquasafe? Vad är det och varför doserar du det?

Produktinformation om Marine Aquasafe:

Tetra Marine Aquasafe creates water that is ideal for fish and invertebrates.Detoxifies heavy metals and supports the skimming function which improves the reduction of harmful substances.

Det är bra att använda när man kör med kranvatten...skall tillsättas endast 5ml/10l

På triton tyckte dom man skulle sätta i det & dom verkar riktigt kunniga & seriösa :)

Mvh Lill-Burt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...