Gå till innehåll

Publika kars akvarister på SG?


freguz

Rekommenderade inlägg

En stilla undran.... finns det några av de publika karens akvarister här på SG?

Vore ju kul o veta lite hur de gör på tex Skansens terrarium med deras saltkar, eller på Aquaria, eftersom man är där ibland o kikar....

... jag menar här finns ju gräddan på kompetensmoset i Sverige iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lokalvårdare är väl nästan ett nerköp mot vaktmästare, tror i Lasses fall att man skulle kunna säga fastighetsskötare.

Vaktmästare. Pfff. Siket sätt. Lokalvårdare är väll det minsta han ska uppgraderas till. Vaktmästare hade man i plugget, och de killarna ar ju dumma som träbockar...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså alla dessa publika kar, är de som sköter dessa akvarister som är fullärda och kan allt om zoevit/balling/vodka och koraller o djur osv, eller är det inga vanliga akvarister utan mera förvaltare/drift enligt ett system som karen sattes upp med för flera år sedan, kanske.... grubbel

jag menar jag sysslar med programmering till yrket och hänger dagligen på såna forum, det är ju vitalt och viktigt för att hänga med.

Eller nu vet jag, de hänger ju här på SG men reggar sig inte utan är och vill vara anonyma :)

Nu är jag väl lite fördomsfull och drar alla över en (överrinnings)kam osv, men det är mest på skoj ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Han som är ansvarig för det varma saltvattnet (inklusive korallkaret) på Universeum heter Eric och inte Richard.

Jag själv jobbar i teknikergänget och har huvudansvaret för fastigheten inom vår grupp. I en fastighet av Universeums typ innebär det allt från att pula med rörläggeri, sköta belysning, byta lysrör till att ansvara för alla styr och undersystem. Min oficiella titel är fastighetstekniker.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Som TOTM ska man ju författa en artikel, skriva om tekniken, och visa upp olika praktiska lösningar. Jag är nyfiken, så ur mitt perspektiv får ni gärna vara med där. Fast det är lite osjyst att locka med årsbiljett för 40 spänn när jag bor i Helsingborg...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi slabbar nog ungefär likadant, fast i lite större skala. Har ungefär samma teknik som ett "vanligt" saltakvarium, kanske mindre i vissa kar. Ekonomin begränsar även för oss tyvärr, så många saker sköter vi manuellt, tillsatser mm.

Våra stora akvarium(10m3-30m3) är kalla system så där behöver vi ju kyla och styra temperaturer mer.

Kommer ni på besök får ni gärna fråga och titta runt om det finns tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi registrerat oss iaf. Tror inte vi platsar i TOTM än, det va mest på skoj.

Men lite bilder kommer vi lägga upp i vårt galleri. Vi har ju både kallt och varmt saltvatten så det blir lite blandat.

Mvh David

Kul att ni har registrerat er!

Finns det bilder också... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...