Gå till innehåll

RSM250 ninan


ninan

Rekommenderade inlägg

Hej,

nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint.

Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit.

Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips?

Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt:

http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink

post-3867-14468919327477_thumb.jpg

post-3867-14468919327687_thumb.jpg

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När solen står lågt reflekteras nästan allt ljus från vattenytan. I tropikerna är det ungefär 7 timmar per dygn som ljusstyrkan under vatten är mer än 50% av max. Det är vanligt att man har ungefär 7 timmar med max ljus i saltakvarier och mindre ljus resterande tid till ungefär 12 timmar. Man vill ju gärna ha så naturlika förhållanden som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej,

nu går det sakta framåt. Vänta och betrakta skeendet är det som gäller hos oss.

Nu har vi köpt en sjöhare som fått jobba i en vecka. Oj vilken skillnad på algbeståndet. Vi har också skaffat UVC och kopplat in för framtida behov av reduktion av parasiter/sjukdomar.

Vi har också bestämt oss för att vänta med mer fisk tills vi får tag i en gul kirurg och ett par elddvärgkejsare. Sedan är det nog fullt om vi skall få plats med korallerna med.

Innan sjöhare (7 veckor efter starten):

P1010731.JPG

Efter en vecka med sjöhare (9 veckor efter starten):

P1010779.JPG

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

nu har jag kämpat med mina höga nitratvärden ett tag. Jag doserar idag 12,5 ml häxbrygd (enl vodkatråden). Frågan är hur länge det skall ta att komma ner i normala värden då jag tar det försiktigt med ökningen av häxbrygden?

Just nu har jag någonstans mellan 20-30 i Nitrat vilket fortfarande är högt. Jag har läst att Nitrit kan störa Nitratmätningen och jag har ca 0,15 Nitrit. Jag har inget utslag på Fosfat och använder fosfatremover i strumpa tillsammans med aktivt kol. Skall jag sluta med fosfatremovern så jag ev får igång nitrifikationen?

Nybörjare som jag är så tittar jag på mina fiskar och koraller som verkar må prima så frågan är vad jag skall göra för att komma ner till mer normala värden? Skaffa nitratfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ju inte vad för skummare du har i ditt kar men förutsättningen är en effektiv skummare när man kör med vodka.

Jag kör med en Euro reef nano skimmer. Funkar bra enligt mig. Blir inte alls lika mycket vatten i koppen som med orginal skimmern. Tömmer koppen varje vecka och geggat luktar verkligen inte mumma.....

Jag fortsätter ihärdigt då så får vi se. Undra om det behös något lite fosfat.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar lång tid att pressa ner nitrat, så var uthållig och dosera din häxdryck enligt den tråden du hänvisar till. Det är också viktigt att tänka på vad du tillför i form av nitrat till karet. Kanske för mycket matning? Kanske tillför du nitrat i samband med vattenbyten?

Trots allt så minskar ju dina värden och dina djur mår bra, så du är på rätt spår, det är bara att hålla ut.

Det är ett väldigt fint saltvattensakvarium du har, väldigt fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Euro reef nano skimmer. Funkar bra enligt mig. Blir inte alls lika mycket vatten i koppen som med orginal skimmern. Tömmer koppen varje vecka och geggat luktar verkligen inte mumma.....

Jag fortsätter ihärdigt då så får vi se. Undra om det behös något lite fosfat.....

prova att köra skummaren lite blötare,

precis som wiking säger du till för ju nitrat genom att du matar, titta gärna över matningen är lätt att man matar för mycket,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Yes, nu har Nitratet varit på 0-2 i flera veckor :-). Äntligen :-) Kör med vodka/socker/ättika och sedan har jag gjort 10% vattenbyte varje vecka. Jag har också varit mer sparsam med matningen och varannan dag ger jag dem mycket sparsamt. Skönt att råd man får fungerar.

Tyvärr verkar det dock som en av mina rörmaskar inte gillar detta riktigt. Den har inte varit ute på ett par dagar så jag tror att den gett upp, men vi får väl se för den röda tappade huvudena efter några veckor i akvariet men de växte ut igen.

När det gäller Sarcophytonen så var den tyvärr färgad från start (första korallen i akvariet) och den verkar inte ha gillat detta alls utan nu är det bara några få poolyper ute på den och den är ett minne av hur den såg ut från start men den lever än. Nu står den längre ner i akvariet.

Skickar med några bilder från idag.

P1020645.JPG

P1020652.JPG

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är dvärgkejsaren ? =)

Jo, det är en härlig fisk. Den hade ett ryck och noppade på knapparna men det har den slutat med. Ibland får den fart och jagar någon men slutar nästan omgående. Jag tror den visar att den bestämmer. Kungen av akvariet....

Den är också jättenyfiken så sätter man sig med näsan nära rutan så kommer den och kollar vem man är och stannar tills man avlägsnar sig.

Den äter också allt, nori, pellets, flingor, fryst....

Vi var oroliga när vi köpte en så dyr fisk så pass tidigt som vi gjorde men vi har ju haft tur med fiskarna hittills. Bara någon clown som gick åt väldigt tidigt. Faktiskt mycket bättre överlevnad än på sötvattensfiskarna jag hade innan.

Om man läser runt om kejsarna så verkar det som om det är olika från art och personlighet. En del sköter sig och andra är en riktig pina. Är det en elddvärgkejsare du tänkt dig eller någon annan art?

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är en härlig fisk. Den hade ett ryck och noppade på knapparna men det har den slutat med. Ibland får den fart och jagar någon men slutar nästan omgående. Jag tror den visar att den bestämmmer. Kungen av akvariet....

Den är också jättenyfiken så sätter man sig med näsan nära rutan så kommer den och kollar vem man är och stannar tills man avlägsnar sig.

Den äter också allt, nori, pellets, flingor, fryst....

Vi var oroliga när vi köpte en så dyr fisk så pass tidigt som vi gjorde men vi har ju haft tur med fiskarna hittills. Bara någon clown som gick åt väldigt tidigt. Faktiskt mycket bättre överlevnad än på sötvattensfiskarna jag hade innan.

Om man läser runt om kejsarna så verkar det som om det är olika från art och personlighet. En del sköter sig och andra är en riktig pina. Är det en elddvärgkejsare du tänkt dig eller någon annan art?

Det är en elddvärgkejsare jag tänkt mig, eller det är den enda fisken jag verkligen bestämt mig för att införskaffa. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snälla ord!

Får man fråga vad det är för gul-orange sak uppe i mitten? /Samuel

Jag har faktiskt inte namnet på den (orange mjkkorall kallade handlaren den) och jag har inte hittat några bilder som liknar denna heller.

För några veckor sedan trodde jag att den höll på att dö men den ömsade bara skinn. Nu är den jättefin igen. Handlaren sade att dnde vara lite halvsvåra men än så länge går allt bra. De orange jag läst om skall stå mörkt men fortfarande verkar den trivas mitt i ljuset.

Någon kanske har namnet på den?

Bild när den ömsar och nu:

P1020533.JPGP1020619.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scleronepthya från släkten Neptheidae om inte minnet sviker...

Lite svår är inte att ta i, den är icke fotosyntetisk dvs den utnytjar inte ljus.

Denhär tyen av koraller lever endast på vad dom kan fånga, vilket betyder att dom ofta kan ses som snittblommor i ett vanligt saltvattenskar.

Det finns dom som lyckats bra men då handlar det oftast om rena specialkar med liknande djur som matas hårt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scleronepthya från släkten Neptheidae om inte minnet sviker...

Lite svår är inte att ta i, den är icke fotosyntetisk dvs den utnytjar inte ljus.

Denhär tyen av koraller lever endast på vad dom kan fånga, vilket betyder att dom ofta kan ses som snittblommor i ett vanligt saltvattenskar.

Det finns dom som lyckats bra men då handlar det oftast om rena specialkar med liknande djur som matas hårt.

//NiXoN

Oj då, då skall jag inte köpa någon mer när denna dör :-(

Hur kan den var såpass pigg som den är nu då jag tycker att den växt sedan jag köpte den för ca tre månader sen? Har jag haft gynnsamma förhållanden eller var den nedsatt efter transport så det verkar som om den växer? Vad är prognosen för en sådan här varelse då, några månader eller eller år innan den tynar bort? När lyset är släkt sjunker den ihop och drar in polyperna. Borde den inte vara fullt uppblåst och fiska käk även i mörker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/558_Scleronephthya_sp.%2001.htm

Ja den kan ha filtrerat en del mat ur vattnet eller kunnat utnytja en del av det du matat med, alternativt så var den lite "slö" när du fick den. Hur länge dom överlever beror mycket på akvariet men det handlar inte om ett par veckor utan en längre tid.

Jag tror dock vissa med zeokar har klarat av att hålla den ett tag så att den sett bra ut, men det har handlat om tider under ett år varpå jag inte hört/läst nåt mer om hur det gått.

Har inte någon bättre koll på deras beteende, så jag kan inte säga nåt om expansion etc...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter de senaste nättterna har det sett ut som kriget i akvariet. Välta koraller överallt. Även de större fastkilade stenkorallerna har blivit utputtade. Fasen vad starka de måste vara. Allt startade efter att vi köpt några fler Euphyllia och antagligen sabbade transportvägarna i akvariet.

Nu har jag tröttnat. Nu gäller det att fånga förövaren/förövarna. Alla krabbfångarmetoder mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spetsigt skalpelblad på ett pvc rör och några fastsnörade beten på lämpliga ställen på LS.

Sen är det bara att ta fram en ficklampa under sena kvällen/natten o gå på jakt.

Jag har provat krabbfällan man kan köpa i butik ett antal gånger och fångat i princip allt annat i karet förutom krabborna, jag har alltså aldrig haft en enda krabba i fällan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...