Gå till innehåll

Funderingar kring alternativ till sand.


Skinner

Rekommenderade inlägg

Hej gott folk.

Jag har tittat efter olika alternativ till sand i forumet och det finns verkligen skilda åsikter. Förutom DSB / 2-3 cm, etc. så har jag sett förslag på vitmålad botten, och fastlimmad sand på plexiglas. Allt är ganska intressant.

En sak jag själv funderat på däremot, men ännu inte sett några exempel på, är att göra en fejkad sandbotten på samma sätt som man brukar göra bakgrunder i (framför allt) sötvattenkretsar. Den idé jag har och skulle vilja bolla är att använda relativt tunnfrigolit, skulptera den en aning så att den ser mer kuperad ut och därefter putsa den med ljus cement. Därefter kan man ju antingen lacka den med akvarielack, etc. eller lägga den i vattenbad tills PH't har lakats ur såpass att man kan använda den.

Det vore väldigt intressant att höra era synpunkter. Här är lite fördelar jag har tänk att det skulle ge:

<UL>

Estetiskt

Bra skydd av botten

Tänkbara nackdelar:

<UL>

Antar att sjögurkor, etc inte blir så nöjda, men det finns väl inget som hindrar små "pölar" av korallsand här och var?

Missfärgning med tiden? Borde väl kunna hållas i schack av sniglar, etc?

PH. Borde vara OK?

Verkligen tacksam för synpunkter och kommentarer.

MVH / Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så tycker jag att du ska glömma betong och cement. Jag hadde en bakgrund i betong och då fick jag ett ca varde på +500 och kh på 5-6, ph värdet var stabilt. Frigolt smular sig.

Jag har en köpt bagrund som är gjord av svart fogskum i mitt malawi kar. Den ser helt ok och inga problem med smulningar. det kanske kan vara något. Eller blanda korallsand och Epotex tvåkomponent lack och forma efter tycke. och sen strö ytterligare ett topplagerinnan det är färdigtorkat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för synpunkterna.

Korrallsand + Epotex låter som en bra idé. Det blir ju garanteratdet mest realistiska. Enda invändningen där är att det borde kunna dra iväg en aning rent prismässigtom vi pratar om ett större kar.

Lackar man betongen borde det ju inte vara några större problem med ca & kh, och fortfarande relativt billigt...? Min tanke var att man skulle lägga bakgrunden i blöt i minst ett par månader, på samma sätt som med egen LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min egna LS lågutomhus i regn och rusk i2 månader sen blöt i 4 månader och sen ett halvår i i karet. Ett år av kurering räcker bevisligen inte. Det enda positiva jag kan säga om egen tillverkad LS är att den var kul att göra och såg rätt bra ut i vattnet.

Själv är jag lite nyfiken på vad dom keramiska materialen kan erbjuda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har ett litet "nano" (egentligen ett vanligt 60 liters) kar som nu är sötvatten(malawi). Jag har en frigolitbakrund(BYGGFRIGOLIT, smular inte) + cement utanpå. Skulle det funka om jag tömde detta och kletade dit epotex+korallsand sedan startade upp och börja köra in med saltvatten i MÅNGA veckor!?

/tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starboard verkar fruktansvärt häftigt. Precis som de flesta andra var jag tveksam först, men ju mer jag såg, desto mer blev jag "omvänd".

Lack + Sand verkar också vara ett riktigt spännande alternativ. Såg några trådar om det på ReefCentral.

Tusen tack för alla svar.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...